בשביל מי באמת עובדים היועצים בנתיבי ישראל?

הוועדה המקצועית לחשמל, שהיא הרגולטור של הענף בחברת נתיבי ישראל, פוזרה מחשש לניגוד עניינים של חבריה

שי ברס / צילום: איל יצהר
שי ברס / צילום: איל יצהר

לפני שבועיים התרחש בחברת "נתיבי ישראל" (מע"צ הישנה) אירוע חריג: המשנה למנכ"ל החברה, מיכה קופילובסקי, פיזר בהודעה מיידית את "הוועדה המקצועית לחשמל", שהיא למעשה הרגולטור של הענף. הנימוק: מבדיקה שערך קופילובסקי התברר שחלק מחברי הוועדה נמצאים ופועלים בתוך פוטנציאל של ניגוד עניינים.

בנתיבי ישראל פועלת שיטה של מכרזי תכנון-ביצוע כוללני (פאושלי), שבה המתכנן נאמן לקבלן הביצוע. כאשר הוועדה מאשרת להחליף במערכת החשמל במחלף את חוטי הנחושת בחוטי אלומיניום - זהו חיסכון עצום לקבלן הכבישים, של שני שליש מעלות חוטי נחושת. כאשר הוועדה מאפשרת להנמיך את עמודי התאורה - זהו חיסכון גדול לקבלן. כך גם כאשר מאפשרים לקבלן להחליף מכסי פלדה במכסי בטון, או לצמצם את רצף עמודי התאורה. שיטת מכרזי תכנון-ביצוע פותחת אפשרויות בכיוונים מסוכנים, והיא מקור לחשדות ולשמועות בענף התשתיות, על ניגודי עניינים ושיתופי פעולה לא ראויים בין משרדי מתכננים.

הבעיה עם הוועדה לחשמל ברורה: חבריה אינם עובדי נתיבי ישראל המתמחים בחשמל, אלא מתכננים פרטיים בתחום החשמל והתאורה. מצד אחד, ה"רגולטורים" הללו מקבלים מנתיבי ישראל ללא מכרז עבודות תכנון ובקרה, במסגרת ההרשאה של נתיבי ישראל להזמין עבודות תכנון ופיקוח ללא מכרז, בסעיף "התקשרות עם מומחה בענף התכנון". מצד אחר, ה"רגולטורים" הללו מועסקים על ידי קבלני תשתית ומספקים להם שירותי תכנון ופיקוח חשמל, במסגרת פרויקטים גדולים של נתיבי ישראל בתשתיות תחבורה.

תקציב נתיבי ישראל להעסקת יועצים-מומחים ללא מכרז עומד על כ-300 מיליון שקל לשנה (חלק ניכר הולך לעורכי דין). מתחקיר "גלובס" עולה שגורמים בענף מביעים חשש מפני תופעות של שיתוף פעולה בין משרדי תכנון חשמל, שנתיבי ישראל אינה מודעת להן.

על חלוקת העבודות

הדמות הדומיננטית בוועדת החשמל היא דוד ברהום, בעל משרד תכנון החשמל הגדול במדינה עם לקוחות רבים במגזר הציבורי. דמות דומיננטית אחרת היא שלמה ויסמן, שהיה מנהל אגף חשמל במע"צ הישנה, ושקבע מיהם המתכננים החיצוניים שקיבלו בתקופתו עבודות תכנון. חברים נוספים בוועדה הם מתכנני החשמל יעקב פלג, ליאורה גרצמן, אלכס גולדין ויגאל עפרוני.

יועץ החשמל הבכיר זאב גרליץ פנה לפני ארבע שנים להנהלת מע"צ הישנה, בראשות אלכס ויז'ניצר, וטען נגד אופן חלוקת עבודות התכנון. לדבריו, ברהום קיבל את הנתח המשמעותי של העבודות, וקבוצה גדולה של מתכננים לא קיבלה עבודות כלל.

תלונת גרליץ לא נבדקה באופן פורמלי, אבל המנכ"ל הקודם ויז'ניצר נקט פעולה. זאת, במסגרת המלחמה שהכריז ויז'ניצר על תופעת התשלומים החריגים לקבלנים וליועצים בגין "תוספות ביצוע ותוספות תכנון", בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בשנה.

