שמיר יחזיק בתנובה רק אם ברייט פוד תרכוש מניותיו בעתיד

יטוס לסין בשבוע הבא לדון בתנאיו ■ מבקש גם תשלום מזומן שישמש כבטוחה לרכישת מניות עתידית ■ ככל הידוע, הסינים מסרבים לדרישות אלה

מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי
מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי

מאיר שמיר, בעל השליטה בחברת מבטח שמיר, המחזיקה בכ-21% ממניות תאגיד המזון תנובה, צפוי לטוס בשבוע הבא לסין על מנת לדון עם ראשי התאגיד הסיני ברייט פוד על התנאים להישארותו כבעל מניות משמעותי בתנובה, גם לאחר שקרן אייפקס תשלים את מכירת החזקותיה בו לסינים.

ככל הידוע, לשמיר יש מספר תנאים להישארותו בקבוצה, שעד כה הסינים לא נענו להם, הגם שבשני הצדדים יש רצון למצוא את הדרך להישאר יחדיו בתנובה.

לפני כחודש חתמו קרן אייפקס, בהובלת מנהלת הפעילויות שלה בישראל, זהבית כהן, וברייט פוד הסינית על עסקת הענק להעברת השליטה בתנובה (56%) לפי שווי חברה של כ-8.6 מיליארד שקל. לשמיר שמורה הזכות להצטרף לעסקה יחד עם אייפקס, ובאותם התנאים, כשהרוכשים מעוניינים להותירו בקבוצה, בין היתר על מנת לשמר לחברה צביון מקומי.

עד כה, שמיר עשה את המהלכים הטכניים הנדרשים לשמירה על אופציית המכירה למשך 60 יום, ויש לו עוד כחודש כדי להחליט האם הוא נשאר בתנובה או יוצא ממנה. במקרה שתצטרף למכירה, צפויה מבטח שמיר ליהנות מהכנסה של כ-1.8 מיליארד שקל, שעיקרה יירשם כרווח הון, ולהפוך לאחד הגופים הנזילים במשק.

גורמים המעורים בעסקת תנובה אומרים כי שמיר מנסה להשיג מהסינים התחייבות לרכוש ממנו בעתיד את מניות תאגיד המזון שבידיו לפי שווי העסקה הנוכחי לפחות, ובמקביל הוא מבקש לקבל מהם תשלום מזומן שישמש כבטוחה לכך. ככל הידוע, הסינים מסרבים לפי שעה לדרישות אלה.

הקיבוצים מחכים להכרעת שמיר

שמיר איתן בדרישותיו אלה מהיום הראשון, אם כי הוא מעוניין להישאר בתנובה. "הוא לא טס לסין בשביל לבלות", אומר גורם בשוק המקומי. "הוא לא רוצה לעזוב את תנובה, אך כן מעוניין לקבל לידיו תפקיד משפיע ולהיות דומיננטי בחברה, לאחר שהשליטה תעבור לסינים, בטח בכל הקשור לישראל".

בהקשר זה יש לציין כי בכוונת הסינים להקים זרוע פעילות בינלאומית לתנובה, ולפצל אותה לחברה נפרדת שתונפק בעתיד בחו"ל.

ב-22 במאי נחתמה העסקה למכירת תנובה בין אייפקס לבין תאגיד המזון שבשליטת ממשלת סין. העסקה לא כללה את החזקות הקיבוצים והמושבים בתנובה (23%), ואלה עדיין מחכים לראות כיצד יכריע שמיר.

אז גם נקבע כי השלמת העסקה, הצפויה בתוך 3 חודשים, כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים, להיעדר מגבלה חוקית שתמנע את ביצועה, וכן לאי-קיומו של אירוע שייצור "שינוי מהותי לרעה" בתנובה.

גורמים המעורים במגעים לעסקה מציינים כי לפי שעה "הכול מתקדם כסדרו".