בול נדיר בערך נקוב של סנט אחד נמכר ב-9.5 מיליון דולר

מדובר על בול שנקרא "מג'נטה", שבעליו האחרונים היה רוצח שמת בכלא והיה יורש אימפריית הכימיקלים דו פונט

מג'נטה / צילום: רויטרס
מג'נטה / צילום: רויטרס

בול בערך נקוב של סנט אחד מגוויאנה הבריטית מ-1856 קבע אתמול שיא מחיר חדש במכירה פומבית. הבול, היחיד שנשאר מסדרה מפורסמת, נמכר ב-9.5 מיליון דולר בסותבי'ס לונדון, וקבע בכך שיא חדש לא רק לבול אלא גם לחפץ קטן במונחי גודל ומשקל.

מדובר על בול שנקרא "מג'נטה", והמכירה אתמול מחזקת את המוניטין שלו כבול המפורסם והיקר ביותר בעולם.

הבול השתייך באחרונה למיליונר אמריקאי שמת לפני 4 שנים בתא כלא. הוא היה אחד מכמה הדפסות חירום בערכים שונים שנעשו על-ידי העיתון הרשמי בגוויאנה הבריטית ב-1856, לאחר שסערה עיכבה משלוח בולים שהיה אמור להגיע מבריטניה, ולדואר המקומי עמדו לאזול הבולים שהיו לו.

המכירה - אתמול

הבול נמכר אתמול על-ידי העיזבון של ג'ון דו פונט, יורש ההון של אימפריית הכימיקלים הידועה, ששילם תמורתו קרוב למיליון דולר בניו-יורק ב-1980. הוא זכה בפרס ב-1986 בתערוכת בולים מגוויאנה הבריטית (כיום בליז בדרום אמריקה), וזו הייתה גם הפעם האחרונה שבה הוא הוצג בפומבי עד אתמול.

כעבור עשר שנים, דו פונט, שסבל ממחלת נפש קשה, ירה למוות במתאבק האולימפי דייב שולץ - אחרי שנים של מתן חסות ועזרה באימון של שולץ, בעל מדליית זהב, וספורטאים אמריקאים נוספים.

חלק מהכסף שגויס מהמכירה אתמול ייתרם למטרה אחרת של דו פונט - שימור חיות בר באזור אירואסיה.

הבעלים הראשונים של הבול היה ורנון ווהן, תלמיד סקוטי בן 12 שחי עם משפחתו בגוויאנה הבריטית, ומצא את הבול בין מסמכי דודו ב-1973. בשנות ה-80 של המאה ה-19 נרכש הבול על-ידי הרוזן פיליפ לה רנוטייר פון פרארי, אחד מעשירי אירופה באותה תקופה.