תוכנית חדשה: מאות מפוטרים מחברת החשמל ישולבו בתעשייה

על רקע המחסור בידיים עובדות בתעשייה, עשרות מפעלים יציעו עבודה ל-500 עובדים שסיימו עבודתם בחברת החשמל ■ אמיר חייק: "מנסים לגייס עובדים מן היקב ומן הגורן"

אמיר חייק / צילום: תמר מצפי
אמיר חייק / צילום: תמר מצפי

יש עבודה: התאחדות התעשיינים תקיים בשבוע הבא יריד תעסוקה מיוחד בניסיון לאייש מאות משרות במפעלי תעשייה ברחבי הארץ בעובדים שפוטרו באחרונה משורות חברת החשמל. היריד, שאליו כבר נרשמו כ-30 חברות תעשייתיות, יציע משרות לכ-500 עובדים שסיימו באחרונה את עבודתם בחברת החשמל ולאלה שעתידים לצאת משורות החברה עד סוף חודש אוגוסט.

מדובר בעובדים פרוייקטאליים - שנקלטו ב-5 השנים האחרונות לתקופות עבודה קצובות שהוגדרו מראש. העובדים נקלטו לעבודות החברה במסגרת ריבוי משימותיה בתחום ההקמה של תחנות כוח והתקנה של מתקנים להפחתת פליטות של מזהמים על-פי דרישות המשרד להגנת הסביבה. במהלך תקופת עבודתם נהנו מתנאי העסקה של עובדים רגילים.

עם העבודות שיוצעו למאות המפוטרים נמנים תפקידים בתחומי הרתכות; מסגרות; צנרת; חשמל; מכונאות; נהיגה והפעלת מיכון כבד. מדובר במקצועות הנדרשים ביותר בקווי הייצור של מפעלים ברחבי הארץ, על רקע מחסור שהולך ומחריף בשנים האחרונות בעובדים מקצועיים.

את המהלך יזם מנהל המחלקה לחינוך טכנולוגי ולהכשרה מקצועית בהתאחדות התעשיינים, גיל רגב. בשיחה עם "גלובס" העריך היום (ג') רגב כי במסגרת היריד יאוישו מאות משרות במפעלים רבים. "המפעלים שיקלטו את העובדים יוכלו ליהנות מכוח אדם מיומן, שקיבל כבר את ההכשרות המקצועיות העדכניות ביותר בתחום פעילותם", אמר רגב. "לא בכדי, כבר עשרות מפעלים הביעו עניין בהשתתפות ביריד וניתן להעריך שמאות רבות של עובדים, יוצאי חברת החשמל, יגיעו".

גם הסמנכ"ל לפרויקטים הנדסיים בחברת החשמל, רון ויס, אופטימי: "להערכתי, כולם יוכלו למצוא עבודה ביריד הזה כי הדרישה לבעלי מקצוע כאלה גבוהה מאוד. מדובר בעובדים שצברו מיומנות במקצועות הכי קריטיים לתעשייה בתקופה זו והצרכים של השוק גבוהים הרבה יותר מההיצע".

"טיפול במצוקה"

כ-80% מהתעשיינים בישראל מדווחים על מחסור בדרגת קושי כזו או אחרת באיוש של משרות בקווי ייצור. מנתונים של התאחדות התעשיינים - שנתמכים גם באלה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - למשק הישראלי חסרים יותר מ-4,000 עובדים מקצועיים. המחסור בעובדים אלה מחריף ככל שעובדים שהגיעו לישראל במסגרת העלייה מרוסיה בתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה פורשים לגמלאות. תעשיינים רבים מדווחים כי עם הגעת עובדים אלה לגיל פרישה, הם מתקשים גם לשמר ידע ולהכשיר אחרים.

שר החינוך, שי פירון (יש עתיד), הצהיר בראיון ל"גלובס" לפני כחצי שנה על תוכנית מקיפה שמוביל משרדו למען שיקום החינוך המקצועי, תוך הקצאת משאבים והרחבת מסגרות הלימוד. "מדובר במחסור ארוך-שנים, ויש למשרד האוצר ולמשרד החינוך תוכניות לטיפול במצוקה שנוצרה במפעלים. אנו מנסים להביא עובדים מיומנים אל קווי היצור מן היקב ומן הגורן, ושיתוף-הפעולה עם חברת החשמל הוא דרך מצוינת נוספת כדי לעשות זאת", אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל ההתאחדות, אמיר חייק.

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן: "מחויבותנו המוסרית היא לסייע לכל מי שניתן - להתפרנס בכבוד. חברת החשמל השקיעה משאבים רבים בהכשרת העובדים והפיכתם למקצוענים ומצוינים בענפי פעילותם". בתוך כך, המשרד לפיתוח הנגב והגליל יקיים בשבוע הבא יריד תעסוקה בגן התעשייה תל חי ובו יציעו החברות ישקר, מלנוקס, אלביט מערכות, עוף הגליל ונוספןת משרות לדורשי עבודה. גן התעשייה בתל חי הוקם ביוזמת התעשיין סטף ורטהיימר בניסיון ליצור סביבה תומכת לפיתוח תעשיות קטנות ובינוניות המותאמות לייצוא.