"האזן, צפה ושתף": האיש שמוביל מהפכה ברדיו

מארק פרנד, ראש מחלקת פיתוח פלטפורמות רדיו ומוזיקה ב-BBC, משתף פעולה עם גופי ניו-מדיה, מרשת את האולפנים במצלמות וגם עומד מאחורי מלכ"ר שמספק שידורי רדיו של תחנות רבות באינטרנט ובסלולר

"העבודה שלי היא להמציא מחדש את הרדיו עבור דור חדש של מאזינים", אומר מארק פרנד, ראש מחלקת פיתוח פלטפורמות רדיו ומוזיקה בתאגיד השידור הבריטי הממלכתי, ה-BBC. "זה אומר לקחת את הדברים שאנחנו עושים היום - את המותגים, השירותים והקונספטים הקיימים - ולגרום להם לחיות בניו-מדיה, ולהשתמש בניו-מדיה להעשיר את מה שאנחנו עושים בפלטפורמות מסורתיות".

בהערות למצגת שלו, שהציג באחרונה בכנס הרדיו של המרכז הבינתחומי הרצליה " FM+", הוא מפגין פחות נימוס בריטי: "יש בדיה שאנחנו עדיין חיים בתרבות אחידה (monoculture). הקונספט הזה התפוצץ לרסיסים בטלוויזיה, שם יש 500 ערוצים, אבל הלודיטים (אנשים המתנגדים לשינוי, ע"ק) ברדיו עדיין מאמינים שהאינטרנט לא קרה, שאנחנו כולנו אסירים של חוגת הרדיו, איפה שיש תחנות ספורות ומעט מאוד חדשנות".

המספרים מדברים על מהפכה שנמצאת בניצניה המוקדמים. "יותר מ-99% מההאזנה לרדיו בבריטניה היא חיה", מודה פרנד. "אם מסתכלים על כמות הזמן שמושקעת בהאזנה, בערך 65% היא ברדיו אנלוגי, בעיקר FM, כ-25% ברדיו דיגיטלי, 6% באינטרנט ו-4% בטלוויזיה. רוב ההאזנה באינטרנט היא עדיין חיה, וקטנה לעומת הברודקאסט. אף שהאינטרנט הוא רק 6% מההאזנה הכוללת, הריץ' שלו גבוה הרבה יותר. במיוחד אם לוקחים את הריץ' בפלטפורמות כמו יוטיוב, פייסבוק ורשתות חברתיות. ההשפעה שלנו שם עצומה וחסרת פרופורציה".

עם זאת, פרנד מודה כי מדידת ההאזנה בפלטפורמות החיצוניות היא אתגר מורכב: "קשה מאוד לקבל מדידה כוללת. הייחוס של התכנים ליוצריהם בפלטפורמות הללו חלש למדי. אנחנו מאוד מודעים לשמירה על האיזון בין כמות התכנים שאנחנו דוחפים לסביבות של גופי צד שלישי, ובין כמות הקרדיט שאנחנו מקבלים. אנחנו דוחפים את התוכן חזק מאוד בפלטפורמות מסוימות לקהלים מסוימים ועובדים קשה כדי לקבל קרדיט על התכנים".

שיאי האזנה לטאבלט בערב

ההאזנה לשידורי הרדיו של ה-BBC שלא באמצעות הרדיו האנלוגי המסורתי עומדת כיום על 3.5 מיליון אנשים בשבוע בממוצע - בשידור רדיו דיגיטלי, דרך הטלוויזיה הרב-ערוצית, ברשת ובמכשירים ניידים. פרנד מציג את מאפייני הצריכה השונים של רדיו בפלטפורמות הניו-מדיה השונות.

