ההנפקה מתקרבת: קצב הצמיחה של עליבאבא הואט

ההכנסות של החברה בשנה החולפת הסתכמו ב-3.7 מיליארד דולר ■ עליבאבא משקיעה כסף כדי לצמוח בתחום המובייל

ג'ק מא - מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא - מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס

קצב הצמיחה של הכנסות עליבאבא ברבעון הרביעי הואט ושולי הרווח הצטמצמו, לאחר שחברת המסחר האלקטרוני הגדילה את תקציב השיווק כדי למשוך משתמשים במובייל.

המכירות ברבעון שהסתיים במארס עלו ב-39%, לאחר שסוחרים הקצו פחות תקציבי שיווק לפלטפורמות של עליבאבא, בהשוואה לקצב צמיחה של 71% בתקופה המקבילה אשתקד. המרווח התפעולי הצטמצם ל-45% לעומת 51% בשנה הקודמת.

מסמכי ההנפקה, שהוגשו אתמול (ב') נקבו בשמותיהם של 27 השותפים בעליבאבא, המהווים את המפתח למבנה הממשל התאגידי הייחודי של החברה. מניות יאהו, המחזיקה בנתח של 23% מעליבאבא, ירדו אתמול לאחר שמשקיעים בחברה נבהלו מהירידה בקצב הצמיחה של חברת המסחר האלקטרוני הסינית, כך אומר סאמיט סינהה, אנליסט בחברת B. Riley & Co.

"לפי המספרים שמציגה עליבאבא, נראה שקצב צמיחת ההכנסות הואט והמרווחים נמוכים מהצפוי", אמר סינהה, שהעניק למניית יאהו דירוג "קנייה". "החלק של המובייל בשווי העסקאות הכולל עלה באופן דרמטי, ואנשים נוטים להוציא פחות כשהם מבצעים רכישות באמצעות מכשירים ניידים".

מניית יאהו ירדה אתמול בשיעור של 5.8%.

אסטרטגיית צמיחה

מאמציה של עליבאבא למשוך משתמשי סלולר לאתרים שלה מהווים נדבך מרכזי באסטרטגיית הצמיחה של החברה. החברה מסרה כי היא צופה שחלקן של העסקאות באמצעות מכשירים ניידים מתוך סך העסקאות ימשיך לעלות, ככל שיותר קונים משתמשים בטלפונים חכמים כדי לרכוש פריטים ברשת.

ההכנסות ממכשירים ניידים כחלק מסך המכירות עלו ל-12% בשלושת החודשים שהסתיימו במארס מ-2.2% ברבעון המקביל אשתקד, כך על פי המסמכים.

נכון לסוף מארס, סוף שנת הכספים של הקבוצה, ההכנסה הנקייה של עליבאבא עלתה לכ-23.1 מיליארד יואן (3.7 מיליארד דולר), זאת בהשוואה ל-8.4 מיליארד יואן בשנה שעברה. ההכנסות עלו ב-52% ל-52.5 מיליארד יואן במהלך השנה, כשרוב העלייה מתרחשת ברבעון שהסתיים בדצמבר.

האתרים הקמעונאיים של החברה - Taobao, Tmall ו-Juhuasuan מהווים 82% מההכנסות. היקף המכירות של הקניון הווירטואלי Tmall.com הוכפל במהלך שנת הכספים והסתכם ב-81 מיליארד דולר, בעוד שהיקף המכירות ב-Taobao, שמאפשר לפרטים ולעסקים קטנים למכור מוצרים, עלה ב-42% ל-189 מיליארד דולר.

המכירות של החברה ב"יום הפנויים פנויות", יום של מבצעים שחל ב-11 בנובמבר בשנה שעברה, העלו את היקף העסקאות ב-Taobao וב-Tmall ל-35 מיליארד יואן תוך 24 שעות.

על פי ממוצע האומדנים של אנליסטים, השווי של עליבאבא עומד על 168 מיליארד דולר. על אף שהשווי עשוי להשתנות לאחר עדכון התוצאות הכספיות, הוא משקף מכפיל של 45 יחסית לרווח של שנה שעברה, כך על פי נתונים שנאספו על ידי בלומברג.

