סיכויים קלושים לאישור הסדר החוב בחברת צים

המדינה הודיעה כי לא תוותר על מניית הזהב בצים, לאחר שחברת הייעוץ אנטרופי המליצה למוסדיים להתנגד להסדר החוב ■ הגופים המוסדיים המחזיקים במניות החברה לישראל ובאג"ח צים, הם שיכריעו את ההצבעה ביום שישי

רפי דניאלי / צילום: תמר מצפי
רפי דניאלי / צילום: תמר מצפי

גדלים הסיכויים לכך שהסדר החוב השני של חברת הספנות צים, במתכונתו הנוכחית, לא ייצא לפועל. על רקע זה מתריעה החברה שבשליטת החברה לישראל, המעסיקה 4,000 עובדים (מהם 1,200 ישראלים), כי היא עלולה להישלח לפירוק.

הפצצה שהפילה היום (ב') המדינה, עם תגובתה לביהמ"ש המחוזי בחיפה כי היא מתנגדת לוויתור על "מניית הזהב" בצים (אחד מהתנאים להסדר החוב לפי החברה לישראל), מהווה עוד מסמר בארון הקבורה של הסדר החוב.

עוד קודם לכן, המליצה אמש חברת הייעוץ אנטרופי ללקוחותיה, הגופים המוסדיים, להצביע נגד הסדר החוב באסיפת בעלי המניות של החברה לישראל שזומנה ליום שישי הקרוב.

במסגרת ההסדר, אמורה החברה לישראל להזרים 200 מיליון דולר לצים ולהיות מדוללת מבעלות של 100% להחזקה של כ-32%. כמו כן, היא תעמיד לחברת הספנות מימון אשראי של 50 מיליון דולר וכ-10 מיליון דולר ערבות, ותוותר על חוב בסך 238 מיליון דולר של החברה הבת.

"צריך לשים לזה סוף"

החברה לישראל נקבה ב-1 ביולי כדד-ליין לאישור הסדר החוב בצים, אחרת תיסוג מההבנות שגיבש דירקטוריון החברה, ובכך תפיל ממילא את ההסדר העצום (חוב של כ-3 מיליארד דולר העומד בפני תספורת של 50%).

ההתפתחויות מהיומיים האחרונים מחזקות כאמור את הסיכון לתרחיש של פירוק צים, לפחות כפי שהציג זאת מנכ"ל החברה, רפי דניאלי. "אי אפשר להמשיך במשיכת ההסדר הזה עוד ועוד, צריך לשים לזה סוף", אמר דניאלי אתמול בראיון ל"גלובס". "אם אין קלוזינג בסוף יוני, כל נושה יכול למשוך את השטיח מתחת להסדר".

כללי ההצבעה - כמו בהסדר הקודם

ספירת הקולות באסיפת בעלי המניות של החברה לישראל - שבה נדרש רוב של מעל 50% מקרב בעלי מניות המיעוט לאישור הסדר החוב בצים - עתידה להיות מורכבת. ראשית, מניותיהם של בעל השליטה בחברה לישראל, עידן עופר ושותפו אודי אנג'ל, לא ייספרו מאחר שהם בעלי עניין אישי בהחלטה.

נראה שגם בעל המניות השני בגודלו, בנק לאומי, המחזיק בכ-18% ממניות החברה לישראל, יימנע מהצבעה. מדובר בסוגיה שעליה תצטרך רשות ניירות ערך לתת את דעתה, לאחר שב-2009 היא מנעה את הצבעתו של הבנק בהסדר החוב הקודם של צים, בטענה כי הוא נגוע בניגוד עניינים. ניתן להניח כי כך יקרה גם הפעם.

לאור זאת, עולה משקלן של החזקות הגופים המוסדיים שיצביעו באסיפה הקרובה, כמי שעשויות להכריע את גורל הסדר החוב בצים. ביום שישי האחרון דיווחה החברה לישראל כי הקריטריונים להצבעה באסיפה, קרי מבחני ניגודי העניינים של המצביעים, ייבחנו לפי אמות המידה שהכתיבה רשות ני"ע בימי הסדר החוב הקודם של צים, ב-2009.

קריטריונים אלו קובעים כי "השיקול המכריע בהחלטת הגוף המוסדי להצביע במניותיו בעד אישור העסקה, יתקבל בהתאם להחזקות הגוף המוסדי באיגרות החוב של צים", כפי שנכתב בזמנו באיגרת שנשלחה למנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, מטעם מחלקת התאגידים ברשות ני"ע.

אנטרופי: "ההזרמה לצים לא כדאית"

ממכתב זה עולה כי על הגוף המוסדי עצמו לבחון ולהצהיר האם גובר אינטרס החזקתו במניות החברה לישראל (לאחר בחינת שיעור החזקתו במניות ביחס להיקף ההזרמה הצפוי לצים), על אינטרס הנשייה שלו (הסכום בר ההצלה בהסדר - כלומר אחוז הריקברי שלו בהתאם להחזקתו באג"ח צים). אם גובר אינטרס ההחזקה, הרי שהמוסדי יוכל לקחת חלק בהצבעה וקולו לא ייפסל בעת ספירת קולות המצביעים.

נציין כי מרבית הגופים המוסדיים מהווים לקוחות של חברת הייעוץ אנטרופי, שאמש כאמור המליצה להם להתנגד להסדר המוצע, בטענה כי הזרמת המזומן מהחברה לישראל לצים בהיקף של כ-200 מיליון דולר, תמורת 32% מהמניות, אינה כדאית לבעלי מניות המיעוט. זאת, מאחר שלפי חוות הדעת שהזמינה אנטרופי מפרופ' אשר בלס, יעמוד שווין של מניות אלו על כ-67 מיליון דולר בלבד.

במילים אחרות - החברה לישראל עתידה לשלם מחיר גבוה על ההסדר ולקבל פחות מדי בתמורה.

מנתונים של חברת המידע הפיננסי פרדיקטה שנמסרו ל"גלובס", עולה כי המוסדיים הגדולים בעלי החזקה צולבת שכזו (במניות החברה לישראל ובאג"ח צים) הם קרנות הפנסיה עמיתים, חברות הביטוח מגדל והראל, שהן גם חברות בנציגות האג"ח של צים, בתי ההשקעות מיטב דש ופסגות וחברות הביטוח מנורה מבטחים וכלל ביטוח.

ל"גלובס" נודע כי קרנות הפנסיה עמיתים צפויות לקחת חלק בהצבעה, ואף לתמוך בהסדר החוב. מנגד, בתי ההשקעות פסגות ואי.בי.אי, שאינם לקוחות אנטרופי, יצביעו נגד, ובאלטשולר שחם טרם התקבלה החלטה בנושא.

מחברת הביטוח מנורה מבטחים נמסר בתגובה: "אנו ניקח חלק בהצבעה, והשבוע נחליט כיצד להצביע".

חברת הביטוח מגדל מסרה כי "טרם התקבלה כל החלטה בנושא, לא אם נשתתף בהצבעה ולא איך נצביע".

הנהלות החברה לישראל וצים, שעורכות בימים האחרונים שיחות קדחתניות בסוגיית הסדר החוב עם כל הגורמים המעורבים, מזכירות את ההמלצות של חברות הייעוץ הבינלאומיות, ISS ו-GLASS LEWIS, שהמליצו לבעלי המניות הזרים בחברה לישראל לתמוך בהסדר. יחד עם זאת, נציין כי היקף ההחזקות של המשקיעים הזרים במניות החברה נאמד באחוזים בודדים בלבד.

צים
 צים