"על מחשב נייח נראה את שיא השימוש בימי חול בבוקר עד 13:00-14:00, כי זו בעיקר פעילות של שעות העבודה", הוא מספר. "הנייד מרחיב את היום - השיאים הם בתחילת היום ובסופו. לפני שאנשים מגיעים לעבודה הם לא יפתחו את המחשב ויקשיבו - הם מתכוננים, והיום קל להרים את הטאבלט או הטלפון הסלולרי, להסתובב איתו בבית ולהמשיך להאזין. ויש שיא האזנה בערב, לפני השינה. לטאבלט אין שיאי האזנה בבוקר, אבל יש בערב, והוא נמשך גם בסוף השבוע. אתה יושב איתו או לוקח אותו איתך למיטה. בטלוויזיה הרב-ערוצית יש שיאים בערב ובסוף שבוע".

- רדיו היום זה לא רק שידור קולי, אלא גם טקסט ברשתות חברתיות, תמונות, סרטונים, הן אונליין והן אופליין, שידור חי אבל גם מוקלט להאזנה חוזרת. איך מגדירים היום רדיו, להבדיל מתוכן מולטימדיה, מפלייליסטים וכיוצא בזה? מה מייחד את הרדיו?

"אני חושב על רדיו כעל 'האזן, צפה ושתף'", אומר פרנד. "חוויית ההאזנה נשמעת די מובנת מאליה, אבל הניו-מדיה מאפשרת לשנות את זה לגמרי, להפוך את החוויה לאישית. אפשר לעשות ריוויינד בשידור חי, להפיק טווח של ערוצים אצורים באופן הדוק יותר, חוויות אינטרנט כמו רדיו מותאם ז'אנרים, למשל מוזיקה להתעמלות. צפייה עוסקת בקבלת מידע נוסף, לזכור את הרגע המסוים שבו האזנת, לקבל המלצות נהדרות ברקע, וסרטונים שיכולים לרוץ ברקע או לשמש נקודת פתיחה למשהו חדש. שיתוף זה שהקהל משתף וגם תכנים שאנחנו שמים במקומות שבהם הקהל נמצא וממצים את המיטב מאירועים חיים.

"הטבע של הרדיו משתנה. הוא נבדל מחוויות אחרות כי מעטות החוויות שיש להן את כל האלמנטים הללו. יש מעט מאוד מותגי ניו-מדיה שיש להם אותו כוח במתחם הזה. הייתי אומר שהעבודה שלנו היא לעבוד איתם ולגרום להם לעבוד יחד ולא בהכרח במטרה לחסל זה את זה".

פרנד לא רק מטיף לשיתוף-פעולה כזה, הוא גם לוקח בו חלק. UK Radioplayer הוא מלכ"ר שהוקם על-ידי כמה קבוצות תקשורת ובהן ה-BBC, ומספק שידורי רדיו של תחנות רבות ומתחרות באינטרנט ובסלולר.

- איך הניו-מדיה משנה את הרדיו?

"היא מאפשרת טווח תוכן רחב יותר, סוגים שונים של תוכן, אתה יכול ליצור תוכן עם מעורבות של המאזינים. הרדיו תמיד הצליח לגרום למאזינים להתקשר, זה מדיום אינטראקטיבי מאוד, אבל אפשר לעשות את זה הרבה יותר טוב עם הניו-מדיה. כשאני אומר 'טווח תוכן רחב יותר', אני מתכוון שאנחנו יכולים לקחת את מה שאנחנו עושים במרחב שידור המוני ולהוביל משם מאזינים לארכיון מוצלח של תכנים מקוונים. למשל, אנחנו יכולים לבצע מיקור-המונים של תוכן וליצור עוד יחסים דו-צדדיים. אם אתה אוהב את השיר שאתה שומע כרגע, אנחנו יכולים לעזור לך לזכור באיזה שיר מדובר ואז לקחת אותך ליוטיוב או לספוטיפיי למצוא אותו שם.

"אנחנו נותנים לרדיו לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב, שזה אוצרות נפלאה ומקום לגלות מוזיקה, תרבות, דברים חשובים על העולם שסביבך, לצד עיתונות טובה, כותרות ספורט טובות, דברים שאתה רוצה לדעת כמו מה מצב התנועה בכבישים ומזג-האוויר - לעשות את כל הדברים הללו בצורה קוהרנטית לקהל המסוים. הניו-מדיה מסייעת לנו לעשות את זה טוב יותר".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"