מכרזי מחיר מטרה יצאו לדרך רק לאחר אישור חוק המע"מ אפס

משרדי האוצר והשיכון הגיעו להסכם בנוגע לתוכנית מחיר מטרה, שיעלה לאישור קבינט הדיור ביום שני ■ כחלק מהסיכומים נקבע כי היא תפעל בשנים 2014 עד 2019, אך רק כאשר תהליך החקיקה של חוק המע"מ אפס אחוז יסתיים

אורי אריאל / צילום: אוריה תדמור
אורי אריאל / צילום: אוריה תדמור

משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, בתיווכו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הגיעו לסיכומים סופיים לגבי תוכנית מכרזי מחיר מטרה. כעת יוכלו במשרד השיכון להתחיל ולהכין את המכרזים לשיווק. ההסכם המלא, שטרם נחתם סופית, מתוכנן לעלות לאישור קבינט הדיור ביום ב' הקרוב. ההחלטה עוד צריכה גם לעבור את אישור מועצת מקרקעי ישראל.

כחלק מהסיכומים על יישום התוכנית נקבע כי היא תפעל נכון לעכשיו בשנים 2014 עד 2019 אולם עם סייג אחד - היא לא תוכל להתחיל ולפעול לפני שתהליך החקיקה של תוכנית מע"מ אפס אחוז יסתיים. אומנם תוכנית העבודה של משרד האוצר היא לסיים את החקיקה עד סוף מושב הכנסת הנוכחי אולם אם הדבר לא יסתייע, גם יישום תוכנית מחיר מטרה יתעכב.

עוד על פי ההסכם, מכרזי מחיר מטרה לא יתפרסמו בשטח מחנות צה"ל שעתידים להתפנות.

היקף שיווק יחידות הדיור המתוכנן במסגרת מכרזי מחיר מטרה בשנים האמורות יעמוד על כ-61 אלף יחידות דיור כאשר בכל שנה עתידים לצאת מכרזים לכ-11 אלף יחידות דיור סה"כ. הזכאים לרכוש דירות במסגרת מכרזי מחיר מטרה יהיו מחסרי דירה וגם משפרי דיור. המכרזים יוכלו להתפרסם בכל מקום, כולל ערים בהם נחתם הסכם גג מול המדינה, כל עוד ערך הקרקע גבוה יותר מ-80 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור.

יש לציין שלעומת הטיוטא נקבעה טבלה מפורטת לגבי המיקומים המדוייקים לפרסום מכרזי מחיר מטרה על פי יישובים, ההצעה הסופית שתעלה ביום ב' להצבעה אינה כוללת רשימה ובמקומה נכתב: "תכנית השיווקים תגובש אחת לחצי שנה על ידי רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון ואגף תקציבים באוצר ותובא לאישור שר הבינוי והשיכון ושר האוצר". המשמעות היא שטרם נקבעו סופית המתחמים לשיווק וזאת כחלק מניסיון מנסחי התוכנית למנוע כישלון מכרזים רגילים, שישווקו באזורים בהם ישווקו גם מכרזי מחיר מטרה.

כזכור, במכרז בשיטת מחיר מטרה יתחרו המציעים על תשלום התמורה המקסימלי בעד הקרקע, כאשר הם חייבים למכור כ-80% מהדירות בכ-20% הנחה מהמחיר הממוצע במתחם, כפי שיקבע השמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי. במחיר מטרה יכללו יחידות דיור שמחירן, אחרי קביעת הנחת מחיר מטרה, עומד על עד 16 אלף שקל למ"ר, וזאת על מנת להימנע ממתן ההטבה לדירות יוקרה.

עוד על פי ההצעה המעודכנת לתוכנית מחיר מטרה, עלותה לקופת המדינה בפועל יוצא מהפסד הכנסות משיווקי הקרקע נאמד בכ-75 אלף שקל לכל יחידת דיור שתשווק, כלומר כ-750 מיליון שקל לכל שנת תקציב במידה שהיקף הקרקעות המתוכננות לשיווק במסגרת התוכנית אכן ישווקו.

בסעיף נתונים כלכליים והשפעה על משק המדינה נכנתב בהצעה: "בהתאם להחלטה זו ישווקו בשנים הקרובות עשרות אלפי יחידות דיור, לרבות באזורי הביקוש באופן שיחייב את מכירתן במחיר מופחת ממחיר השוק . לפיכך צעד זה עשוי להביא לירידה במחירי הדיור".

כאמור, רשימת המקומות בהם ישווקו מכרזי מחיר מטרה איננה סגורה, ועל פי ההצעה המעודכנת ייקבעו המיקומים אחת לחצי שנה. בין המקומות המוצעים לשיווק מכרזי מחיר מטרה בשנת 2014 ניתן למצוא את מודיעין-מכבים-רעות (1500 יח"ד), גדרה (620 יח"ד), עתלית (502 יח"ד), פרדס חנה כרכור (680יח"ד), ראש העין (3000 יח"ד), קרית ביאליק (1200 יח"ד), ירושלים (1000 יח"ד), קרית מוצקין (550).

בכל נוגע לשנת 2015, מוצע לשווק קרקע במסגרת מכרזי מחיר מטרה ביישובים בית שמש (1000 יח"ד), גדרה (150 יח"ד), יבנה (2300 יח"ד), ראש העין (2500 יח"ד), קדימה צורן (400 יח"ד), קרית אתא (873 יח"ד), רמלה (442 יח"ד), ירושלים (1800 יח"ד), חיפה (2000 יח"ד), קרית ביאליק (1289 יח"ד).

כאמור, מדובר ברשימה שאיננה סופית שהייתה אמורה להיכלל בהצעה שעולה לקבינט הדיור ביום ב' הקרוב אולם בסופו של דבר הוחלט על ידי כל הגורמים להתייחס אליה רק כהמלצה וכאמור בכל חצי שנה יוחלט היכן ישווקו המכרזים.