"בניין משרדים בבאר-שבע נותן את כל הארנונה של כסייפה"

ראש מועצת כסייפה: "לרשות כמו תמר אין שום אינטרס להתחלק איתנו בהכנסות; אין זה צודק שהיישובים היהודיים יקבלו את כל ההכנסות, בעוד שהיישובים שלנו חסרים תעשייה ומסחר"

הנגב אולי מעורר אסוציאציה של שממה, אבל למעשה יש בו שלל מתקנים הפרוסים על שטחי ענק ומהווים כר פורה להכנסות מארנונה. בקרוב אמורות 3 ועדות חקירה שהוקמו לבחינת גבולות הרשויות בנגב - ולחלוקת ההכנסות מארנונה - להגיש המלצותיהן בעניין לשר הפנים.

תוך כדי כך הגיעה המועצה האזורית תמר בעצמה להסכמות על חלוקת הכנסות עם ירוחם ועם דימונה, והיישובים הבדואים בנגב כועסים ששוב שכחו - שלא לומר התעלמו - מהאינטרסים ומהצרכים שלהם.

"לרשות כמו תמר אין שום אינטרס להתחלק איתנו בהכנסות, אבל מה שמרגיז שעשו הסכם חלוקה פנימי בין תמר לירוחם ולדימונה, אבל התעלמו מזה שערערה בנגב וכסייפה גם הן במנדט של הוועדה", אומר ראש מועצת כסייפה, סאלם אבו רביעה.

נייר עמדה בעניין זה, שהכינו במרכז אינג'אז לקידום הרשויות הערביות, הוגש לוועדות החקירה לפני כחודש. בין היתר הוזכר בו שהארנונה הממשלתית מגיעה ברובה המוחלט (99.8%) ליישובים יהודיים וליישובים מעורבים ורק 0.2% ממנה מגיעים ליישובים הערבים בארץ, אף שבהם מתגוררת 15% מהאוכלוסייה, ואשר רובם ככולם שייכים לאשכולות הסוציו-אקונומיים הנמוכים ביותר.לטענת המרכז יש לחלק את הארנונה הזו באופן שוויוני והוגן יותר.

אבו רביעה, שהופיע בעצמו בפני ועדות החקירה, למוד ניסיון: "שר הפנים מאיר שטרית כבר מינה בעבר ועדה לחלוקת הכנסות במישור רותם, בראשות פרופ' גדעון ביגר, והיא קבעה שמגיעים לכסייפה 10% או מיליון שקל לשנה, וגם נתנה לערד ולדימונה נתח מסוים. שרי הפנים והאוצר אישרו את ההמלצות, אך משום מה מישהו גנז אותן. עכשיו מינו ועדות חדשות שבודקות שוב את מישור רותם ואת האזורים שחסרים מעמד מוניציפלי, כמו בסיס נבטים, ואני מקווה שגורל ההמלצות האלה לא יהיה כמו גורל ההמלצות הקודמות".

- מה אמרת לוועדה?

"טענו שאין זה צודק שהיישובים היהודיים יקבלו את כל ההכנסות, בעוד שהיישובים שלנו חסרים תעשייה ומסחר. חוץ ממגורים אין לנו כמעט כלום, וגם הארנונה למגורים היא מינימלית, כי רוב התושבים הם במצב סוציו אקונומי נמוך מאוד ומקבלים הנחות לפי החוק. אצלנו בכסייפה, מתוך 4 מיליון שקל שומה שנתית, בקושי-בקושי נגיע ל-1.2-1.5 מיליון שקל. כל שאר התקציב, כ-11 מיליון שקל, מגיע ממענקי איזון של משרד הפנים. אם לא יהיו לנו הכנסות ממקורות אחרים, תמיד נצטרך תמיכה".

- הטענה הקבועה בעניין היא שהגבייה במגזר הערבי מאוד נמוכה.

"עובדה שקיבלנו מענק מותנה 4 שנים ברציפות - בגלל שהגדלנו את הגבייה. וגם אם תהיה 100% גבייה, לרשות אין הרבה הכנסות. בניין משרדים אחד בבאר-שבע נותן את כל הארנונה השנתית של כסייפה. נבטים צמוד אלינו, ועכשיו רוצים שישלם ארנונה, אז למה שלא נהנה מזה?"

- מה ייחשב להצלחה מבחינתכם?

"אם כסייפה וערערה בנגב יתחלקו בארנונה של נבטים, בעיני זו תהיה הצלחה - ואין יותר צודק מזה. מה גם שחלק מהתושבים של כסייפה וערערה הם אנשים שישבו שם ופינו אותם לצורך בניית הבסיס לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים.

"אבל אני בכלל לא מודאג מהוועדה. הדאגה שלי היא מהגורמים הפוליטיים שיישמו את ההחלטה. הדרג הפוליטי גנז את ההמלצות הקודמות, וזה החשש שלי גם עכשיו. אבל הפעם לא נוותר - אנחנו נלך לערכאות משפטיות".

- יש לכם תוכניות גם להרחבת ההכנסות ממסחר ותעשייה?

"אני הצעתי שיוקם אזור תעשייה משותף לכמה יישובים, צפונית לכביש 35, אבל עד שזה יקרה - יעברו שנים".