רצים לבנק: משכנתאות ב-4.4 מיליארד שקל ביוני

בבנקים מעריכים בזהירות כי לא צפויה האטה גם בחודשים הקרובים, וכי לאחר כניסת התוכנית של לפיד תירשם אפילו עלייה במשכנתאות

 בנק / צילום: thinkstock
בנק / צילום: thinkstock

קידום המהלכים של משרד האוצר לטיפול במחירי שוק הדיור, לא מרתיע את רוכשי הדירות. לפי הערכות במערכת הבנקאית, יוני צפוי להסתיים עם משכנתאות בהיקף של 4.2-4.4 מיליארד שקל. מדובר בסכום הדומה לממוצע ב-12 החודשים האחרונים, וכן מעט גבוה יותר לעומת יוני אשתקד.

אמנם בכל הקשור לרכישת דירות חדשות, נרשמה ירידה בחודשים האחרונים (ראו נתונים בידיעה נפרדת), אך אם מסתכלים על כלל שוק הדיור באמצעות נתוני המשכנתאות, הרי שאין כל דרמה בחודשים האחרונים, והעסקים נמשכים כרגיל. במערכת הבנקאית מעריכים בזהירות כי לא צפויה האטה גם בחודשים הקרובים. "אם כבר אז מה שנראה זה ביקושים גבוהים למשכנתאות בחודשים שאחרי כניסת התוכנית לתוקפה", העריך גורם במערכת הבנקאית.

בבנקים מציינים כי אמנם קהל המטרה העונה על הקריטריונים בקבלת הפטור, מתמהמה בתקופה זו, אך קבוצת אחרות בציבור דווקא מגבירות פעילות.

"מי שלא מושפע מהפטור במע"מ דווקא רואה בתקופה זו הזדמנות לקבלת תנאים טובים מקבלנים שחוששים מקיפאון עד לכניסת התכנית לתוקפה. בנוסף לכך, אנחנו לא רואים ירידה בפעילות של המשקיעים, שרואים לנגד עיניהם את הריבית הנמוכה, ואת הציפיות להמשך הירידה שלה", אומר גורם בכיר בתחום המשכנתאות.

באשר לצעדים אחרים המתוכננים בשוק הדיור כגון מחיר מטרה, בבנקים מעריכים כי השפעתן על השוק עוד תיקחנה זמן, ולכן בשורה התחתונה, הציבור עדיין לא מאמין כי נראה ירידת מחירים משמעותית, ו"מי שצריך לקנות דירה, לא מחכה, וקונה".

שוק המשכנתאות נהנה מגאות זה תקופה ארוכה. בשנה שעברה נשבר השיא בנטילת משכנתאות. בנק ישראל הטיל סדרה של מגבלות בשוק, בנושא היקף המינוף וכושר ההחזר של הלקוח, וכן בהיקף כרית ההון שהבנקים צריכים לשמור לעצמם במתן משכנתאות. הצעדים השונים לא קיררו את השוק, אך תמהיל התיק בבנקים נחשב היום לבעל רמת סיכון נמוכה יותר מאשר בעבר. עם זאת, בבנק ישראל עדיין מוטרדים ממצב השוק, ולא מן הנמנע כי בעתיד יטילו מגבלות נוספות.

בבנק ישראל מוטרדים בעיקר מתרחיש של עלייה בריבית בשילוב של עלייה באבטלה, שתשפיע לרעה על יכולת ההחזר של הלקוחות. מנגד, בנקים טוענים כי בכל מבחני הלחץ שעשו להדמיית תרחיש סיכון, לא נרשמה פגיעה ביציבותם.

היקף המשכנתאות מתחילת השנה
 היקף המשכנתאות מתחילת השנה