כל משבר הוא הזדמנות: מחסור ברופאים באירופה

מחסור ברופאים במדינות באירופה יוצר הזדמנויות גדולות לרופאים צעירים זרים

רופא רפואה חדר ניתוח רופאים סטטוסקופ תרופה  מחלה / צלם: thinkstock
רופא רפואה חדר ניתוח רופאים סטטוסקופ תרופה מחלה / צלם: thinkstock

במחלקת ההרדמה של איבונה סטנקוביץ באזור כפרי בגרמניה במרחק שעה וחצי נסיעה ממערב לפרנקפורט אין אפילו רופא אחד יליד גרמניה בצוות הרופאים הצעירים. איבונה בת ה-29 עובדת לצד מתמחים מהודו, הונגריה, מצרים, אוקראינה וסלובקיה - כולם חלק מגל חדש של רופאים צעירים ממזרח ודרום אירופה שנוהרים לגרמניה.

בשנה שעברה נרשם גידול דו-ספרתי שנתי שלישי באחוזים במספר הרופאים הזרים שמתמחים בגרמניה, וביחד נרשמה עלייה של 120% במספרם בעשור האחרון, ליותר מ-31,000 איש ואשה. הצעירים הללו ממלאים צורך חיוני בגרמניה, ששיעור הילודה הנמוך בה יצר מחסור ברופאים בדיוק כאשר המדינה מנסה למשוך מדענים ומהנדסים מחו"ל.

הרופאים הגרמנים מזדקנים: 55% מהם הם בני 50 ומעלה, ויש פחות ופחות צעירים שיתפסו את מקומם. האוכלוסייה בכללותה מזדקנת, ורבים מהרופאים הצעירים בגרמניה עוזבים לטובת שכר גבוה יותר בשווייץ או שעות עבודה קצרות יותר בסקנדינביה.

המחסור הזה יוצר הזדמנויות גדולות לרופאים זרים, שנמשכים לגרמניה בגלל השכר הגבוה והזדמנויות הקריירה. זוהי מגמה שמורגשת ברחבי אירופה היבשתית, שבה מגיעים למדינה רופאים זרים ממזרח אירופה ומהדרום. מספר הרופאים בצרפת שלמדו רפואה מחוצה לה עלה ב-43% בשנים 2008-2013 ל-17,835, לפי ההסתדרות הרפואית בצרפת. בבריטניה, שמקדמת זמן רב בברכה רופאים מהודו ופקיסטן, 37% מהרופאים הוסמכו בחו"ל.

"זו לא רק השפה. זו שאלה של אם מקבלים אותך כאדם וכרופא", אומר מלאדן סטנקוביץ, בעלה של איבונה, גם הוא בן 29. "כשהיינו בסרביה היינו בטוחים שאף פעם לא נעזוב אותה, אבל היה עלינו כזה לחץ. היינו בני 27 בלי שום עתיד. אז התיישבנו, ואני אמרתי, 'חייבים לעשות משהו. אנחנו לא יכולים לחכות עד שנהיה בני 40'".

בני הזוג, שזה עתה סיימו לימודי רפואה בבית הספר בניס, סרביה, שניהם ממשפחות של רופאים, שכרו מורה פרטי לשנה כדי ללמוד גרמנית לפני שהגיעו לעיירה אידר-אוברשטיין בתחילת השנה, בעקבות חיפוש ממושך באינטרנט אחרי משרות פנויות.

התוכנית המקורית הייתה להגיע להיידלברג, העיר הציורית עם האוניברסיטה בת 628 השנים שגם מארק טוויין ביקר בה במאה ה-19 וכיום לומדים בה יותר מ-5,000 סטודנטים זרים. לרשויות במחוז היידלברג יש מדיניות קשוחה כלפי רופאים זרים שלא מהאיחוד האירופי. בני הזוג סטנקוביץ היו אמורים לעבור בחינה רפואית בגרמנית כדי להוכיח את כישוריהם שנרכשו בסרביה.

לכן החליטו בני הזוג לעבור למדינת המחוז השכנה, ריינלנד-פלטינייט, שבה רופאים שלא ממדינות האיחוד עם דיפלומות מאוניברסיטאות זרות יכולים לעבוד שנתיים לפני שהם עוברים את הבחינה בגרמנית, ולהיבחן מחדש שלוש פעמים. בית החולים באידר-אוברשטיין, 538 מיטות, חיפש רופא מרדים, ואיבונה קיבלה את העבודה. מלאדן הצטרף אליה כמתמחה ללא תשלום, והגיש בקשה לעבודה אחרת בבית החולים.

זה סיפור שחוזר על עצמו פעמים רבות. מספר הזרים שעסקים ברפואה בריינלנד עלה ב-10% בשנה שעברה, בערך כמו בגרמניה כולה. רופאים רבים מגיעים מרומיה והונגריה, סלובקיה ואוקראינה. יש אפילו רופאים מסוריה. הם מגיעים בדרך כלל לאזורים הכפריים כמו שלזוויג-הולשטין בחוף הצפוני של גרמניה או סקסוניה-אנהלט במזרח.

רופא מתחיל בסרביה מרוויח כ-350 אירו בחודש, ודירה יכולה לעלות 120 אירו בחודש. רופא מסייע בגרמניה יכול להרוויח פי עשרה מזה.