המדינה העריכה קרקע ב-3.5 מ' ש' - ומכרה אותה ב-11 מ' ש'

מוזילים מחירי הדירות? מכרז בטבריה מוכיח איך שיטת המכרזים נועדה למקסום רווחי המדינה

טבריה / צילום: איל יצהר
טבריה / צילום: איל יצהר

המדינה פועלת להורדת מחירי הדירות? מכרז לבניית 164 יח"ד בטבריה, שתוצאותיו פורסמו השבוע, מוכיח פעם נוספת איך שיטת המכרזים של המדינה נועדה בראש ובראשונה למקסום הרווחים ממכירת הקרקע, כשרוכשי הדירות הם אלו שסופגים את מחיר הקרקע המלא.

מדובר במכרז בשכונת מצפה רקת בצפון טבריה, מכרז שחולק לתשעה מגרשים נפרדים. במכרז לא הוצג מחיר מינימום לקרקע, כפי שנהוג במכרזים רבים שמפרסמת רמ"י. הערכת השמאי הממשלתי את הקרקע בכל המכרזים יחד עמדה על כ-3.5 מיליון שקל, בעוד כל ההצעות שהוכרזו כזוכות במכרז, כלומר הסכום שישלמו הזוכים למדינה על הקרקע, עומד על כ-11 מיליון שקל. מדובר בכ-214.2% מעל סכום הערכת השמאי.

כך, במגרש המאפשר בניית 23 יח"ד, ההצעה הזוכה עמדה על כ-1.8 מיליון שקל לקרקע (לא כולל פיתוח). באותו הזמן, השומה של השמאי הממשלתי במגרש עמדה על 493 אלף שקל בלבד ומחיר המינימום למגרש עמד על כ-38 אלף שקל בלבד. מדובר בהפרש של כ-1.3 מיליון שקל בין גובה השומה להצעה הזוכה.

במגרש אחר, המאפשר בניית 26 יח"ד, ההצעה הזוכה עמדה על כ-2.03 מיליון שקל לקרקע. גם במגרש זה גובה השומה של רמ"י היה נמוך משמעותית, ועמד על 504 אלף שקל בלבד. מחיר המינימום במגרש זה עמד על כ-39 אלף שקל. מדובר בהפרש של למעלה מ-1.5 מיליון שקל.

למעשה, בחמישה מתוך תשעת המגרשים ההצעות הזוכות היו גבוהות במאות אחוזים ממחיר השומה, כאשר בשאר המגרשים ההצעות היו נמוכות יותר אבל עדיין גבוהות משמעותית מהשומה. נזכיר, שסכומי הזכייה במכרזים לא כוללים את מחיר הפיתוח, הנע בין כ-480 אלף שקל לכ-890 אלף שקל, ויחד משקפים המכרזים שווי קרקע ליח"ד כולל פיתוח בגובה 102 אלף שקל בממוצע. גורמי נדל"ן מקומיים העריכו כי מדובר בפועל יוצא של ביקוש ליח"ד חדשות בעיר, אולם עם זאת הודו שסכומי הזכייה גבוהים באופן יוצא דופן.