אובמה: "בימים הבאים" אחליט האם להפעיל כוח צבאי בעיראק

במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר נשיא ארה"ב: פעילות הג'יהאדיסטים מהווה סכנה לעיראק ולעמה, ובסופו של דבר היא עלולה לסכן גם אינטרסים אמריקאיים ■ מוציא מכלל אפשרות הפעלת כוחות על הקרקע

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ו'), כי "בימים הבאים" הוא יקבל החלטה האם להפעיל כוח צבאי בעיראק, במאמץ למנוע את קריסת הממשלה בבגדד בעקבות התקדמות משמעותית של הכוחות הג'יהאדיסטיים במדינה.

ערוץ החדשות CNN מסר, שמשרד ההגנה האמריקאי הורה להזיז את נושאת המטוסים ג'ורג' בוש לאזור. "(פעילות הג'יהאדיסטים) מהווה סכנה לעיראק ולעמה, ובהתחשב באופיים של הטרוריסטים האלה היא עלולה לסכן גם את האינטרסים האמריקאיים", אמר אובמה במסר לאומה ששודר בערוצי טלוויזיה.

"לא נשלח כוחות יבשתיים ללוחמה בשטחה של עיראק, אבל ביקשתי מצוות הביטחון הלאומי בממשלי להכין מגוון אופציות אחרות".

נשיא ארה"ב הזהיר מפני תגובה אמריקאית חפוזה: "אנשים אינם צריכים לצפות שמשהו יתחולל בן לילה. אני רוצה שתהיה לנו הערכת מצב טובה על המצב שם. אנו רוצים לוודא שיש בידינו כל המידע המודיעיני הנחוץ, כך שאם נחליט לפעול נעשה זאת באופן ישיר ומדויק".

אובמה הטיל חלק מהאשם למצב על כתפי ממשלת עיראק, שלא פעלה לדעתו להשגת פיוס לאומי בין הסונים לשיעים. למעשה, הוא התנה סיוע אמריקאי עתידי בנכונות הממשלה בבגדד לשלב מיעוטים במדינה במערך השלטוני.

"ארה"ב פשוט לא תתערב (בעיראק) עם פעולה צבאית בהעדר תוכנית פוליטית, שתעניק לי ביטחון שהעיראקים מוכנים לעבוד יחדיו", אמר הנשיא.

אובמה הוסיף, שבדעתו "להתייעץ עם הקונגרס" לפני קבלת החלטה על פעולה אווירית נגד הג'יהאדיסטים, אך נמנע במודגש מלהתחייב האם יבקש לערוך הצבעה לפני קבלת החלטה כזו. אנליסטים מציינים, כי החלטת הקונגרס מ-2003, שהסמיכה את הממשל לפלוש לעיראק ב-2003 עדיין תקפה.