תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הריבית על פקדונות שואפת לאפס: מהן האופציות שעומדות בפני המשקיע?

הקץ לפקדונות? הריבית הנמוכה המונהגת כיום במשק, הוציאה את הישראלים מ"איזור הנוחות" שלהם: את הפקדונות שכבר לא ממש מצליחים לתת תשואה אטרקטיבית, מחליפים אפיקים חדשים. אז מהן האפשרויות שעומדות בפני החוסך הישראלי? קלמן שחם, מנסה לענות.

בורסה / צילום: שאטרסטוק
בורסה / צילום: שאטרסטוק

*** הכתבה בשיתוף אלטשולר שחם

בשנה האחרונה הוריד בנק ישראל כמו בנקים מרכזיים רבים בעולם את הריבית לרמה אפסית. ההערכות הן, כי הריבית תיוותר נמוכה זמן ארוך מאוד . סיטואציה זו מהווה לדעת רבים מסמר נוסף בארון הקבורה של הפקדונות הבנקאים. האפיק שהיסטורית זכה לפופולריות עצומה בקרב הציבור כמקום השקעה של כסף לטווח קצר או לא ידוע הגיע לנקודה שבה אינו אטרקטיבי, במיוחד ללקוחות קטנים. במצב הנוכחי גם סכומים של מאות אלפי שקלים יזכו לריבית אפסית אם בכלל, וגם זה, לרוב בתמורה לויתור על נזילות לתקופה קצובה.

קלמן שחם, מייסד ובעלים משותפים של בית ההשקעות אלטשולר שחם, מהי לדעתך השפעת הריבית הנמוכה על השוק?

"רמת הריבית הנוכחית, גם אם לא לגמרי מפתיעה אכן לוקחת את השוק למימד חדש. בשנים האחרונות אנו עדים למעגלים הולכים וגדלים של משקיעים שהיו פאסיביים ונהנו שנים מפקדונות אשר עושים מעשה ומחליטים לפנות ליועץ בבנק או למנהל תיקים בכדי לנהל תיק השקעות בניסיון למצוא מענה לחוסר אטרקטיביות של הפיקדונות. מכיוון שכעת נראה שהמצב הזה ימשך לתקופה לא מבוטלת הרי שמדובר בהחלט בשלב נוסף ולא תפנית"

אמרת מימד חדש?

קלמן - "כן, יש פה מבנה של פרמידה, עם כל הורדת ריבית מעגל ה"מתייאשים" מהפיקדונות הולך וגדל. אנשים שבאמת אין להם שום תוכניות לסכומים גדולים שצברו, נהנו מכך שמדי פעם הציצו בחשבון וגילו שיש זחילה כלפי מעלה. כל עוד זה התקדם, הם הרגישו בנוח ולא ממש בדקו אלטרנטיבות. פתאום, הזמן עובר ועובר ואין כמעט שום התקדמות. מסביב שומעים על שווקים שעולים וזה גורם לצאת מאיזור הנוחות וללכת להתעניין"

ולאן הולכים אותם כספים?

"זה די פשוט - מספיק לראות את נתוני הצבירות בקרנות הנאמנות. הרבה כסף זורם לשוק ההון. וזה גם נכון ביתר שאת באשר לעניין כמות המצטרפים לניהול תיקים".

מחפשים פיתרון לניהול השקעות? היעזרו במומחים של אלטשולר שחם. לחצו כאן לקבלת מידע נוסף >>

ולדעתך זה טוב או רע?

" זה בכלל לא במישור הזה. כל עניין של התאמה של רמת הסיכון שמתאימה לכל משקיע הייתה ותישאר אחד הגורמים הקריטיים ביותר ולכן ראוי שיעשה מול בעל מקצוע - מה שנדרש מכל בעל הון זה לעשות צ'ק-אפ תקופתי מול יועץ ההשקעות בבנק ו/או מנהל תיקים נושא רישיון. אנשים חייבים להבין שמשבר תמיד יופיע ואי אפשר לצפות מראש מתי. איש המקצוע אמור לבחון עם המשקיע גם תרחיש כזה. מהצד השני, בראי הזמן, הרי ברור שגם מי שהתמיד וישב על פקדונות למשך שנים ארוכות, מוטב היה לו התייעץ מפעם לפעם"

ומה עושים משקיעים מקצועיים במצב כזה? האם הריבית הנמוכה לא מקשה גם עליהם?

"בוודאי שכן. יש פה כמה מעגלים של התמודדות שהופכים את הזירה לקשה יותר. מכיוון שהריביות נמצאות באיזורי שפל היסטוריים ובמיוחד כשאנו מתייחסים לתשואות האג"ח הממשלתי, הרי שקיים מחסום פסיכולוגי גדול להתנהלות במחירים האלו. לדוגמא, כבר למעלה משנתיים אנו שומעים מנהלי השקעות שטוענים שהסביבה אינה אטרקטיבית. כאשר מה שמוביל אותם למסקנה זו הם הרגלים ולא ניתוח קר של המצב. מי שלא מצליח לצאת מהקובייה שהתרגל אליה עלול למצוא עצמו מפגר בתשואות לאורך זמן"

ומה לגבי מניות או מכשירים מתוחכמים יותר?

"הריביות הנמוכות מובילות להפניית הרבה כסף לאפיק זה ולהערכתנו המחירים כבר ממש לא זולים. אסטרטגיה של BUY and HOLD צריכה לפנות בחלקה מקום למזומן לצורך ניצול הזדמנויות וגם לפרידה ממניות אשר הערכה לגביהן היא שהן מיצו את הפוטנציאל. בשביל זה צריך אצבע על הדופק, אופי ויכולת ביצוע וזה מגרש של מקצוענים... בנוסף, ועל זה אני לא ארחיב במיוחד, גם מי שעוסק במכשירים מתקדמים מאוד מושפע מעולם של ריביות אפסיות וסטיות תקן נמוכות. גם פה, מפת האפשרויות וההזדמנויות שונה ממה שהיה ושוב למי שיודע לצאת מגבולות ההרגל לא נגמר המקום לייצר ערך".

לסיכום, הריבית הנמוכה "מורידה מהגדר" משקיעי פיקדונות שלא נהנו מהשווקים החיוביים בשנים האחרונות. חשוב לדעת שלצד הפוטנציאל שגלום בחשיפה לשוק ההון, קיים גם סיכון ולכן מומלץ להיעזר במקצוענים בתחום ההשקעות. כדאי מאוד לבחון כאלו שהשיגו תוצאות טובות לאורך זמן, מה שעשוי להעיד על יכולת התמודדות טובה עם תנאי שוק משתנים.

אז מה הן אפשרויות ההשקעה כאשר הריבית נמוכה? לפרטים נוספים לחצו כאן<<

(*) אין באמור לעיל בכדי להוות התחייבות לתשואה עודפת ■ אין באמור לעיל בכדי להוות הצעה לרכישת יחידות בקרנות ■ רכישת יחידות בקרנות היא בהסתמך על תשקיפי הקרנות שבתוקף במועד הרכישה והדיווחים המיידים בלבד ■ אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים והצרכים המיוחדים של המשקיע ■ אין בתשואות עבר כדי להבטיח תשואה דומה בעתיד.