בניגוד להחלטת ביה"ד: רשות החשמל מקדמת יצרנים פרטיים

לפי חוות דעת של המשנה ליועמ"ש, אסורה כל פעולה המשנה את המציאות במשק החשמל - אלא אם יינתן לה אישור בין הדין האזורי לעבודה בחיפה

ליד המושב תלמי אליהו בנגב נחנך ב-12 למאי שדה סולארי ענקי, שנבנה בהשקעה של 150 מיליון שקל. השדה, המסוגל להפיק עד 10 מגוואט חשמל לשעה, מייצר בינתיים חשמל לאוויר. חיבור השדה לרשת החשמל הארצית מוקפא עד להודעה חדשה. הסיבה: שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום אינו רשאי לחתום על רישיון ייצור החשמל הקבוע של המיזם - כך לפחות עולה מחוות דעת משפטית של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט.

לפי אותה חוות דעת, אסורה כל פעולה המשנה את המציאות במשק החשמל - אלא אם יינתן לה אישור בין הדין האזורי לעבודה בחיפה. מדובר באותו בית דין שקבע באפריל כי המדינה אינה רשאית לנהל מו"מ לרפורמה עם עובדי חברת החשמל ולנהל במקביל ערוץ של "רפורמה חד-צדדית" שבו המדינה קובעת בשטח עובדות שמחלישות את כוח המיקוח של העובדים.

כל פעולה בניגוד להחלטת בית המשפט חושפת את מי שהורה עליה להאשמה בביזיון בית הדין - כך לפחות סבור ליכט.

אלא שאימת בית הדין איננה מורגשת כנראה במשרדי רשות החשמל בירושלים, המרוחקים רק מאות מטרים בקו אווירי ממשרד התשתיות: ב-8 ליוני אישרה רשות החשמל לחברת החשמל לבצע סקר היתכנות לרשת החשמל עבור הרחבת תחנות הכוח הפרטיות דליה אנרגיות ודוראד. מדובר בהגדלת ההספק של דליה ב-1,000 מגוואט נוספים והגדלת ההספק של דוראד ב-570 מגוואט. סקר ההיתכנות הוא צעד ראשון בדרך להוצאת רישיון ייצור חשמל עבור היצרנים הפרטיים. הגדלת ייצור החשמל בהיקף המדובר, שמהווה יותר מ-10 אחוז מיכולת ייצור החשמל של המשק, היא צעד בעל משמעויות מהותיות, שעשוי להחליש את המונופול של חברת החשמל בייצור חשמל ולהביא לפיצוץ המו"מ שמתנהל עדיין בין ועד העובדים של חברת החשמל וועדת יוגב.

השאלה מה מותר ומה אסור למדינה לעשות במשק החשמל מטרידה מאד את המדינה בעצמה, שמנסה שוב ושוב לקבל הבהרות מבית הדין, בפעם האחרונה ביום חמישי בדיון בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים. "אנחנו חיים בלימבו" אמרה בהתרגשות באחד הדיונים נציגת הפרקליטות עו"ד יעל בר לב "אנחנו לא יודעים אם זה (הוראת בית הדין לעבודה ע"ב) חל וצריך לרוץ בכל רישיון לבית המשפט. המדינה לא יכולה לחיות ככה. החלטה שהמדינה לא תעשה כלום - זה נראה לי בלתי סביר ובניגוד לכללי הדיון המקובלים".

ובינתיים שואלים יזמי האנרגיה המתחדשת כיצד ייתכן שהם אלה שמשלמים על העימות בין עובדי חברת החשמל, למדינה וליצרני החשמל הפרטיים. מלבד המתקן בתלמי אליהו עומדים שני מתקנים סולריים נוספים וממתינים לחיבורם לרשת ועוד עשרות מתקנים בהספק של כ-30 מגוואט אמורים להתחבר במהלך החודשים הקרובים. "מדובר בתוצאה אבסורדית" כתב היום מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה איתן פרנס למשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט, "מתקני יצור חשמל ירוק אינם יצרני חשמל פרטיים ופעילותם אינה מתחרה בזו של חברת החשמל אלא משולבת בהם. העובדה שמתקני ייצור אלה לא מחוברים ואנרגיה ירוקה נזרקת לפח היא שערורייה".