10 חברות האינטרנט והטכנולוגיה הסיניות הנסחרות בארה"ב, לרבות Baidu ו-Sina, נסחרות במחיר חציוני של פי 39 מהרווח ההיסטורי שלהן.

אולם מסמכי ההנפקה החדשים לא ענו על כל שאלות המשקיעים. המקום שבו תנפיק עליבאבא את מניותיה - הבורסה של ניו יורק או בורסת נאסד"ק - לא הוזכר.

שותפיה של עליבאבא יוכלו לבחור את רוב החברים בדירקטוריון של החברה. תשעה מתוך 27 השותפים הם נשים, כך על פי המסמכים. ועדת השותפות - האחראית לבחירת השותפים ולהקצאות בונוסים - כוללת חמישה אנשים: המייסד, ג'ק מא, סגן היו"ר ג'וזף צאי, המנכ"ל ג'ונתן לו, מנהלת כוח האדם הראשית לוסי פנג וסגן נשיא לאסטרטגיה מינג זנג.

על 27 השותפים נמנים שישה בכירים מחברת השירותים הפיננסיים של עליבאבא, Small and Micro Financial Services Company. מא מחזיק ב-46% מהזרוע הפיננסית, החברה האם של Alipay של עליבאבא, כך על פי המסמכים. החברה נמצאת במשא ומתן לרכישה מחדש של מניות נוספות ב-Alipay, כך אמר אדם המקורב לנושא בחודש שעבר.

מספקת את הסחורה / פייננשל טיימס

היהפוך נמר חברבורותיו? משקיעים מקווים יותר ויותר, שכאשר מדובר בעליבאבא, זהו אכן המצב. התוצאות של החברה נכון לחודש מארס, שפורסמו ביום ב' לפני הניסיון לביצוע הנפקה של ענקית המסחר האלקטרוני הסינית, מרשימות - הרבה יותר טובות, למעשה, מאשר בפעם הראשונה.

הדבר הגרוע ביותר שניתן לומר על המספרים הוא שקצב הצמיחה של ההכנסות הואט. אבל זה יהיה קטנוני: ההכנסות של עליבאבא, בהיקף של 8 מיליארד דולר, עדיין עלו ב-52% יחסית לשנה הקודמת. העלייה במספר הלקוחות - בשיעור של כ-10% - מצביעה על גידול בריא בהוצאה למשתמש.

ואם זה לא מספיק כדי לגרום למשקיעים "בתוליים" בחברה להתלהב, עליבאבא הציגה שיפור תפעולי מרשים. הרווח לפני ריבית, מס, הפחתה ופחת גדל ב-85% והמרווחים גדלו מ-48% בשנת 2013 ל-59% בשנת 2014.

וזה עוד לא הכל. כשמתבוננים בפרטים, רואים גידול במכירות באמצעות מכשירים ניידים: אחוז המכירות מתוך המכשירים עלה ליותר מרבע עבור השנה כולה, לעומת חמישית ברבעון שהסתיים בדצמבר. המרווחים בניידים מצומצמים: עליבאבא הצליחה להמיר רק 1% מתוך העסקאות הללו להכנסות, לעומת 2.7% בכל התחומים. אך המספר נמצא בסימן עלייה.

לגבי פרטי ההנפקה, הבקשה המתוקנת נותרה עמומה - והיא מותירה מקום רב לספקולציות. משקיעים מכירים כעת את הדירקטוריון ואת שמותיהם של 27 השותפים. השותפים כולם מעליבאבא, והדירקטוריון כולל מנכ"ל בכיר לשעבר מהונג קונג.

עם כל ההתלהבות מההנפקה החדשה, הרישום של עליבאבא בהונג קונג, שנמשך מ-2007 ל-2012, נשכח פחות או יותר. אכן, החברה ששמה עליבאבא היא כיום חיה אחרת לגמרי, הכוללת נכסים אטרקטיביים לצרכנים, שקודם לכן היו בידיים פרטיות. אך ההיסטוריה הזאת, לצד העובדה שג'ק מא רכש לאחרונה את קבוצת הכדורגל של חברו, מהווים תזכורת לכך שההיסטוריה של העסקאות שלו שנויה במחלוקת. החברה נמצאת במצב מצוין. משקיעים צריכים עתה לקוות שהאיש בצמרת יכול לעשות שינויים.

עליבאבא
 עליבאבא