המספר הנוסף: "הקללה" של אלופת העולם האירופית

בלתי נתפס: מאז גרמניה מודל 1994 של מתיאוס-קלינסמן-פלר, אף נבחרת אירופית שזכתה במונדיאל לא עברה בטורניר העוקב את שלב הבתים

פאביו קנאברו, נבחרת איטליה, מונדיאל 2010 / צלם: רויטרס
פאביו קנאברו, נבחרת איטליה, מונדיאל 2010 / צלם: רויטרס

נבחרת ספרד אמנם הגיעה כאחת מארבע המועמדות המובילות לזכייה בגביע העולם בברזיל, אבל קרסה לתוך הסטטיסטיקה האיומה שהייתה כתובה על הקיר - הקריסה ההיסטורית של אלופות העולם מאירופה.

ביחד עם ספרד, שלוש הנבחרות האירופיות האחרונות שזכו בגביע העולם - הודחו בבושת פנים במונדיאל שלאחר מכן ולא עברו את שלב הבתים. זה קרה לצרפת, אלופת העולם מ-98', שסיימה אחרונה את הבית שלה במונדיאל 2002 ועפה; זה קרה לאלופת העולם של 2006, איטליה, שהגיעה למונדיאל ארבע שנים לאחר מכן בגרמניה ולמרות בית קל מאוד (עם ניו זילנד, סלובקיה ופרגוואי) היא סיימה אותו אחרונה, ללא ניצחונות, כולל תיקו מביש מול ניו זילנד.

למעשה, הנבחרת האירופית האחרונה שזכתה בגביע העולם והצליחה להימנע מהדחה מוקדמת היתה גרמניה, אבל גם שם זה נגמר מהר יותר מהצפוי: הנבחרת עטורת הכוכבים של מתיאוס-קלינסמן-פלר הודחה ברבע הגמר של מונדיאל 94' בארה"ב על-ידי בולגריה (1-2).

ההדחה של נבחרת ספרד מחזיקה עוד קללה שמרחפת מעל הנבחרות האירופיות: מלבד ספרד בטורניר בדרום אפריקה 2010, אף נבחרת אירופית לא זכתה בגביע העולם שנערך מחוץ לאדמת אירופה.

גם בטורניר הנוכחי הנבחרות האירופיות מתקשות על אדמת דרום אמריקה והתוצאות שלהן חלשות בהשוואה לאלו של הנבחרות "הביתיות" מאמריקה - אחוזי ההצלחה בברזיל 2014 של האירופיות עומדים נכון לעכשיו על 52% הצלחה בלבד (25 נקודות מתוך 48 אפשריות), בעוד שהנבחרות של אמריקה והקאריביים עם 64% הצלחה (23 נקודות מתוך 36).