הצעת חוק של האוצר: מע"מ 0% על פעילות בתמ"א 38

את ההצעת החוק מקדם שר האוצר, יאיר לפיד, שקיבל את המלצת רשות המסים והתאחדות בוני הארץ

תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

בשורה ליזמים וקבלנים העוסקים בתחום חיזוק המבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38): שר האוצר מקדם שינוי חקיקה בחוק המע"מ שעשוי להגדיל את ההיתכנות הכלכלית בפרויקטים מסוג זה. מדובר בתזכיר חוק שפורסם היום להערות הציבור ועוסק במספר הצעות לתיקונים בחוק המע"מ, בניהן גם התיקון הנוגע לחיזוק המבנים.

על פי הצעת החוק: "בסעיפים 31א ו-31ב לחוק נקבע פטור ממס על מתן שירותי בניה במסגרת תכנית תמ"א 38 ובמתחמי פינוי בינוי. על מנת להפחית את נטל המס המוטל על שירותים בתחום זה מוצע להחליף את הפטור הניתן לגביהם בקביעת מס בשיעור אפס, כך שנותני שירותים אלו יהיו רשאים לנכות את מס התשומות הכלול בחשבוניות מס שהוצאו להם. כמו כן, מוצע לקבוע מס בשיעור אפס גם על מתן שירותי בניה במסגרת תכנית תמ"א 38/2".

את ההצעת החוק מקדם שר האוצר, יאיר לפיד, שקיבל את המלצת רשות המסים והתאחדות בוני הארץ. במסגרת תזכיר החוק מוצע לתקן את חוק מע"מ כך שיוחלף הפטור הניתן בפרויקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38 בקביעת מס בשיעור אפס. "השינוי יאפשר לנותני שירותים בתחומים אלו לנכות את מס התשומות הכלול בחשבוניות המס שהוצאו להם גם בגין שירותי החיזוק ובכך להגדיל את ההיתכנות הכלכלית של פרויקטים מסוג זה", כך נמסר היום מרשות המסים.

מטרת הסעיפים הרלוונטיים בהצעת החוק האמורה היא קידום תחום חיזוק המבנים ופינוי בינוי שטרם הצליח לרשום זינוק משמעותי בהיקף הפעילות בשנים האחרונות. כראייה להיקף הזעום של הפרויקטים שיצאו לדרך ניתן לראות כיצד מעריך משרד האוצר את השפעת הסעיף הרלוונטי בהצעת החוק על תקציב המדינה: " בהנחה שהיקף הפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 ישאר ברמתו הנוכחית השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה תהיה זניחה".

לאחר שתסתיים תקופת הערות השרים, משרדי הממשלה והציבור הרחב לתזכיר החוק הוא יעלה להצבעה בועדת שרים לחקיקה בעוד מספר שבועות. ההערכה בענף היא כי הצעה זו עתידה להשפיע בצורה ניכרת על תחום חיזוק המבנים והפינוי בינוי אולם באותה הנשימה, מסבירים אחרים כי עד שיעבור וייכנס לפועל התיקון לחוק עתידה הכרזה זו להקפיא לא מעט פרויקטים שיעדיפו כעת להמתין להטבה.

חשוב לציין שלמרות שמדובר בהצעה עם כותרת דומה להטבת מע"מ בשיעור אפס על דירת מגורים, שעברה רק אתמול את אישור ועדת השרים לחקיקה, הצעת החוק הנוכחית מכוונת ליזמים ולקבלנים ולא לרוכשי הדירות. עוד חשוב לציין, בהמשך לאי הוודאות השוררת בקרב הציבור הנוגעת למע"מ בשיעור אפס, כי דירות חדשות שנמכרות במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי או במסגרת תמ"א 38 יכללו בהטבת המע"מ באם יעמדו ברף המחיר שיקבע השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, באותו האיזור.