כדור הארץ מתחמם: הטמפרטורות הגלובליות שוברות שיאים

הטמפרטורה במאי 2014 הייתה גבוהה ב-1.33 מעלות פרנהייט ביחס לממוצע ההיסטורי בחודשי מאי

בצורת, חקלאות, משבר מים, יובש / צלם: בלומברג
בצורת, חקלאות, משבר מים, יובש / צלם: בלומברג

הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ בחודש שעבר הייתה הגבוהה ביותר בחודשי מאי מאז תחילת רישום הנתונים בשנת 1880, לפי נתונים חדשים של אגודת האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומית האמריקאית (NOAA).

הטמפרטורה במאי 2014 הייתה גבוהה ב-1.33 מעלות פרנהייט (0.74 צלזיוס) ביחס לממוצע ההיסטורי בחודשי מאי. זה אולי לא נראה הרבה, אך בקנה מידה של כוכב לכת זה המון. היא הייתה גם זהה לטמפרטורה הממוצעת הגבוהה ביותר שנמדדה לגבי כל אחד מחודשי השנה משנת 1880.

אבל החלק המטריד באמת בסיפור איננו שיא החום החדש, אלא שאנחנו חיים בתקופה של שיאים. יתכן שזוהי נורמה חדשה של חום. חודשי מאי החמים ביותר הקודמים אינם היסטוריים מאוד: ארבעה מחמשת השיאים נרשמו משנת 2010. קשה יותר למצוא חודש מאי קריר. הפעם האחרונה שבה הטמפרטורה במאי הייתה מתחת לממוצע של המאה ה-20 הייתה לפני 39 שנים.

גל החום על פני הכוכב שלנו נגרם על ידי העלייה המהירה ביותר ברמת גזי החממה באטמוספירה מאז המהפכה התעשייתית. ההתחממות העולמית כבר מורגשת ברחבי העולם, בגלי החום הגדולים, עליית מפלס מי הים ושינוי דפוסי המשקעים. טמפרטורת פני כדור הארץ לא הייתה נמוכה מהממוצע ההיסטורי ב-30 השנים האחרונות.

הטמפרטורה הממוצעת על פני היבשה והים במאי הייתה 58.6 פרנהייט (14.8 מעלות צלזיוס). כאמור, היא הייתה הגבוהה ביותר בהיסטוריה של חודשי מאי, והחריגה הגדולה ביותר מהממוצע ההיסטורי לחודשי מאי - שמשתווה רק לשלוש חריגות קודמות מממוצע חודשי היסטורי - ביוני 1998, אוקטובר 2003 ויולי 2009.

החום במאי לא הורגש באופן שווה ברחבי העולם. מרכז אסיה הייתה לוהטת, ואילו בחלקים מאירופה וסין הטמפרטורות היו נמוכות מהממוצע. בארה"ב, 37% מהשטח היבשתי (ללא אלסקה והוואי) היו בבצורת, למשל בקנזס ואוקלהומה. שליש מקליפורניה מוגדר כעת כ"יבש במידה חריגה", הדרגה הגבוהה ביותר.

גל החום של החודש שעבר התרחש גם במקביל לתחזיות ל"אל ניניו", שנראות יותר ויותר סבירות. יש סיכוי של 80% מהתופעה הזו של זרם תת-מימי חם במיוחד תתפתח בחצי הכדור הצפוני בשנה הקרובה, לפי מרכז החיזוי של NOAA. האוקיינוס השקט נכנס למצב של אל ניניו כאשר מי השטח שלו מתחממים מול חופי דרום אמריקה. התופעה הזו יכולה להביא משקעים רבים וטמפרטורות קיצוניות לכל מקום בעולם.

זוהי הנורמה החדשה של התחממות כדור הארץ, כדאי להתרגל אליה.