אושרו שתי החלטות משמעותיות לתחום ההתחדשות העירונית

מדובר בהצעה לפטור ממע"מ על שירותי בניה בהתחדשות עירונית שמקדם האוצר והארכת מועד ההכרזה על פרויקטים של פינוי בינוי בשש שנים נוספות שמקדם משרד הפנים

ממשלת ישראל אישרה היום (א') שתי הצעות משמעותיות הנוגעות לתחום ההתחדשות העירונית. האחת מציעה לקבוע מע"מ בשיעור אפס על שירותי הבניה בפרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי והשנייה מציעה להאריך את תקופה ההכרזה במתחמי פינוי בינוי בשש שנים נוספות.

ההחלטה הראשונה, שאושרה כאמור בממשלה היום, המקודמת על ידי משרד האוצר, מציעה לקבוע מע"מ בשיעור אפס על שירותי הבנייה בפרויקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38. מדובר בהצעה לתיקון בחוק מע"מ ובהצעה נפרדת מהצעת החוק למע"מ בשיעור אפס ברכישת דירת מגורים חדשה לזכאים שגם אותה מקדם כזכור משרד האוצר ועתידה לעלות בקרוב לדיון בועדת הכספים. הסיבה שהצעת החוק עלתה לאישור הממשלה, היא קיצור משך זמן ההנחה של ההצעה כדי שמשרד האוצר יוכל לקדם אותה, כמו את חוק המע"מ הנודע לדירות מגורים, בהליך מהיר יותר.

במסגרת הצעת החוק מוצע לתקן את חוק מע"מ כך שיוחלף הפטור הניתן בפרויקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38 בקביעת מס בשיעור אפס. השינוי יאפשר לנותני שירותים בתחומים אלו לנכות את מס התשומות הכלול בחשבוניות המס שהוצאו להם גם בגין שירותי החיזוק ובכך, כך מקווים מנסחי ההצעה, תגדל ההיתכנות הכלכלית של פרויקטים מסוג זה.

מטרת הסעיפים הרלוונטיים בהצעת החוק האמורה היא קידום תחום חיזוק המבנים ופינוי בינוי שטרם הצליח לרשום זינוק משמעותי בהיקף הפעילות בשנים האחרונות. כראייה להיקף הזעום של הפרויקטים שיצאו לדרך ניתן לראות כיצד מעריך משרד האוצר את השפעת הסעיף הרלוונטי בהצעת החוק על תקציב המדינה: " בהנחה שהיקף הפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 ישאר ברמתו הנוכחית השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה תהיה זניחה".

ההערכה בענף היא כי הצעה זו עתידה להשפיע בצורה ניכרת על תחום חיזוק המבנים והפינוי בינוי אולם באותה הנשימה, מסבירים אחרים כי עד שיעבור וייכנס לפועל התיקון לחוק עתידה הכרזה זו להקפיא לא מעט פרויקטים שיעדיפו כעת להמתין להטבה.

כאמור, חשוב לציין שלמרות שמדובר בהצעה עם כותרת דומה להטבת מע"מ בשיעור אפס על דירת מגורים, הצעת החוק הנוכחית מכוונת ליזמים ולקבלנים ולא לרוכשי הדירות. עוד חשוב לציין, בהמשך לאי הוודאות השוררת בקרב הציבור הנוגעת למע"מ בשיעור אפס, כי דירות חדשות שנמכרות במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי או במסגרת תמ"א 38 יכללו בהטבת המע"מ באם יעמדו ברף המחיר שיקבע השמאי הממשלתי הראש, טל אלדרוטי באותו האיזור.

כאמור, במקביל להצעה האמורה על מע"מ בשיעור אפס לשירותי הבניה אושרה היום בממשלה הצעה נוספת המתייחסת לתקופת ההכרזה של מתחמי פינוי בינוי. הצעה זו תאפשר הארכה בתקופת ההכרזה של מתחמי פינוי בינוי בשש שנים נוספות. הצעה זו מגיעה לאחר שתקופת ההכרזה כבר הוארכה פעם אחת ולמעשה תוביל לכך שמתחמי פינוי בינוי יוכלו להישאר מוכרזים 18 שנה. בעוד מדובר בהחלטה חשובה, היא גם מאפשרת פעם נוספת את המציאות המרה בתחום זה כאשר משך הזמן בו לוקח לאשר תוכנית פינוי בינוי ולהוציאה על הפועל עומד על שנים ארוכות.

"לאחר שנושא פינוי בינוי נבחן לעומקו, עלה כי לוחות הזמנים הקבועים היום בחוק אינם עונים על הדרישה ואשר על כן, עלולים להביא פרוייקטים של פינוי בנוי המצויים בהליכי אישור שונים לאבד את הכדאיות הכלכלית שלהם ובכך אף לעצירת קידומם", כך הסבירו את הצעת החוק המשרד הפנים. "נכון להיום, ניתנת לממשלה בתום 6 השנים הראשונות האפשרות להאריך את תוקף פרוייקט פינוי בינוי ב 6 שנים נוספות ובמידה ולא הושלם ההליך, יש צורך להתחיל את כל ההליך מחדש, דבר הפוגע באופן ישיר במימוש פרוייקטים לפינוי בינוי ובהגדלת היצע הדירות. תיקון החוק מאפשר מתן אורכה של 6 שנים נוספות להמשך קידום פרוייקטי פינוי בינוי". על פי הצעת החוק את מתן ההארכה הנוספת תאשר וועדת שרים אותה מינתה הממשלה לעניין.