שיאני חריגות השכר: עובדי האוניברסיטאות ורשות השידור

חריגות התגלו ב-10% מתוך 750 הגופים הציבוריים שנבדקו ■ וטרינר ברשות מקומית החתים כרטיס בשתי רשויות מקומיות באותן שעות - והחזיר כ-200 אלף שקל

רשות השידור / צילום: איל יצהר
רשות השידור / צילום: איל יצהר

דווקא באוניברסיטאות נמצאו חריגות שכר מתמשכות באופן הניכר ביותר - כך עולה מדוח החריגות שפרסם היום (ג) משרד האוצר. מדובר בחריגות בכל אחת מהשנים 2009-2012, ארבע שנים ברצף. גם ברשות השידור נמצאו חריגות בכל אחת מהשנים הללו.

בשונה משנים קודמות, באגף השכר הגדירו "חריגת שכר" כאשר שיעור השינוי בשכר משנה לשנה עולה על 5%, הגדרה שזכתה לביקורת נוקבת בדוח מבקר המדינה שהתפרסם לפני חודש וחצי.

"שיטה זו אינה מאפשרת לאתר חריגות שכר לכאורה שהיה ראוי לבדוק: לא מוצגות חריגות שכר בבסיס השכר (שייתכן שהוא חורג) אלא רק חריגות שחושבו לשינוי בשכר הכולל בין שתי שנים; לא מוצגים בה נתונים על שכר שחורג כבר בשנת העבודה הראשונה של העובד; לא מוצגות חריגות שכר של עובדים שבשנה הנבדקת מדווחים לראשונה באופן פרטני בקבוצת בעלי השכר הגבוה (90% משכר מנכ''ל)", קבע המבקר.

עוד נכתב כי "מתכונת הבדיקה הזאת אינה מבטיחה שיאותרו החריגות האלה או שהן יתגלו בשנים הבאות. על הממונה על השכר להשלים בהקדם את הפעולות שיאפשרו לו איתור חריגות שכר שונות, לרבות אלו של עובדים חדשים, בכירים, ועובדים שהגידול בשכרם בין שנה לשנה שיעורו קטן מ-5% אך בטווח הארוך מצטבר לשיעור גדול".

מתברר כי דברי המבקר עדיין לא הופנמו ביחידת השכר האחראית על פיקוח 750 גופים נתמכים ו-350 אלף עובדים.

לפי הנתונים, ב-2013 הצליחה היחידה לגרום להשבת כ-16 מיליון שקל בלבד - אחד הסכומים הנמוכים שהושבו בשנים האחרונות. כמו כן, יחידת השכר מצאה חריגות שכר רק ב-10% מהגופים שנבדקו - אחד השיעורים הנמוכים בשנים האחרונות.

כמו בכל דוח שכזה, ישנם מקרים של חריגות שכר קיצוניות כגון וטרינר ברשות מקומית שהחתים כרטיס בשתי רשויות מקומיות באותן שעות, ואף קיבל תשלום של שעות נוספות, תשלום שווטרינר אינו זכאי לו. האיש נאלץ להחזיר כ-200 אלף שקל.

דוגמה נוספת היא של עובדת בכירה בעיריית רעננה שנאלצה להשיב יותר מחצי מיליון שקל בגין מענקי פרישה ללא כל זכאות (העובדת החלה לעבוד בתאגיד מי רעננה) וגמלת פרישה שלא כדין (שולם לה שכר בכירים בתאגיד מי רעננה).

בעריית נתניה הפגינו רוח קולקטיבית: 44 עובדים נמצאו עם חריגות שכר משמעותיות והחזירו יחד כ-1.2 מיליון שקל.

ביחידת האכיפה הביעו צער על החלטת בית הדין שחסם ממנה את האפשרות לדרוש השבת עתק בסך 150 מיליון שקל בגין חריגות שכר בחברת החשמל.