ראש ממשלת הרשות מודה: לממשלה החדשה אין סמכות בעזה

רמי חמדאללה, שמכהן כראש הממשלה הפלסטינית רק 10 ימים, אומר ל"ניו-יורק טיימס": "צריך להיות ריאלסטים; אנחנו לא בשליטה (ברצועה)" ■ לא מרוצה מהממשלה החדשה שלו: לו ההחלטה הייתה בידו, רק שרים מעטים מאו היו נשארים בתפקיד

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, רמי חמדאללה, שמכהן בתפקיד רק 10 ימים, מודה כי לממשלתו החדשה אין כל סמכות בעזה וששום דבר לא השתנה בשטח. "צריך להיות ריאליסטים; אנחנו לא בשליטה (ברצועה)", הוא אומר בראיון ל"ניו-יורק טיימס" שמתפרסם היום (ו').

אף על-פי שהממשלה החדשה זכתה באישור של פתח וחמאס, חמדאללה לא פרש בראיון שום תכנית לפירוק לוחמי חמאס מנשקם, או אפילו תכנית שתניע את 1.7 מיליון התושבים בעזה להתחיל לשלם מיסים ואת חשבונות החשמל שלהם.

ראש הממשלה הפלסטיני אמר, שהאחריות על הפיוס בין הגדה המערבית לרצועת עזה, לאחר קרע שנמשך שבע שנים, מונחת על כתפי שתי ועדות, שאחת מהן טרם הוקמה כלל. הוא חזר על הקלישאות הרגילות שעוסקות באחדות הפלסטינית, אך לא פרש שום תכנית מעשית להשגת האחדות המיוחלת.

בתשובה על שאלה מתי יבקר בעזה, השתתק חמדאללה לרגע ולבסוף אמר: "לא קבענו עדיין מועד לכך".

הוא ציין כי תהליך האיחוד בין שתי הגרמניות החל לפני 25 שנים, וכי "עד עתה הגרמנים עדיין עובדים על כך, ולכן אל תצפו שנעשה את הכל בתוך 24 שעות".

חמדאללה אמר, כי הרשות הפלסטינית לא תשלם את משכורותיהם של 40 אלף עובדי ממשלת חמאס לשעבר ברצועה וכי לא עלה בידי ממשלת האחדות להשיג מקטאר מחויבות לעשות זאת.

ה"טיימס" מציין כי ראש הממשלה של חמאס, איסמעיל חאניה, אכן התפטר עם הקמת ממשלת האחדות, אך תצלומיו עדיין תלויים במשרד הממשלה בעזה. כוחות של חמאס מקיימים את הסדר ברחובות. רקטה נורתה לעבר ישראל ביום ד', והמעברים למצרים ברפיח נותרו סגורים. לדברי חמדאללה, המו"מ עם מצרים על פתיחת המעברים טרם החל. "הלוואי ויכולתי לפתוח אותם אתמול", הוא אומר. "אך ההחלטה אינה נתונה בידי".

הוא אמר כי ממשלתו מינתה ועדה בת חמישה חברים כדי להתמודד עם סוגיות משפטיות, אדמיניסטרטיביות ופיננסיות שנובעות מהאיחוד. אחד מתפקידי הוועדה הוא לבטל צווים שעליהם חתם נשיא הרשות, מחמוד עבאס, ושפוטרים את תושבי הרצועה מהחובה לשלם מיסים ותשלומים אחרים לרשות תחת שלטון החמאס.

"נתחיל לבקש מאנשים שישלמו את חשבונות החשמל שלהם, אך לא נעשה זאת מחר", הוא אמר.

חמדאללה הודה, כי הוא אינו מרוצה מהרכב הממשלה שבראשה הוא עומד. לו היה הדבר תלוי בי, הייתי בוחר "מעטים מאוד" מהשרים שמכהנים עתה, אמר ראש הממשלה הפלסטיני.