המדינה: ויתור על "מניית הזהב" בצים - פגיעה באינטרס לאומי

בתגובה ביקורתית וצינית כלפי החברה לישראל, דוחה המדינה על הסף כל שינוי ב"מניית הזהב" בצים ■ המדינה לבית המשפט: "אין המדינה מעוניינת בקבלת כספים בדיעבד, אלא בהבטחת אמצעים - קרי צי ברזל בשעת הצורך"

ויתור המדינה על "מניית הזהב" בצים יהווה "פגיעה מהותית ביותר בעניינים חיוניים ואינטרסים לאומיים כבדי-משקל" - כך קובעת תגובת המדינה לבקשת צים לבטל את "מניית הזהב" או לשנותה.

תגובת המדינה הוגשה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בחיפה, הדן בהסדר הנושים של צים.

בתגובה, הכתובה בנימה ביקורתית ואף צינית כלפי הנהלת צים, רומזת המדינה כי צים הציגה בצורה מעוותת את ההסדר שהציעה, וקובעת כי "אין מדובר כלל בבקשה להסדר או לפשרה, אלא בניסיון חד-צדדי של צים להשתחרר מהתחייבויותיה על-פי מניית המדינה המיוחדת".

המדינה אף מאשימה את החברה לישראל בכך שהיא מנסה לשנות את "מניית הזהב" בשל אינטרסים שאינם קשורים להסדר החוב, תוך עקיפת המסלול החוקי לעשות זאת, המחייב החלטת ממשלה.

בנוסף כופרת המדינה בסמכות אסיפת בעלי המניות של צים לבטל את "מניית הזהב", וטוענת כי לצורך כך נדרשת אסיפת בעלי המניות מהסוג המיוחד של המניה - אסיפה שבה המדינה היא בעלת 100% מהמניות.

ההתנגדות הגורפת של המדינה עשויה לטרוף את הקלפים מבחינת חברת הספנות השוקעת.

לגופו של עניין, המדינה תוקפת את הטיעון המרכזי של צים, שלפיו "מניית הזהב" תאבד מחשיבותה אם החברה תגיע לפשיטת-רגל. "חשיבותה של מניית המדינה אינה פוחתת בהליכי חדלות פירעון, והיא באה לעולם כדי לשמור על האינטרסים החיוניים של המדינה גם במצבים אלה".

לעניין הצעת צים לגבי הצי המינמלי, קובעת המדינה כי ההסדר החוזי החלופי שמציעה צים מוגבל ל-10 שנים ומגובה בערבות של 10 מיליון דולר, אינו מספק ערבויות נאותות ואינו מתייחס לכלל צרכי המדינה אלא לצרכים הביטחוניים בלבד. "אין המדינה מעוניינת באפשרות לקבלת כספים בדיעבד, אלא בהבטחת אמצעים - קרי צי ברזל בשעת הצורך".

בצים הסכימו באחרונה לסגת ממרבית הסעיפים ב"מניית הזהב" שביקשו לבטל, אך התעקשו על ביטול סעיף הגבלת העבירות במניות החברה - סעיף המחייב את קבלת הסכמת המדינה לכל עסקה למכירת 24% ממניות צים או יותר.

בצים טוענים כי ללא ביטול מגבלת העבירות, תסרב החברה לישראל להזרים לצים את ההון הדרוש לה. בנוסף מבקשת צים לבטל את מגבלת הצי המינימלי, שמחייבת אותה לשמור 11 אוניות בבעלותה, וגורסת כי לעניין זה יש לקבל הבנות שאליהן הגיעה עם משרד הביטחון, המאפשרות להמיר את מגבלת הצי המינימלי בהתחייבות של צים החדשה, שתהיה חברת-בת הרשומה למסחר בסינגפור.

בתגובתה דוחה המדינה מכל וכל את טענותיה של צים. "צים נכונה 'בטובה' להסתפק ב'התאמת מניית המדינה' באופן שתוסר מגבלת העבירות על המניות ומגבלת הצי המינימלי... היש דברים בגו? ייאמר מיד - אין יסוד שבדין לטיעון צים, ויש לדחותו על הסף".