ייצוגית נגד בעלי הזכויות ב"תמר" בהיקף של עד 46 מיליארד שקל

צרכן חשמל ביתי המתגורר בהרצליה טוען כי מחיר הגז הנמכר ממאגר "תמר" לחברת החשמל כפול ממחירו ההוגן לצרכן

בקשה לאישור תביעת ענק ייצוגית נגד בעלי הזכויות במאגר "תמר", בגין מכירת גז במחיר מופקע לחברת החשמל.

התובע, משה ניזרי, צרכן חשמל ביתי המתגורר בהרצליה, טוען כי מחיר הגז הנמכר מהמאגר לחברת החשמל כפול ממחירו ההוגן לצרכן. כמונופול מוכרז מחויבים בעלי הזכויות ב"תמר" - ישראמקו, דלק קידוחים, אבנר, נובל אנרג'י ודור גז - למכור את הגז מהמאגר במחיר הוגן.

המחיר בו נמכר הגז מ"תמר" לחברת החשמל מוערך בכ-5.75 דולר ליחידת חום, והוא צמוד למדד המחירים לצרכן האמריקאי (CPI), העולה בקצב שנתי ממוצע של 2.5%.

יצוין כי עסקת הגז בין "תמר" לחברת החשמל נחתמה ב-2012, לאחר שטיוטת ההסכם עברה להערותיהם של שורת רגולטורים ובהם רשות ההגבלים העסקיים.

התובע, באמצעות עורכי הדין גלעד ברנע ויצחק יערי, ביקש ממומחה אמריקאי להעריך מהו מחירו ההוגן של הגז. המומחה, פרופ' ג'יימס סמית, הוא עורך כתב-העת "The Energy Journal", מכתבי-העת החשובים בענף הנפט והגז.

בחוות-דעתו קבע סמית כי מחיר של 2.34 דולר ליחידת חום הוא המחיר ההוגן שבו יש למכור את הגז מ"תמר", וטען כי מחיר זה לא רק שיחזיר את מלוא הוצאותיהם של היזמים, אלא יותיר בכיסיהם רווח נאה. לטענתו, המחירים שיקבלו יזמי "תמר" מבטאים תשואה על ההון של 57%.

התובע, באמצעות רו"ח אילן שגב, מעריך את הנזק שנגרם לו מתחילת ההזרמה מ"תמר" באפריל 2013 כבכ-1,49 שקל ואת הנזק העתידי בכ-18,000 שקל. הנזק הכולל לציבור צרכני החשמל מוערך ב-2.5 מיליארד שקל עד כה וב-26.8 עד 43.7 מיליארד שקל עד לתום תקופת ההזרמה (טווח המחירים נובע מהשאלה האם תזכה "תמר" באופציה למכירת כמות הגז הנוספת).