בין יתר המהלכים, ויז'ניצר הורה "לייבש" את דוד ברהום ולהפסיק להרעיף עליו עבודות תכנון. הדברים הגיעו לעימות משפטי בין ברהום למע"צ. בנוסף, במסגרת השינוי המבני במע"צ והפיכתה מיחידת סמך לחברה ממשלתית תוך מהלך של פיטורים כלליים, ויז'ניצר לא קיבל לחברה החדשה את שלמה ויסמן, מי שהיה אחראי על חלוקת העבודות למתכננים. ויסמן יצא לשוק הפרטי והקים חברת תכנון וייעוץ חשמל בשם אי.אי.סי.סי.

מתכנן עם שלושה כובעים

שי ברס מונה ב-2010 למנכ"ל נתיבי ישראל במקום ויז'ניצר. היחס לברהום ולויסמן השתנה. הוקמה "הוועדה המקצועית לחשמל", ובראשה הוצב ברהום. גם ויסמן מונה לחבר בוועדה.

פוטנציאל ניגודי העניינים בוועדה המקצועית לחשמל בא לידי ביטוי בישיבה האחרונה של הוועדה לפני שבועות אחדים. הדיון נערך על קטע בכביש 31, בשאלה אם אפשר להוריד בו את הדרישות, בין השאר על ידי החלפת צנרת נחושת באלומיניום, הנמכת עמודי התאורה וכו'.

ברהום, ראש הוועדה, תמך בהקלות בנימוקים של חיסכון. ברהום הוא גם הבודק מטעם נתיבי ישראל של קטע בכביש 31. ברהום הוא גם מתכנן החשמל של חברת שיכון ובינוי, המבצעת קטע אחר גדול של כביש 31.

ריבוי כובעים זה ומידע נוסף - הם ככל הנראה מה שגרם למשנה למנכ"ל קופילובסקי לפזר את הוועדה המקצועית לחשמל, עד לקבלת חוות דעת להסדרת פוטנציאל ניגוד העניינים של חבריה.

כתובת אחת לשלושה מתכננים

במקביל לכך, התעוררה שאלה נוספת: האם קיים שיתוף פעולה עסקי ולא מוצהר של כמה מתכננים המועסקים על ידי נתיבי ישראל.

שאלה זו קשורה לברהום, לויסמן ולדמות חדשה יחסית בתחום התכנון בנתיבי ישראל - יצחק ונונו, מי שהיה סגן ראש עיריית טירת הכרמל, איש ליכוד שעבר לקדימה והיה דמות דומיננטית במפלגה. ונונו הקים חברת תכנון וייעוץ בתחום התשתיות בשם "למד. שקד", והפך במהירות לכוח עולה בייעוץ לנתיבי תחבורה. לאחרונה קיבל ונונו חוזי ייעוץ בהיקף של כ-5 מיליון שקל.

מבדיקת "גלובס" עולה שעל פי מסמכי רשם החברות, שלוש החברות הללו פועלות מכתובת עסקית אחת: רחוב יוזמה 3 בטירת הכרמל, ועל כן ייתכן שיש קשר בין השלושה.

שאלת עבודות תכנון תאורה ועבודת היועצים היא משמעותית דווקא עכשיו, משום שעל הפרק עומד פרויקט ענק: החלפת כל מערכת פנסי התאורה בכבישים הבינעירוניים לפנסי לד. הפרויקט, להחלפת כ-90 אלף פנסי תאורה, עדיין לא נבחן כלכלית וסביבתית, והוא מוערך בשלב זה בכ-350 מיליון שקל.

פרשת ועדת החשמל נופלת על המנכ"ל שי ברס בתקופה רגישה במיוחד. צוות של מבקר המדינה יושב במשרדי נתיבי ישראל. הדוח עדיין לא פורסם, אבל פורסמו ממצאים על חריגות כספיות חמורות בפרויקטים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, ליקויי ביצוע ואיחורים, אי סדרים כספיים ומינוי מקורבים לתפקידי ייעוץ. ברס נקרא לשיחה אצל מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב. אחרי השיחה הודיע ברס על כוונתו לפרוש בקרוב מתפקידו.

תגובה

נתיבי ישראל: הוועדה ממליצה בלבד

מנתיבי ישראל נמסר בתגובה כי "הוועדה המקצועית לחשמל מורכבת ממומחים בתחום תכנון חשמל בלבד. בוועדה לא משתתפים יצרנים, ספקים או קבלנים מתחום החשמל או מכל תחום אחר. בראש הוועדה עומד מהנדס עובד החברה. תפקיד חברי הוועדה הוא להמליץ בלבד, בנושאים הקשורים בעיצוב מדיניות תחום החשמל, סטנדרטיזציה וחידושים בתחום החשמל והמלצותיה תקפות למכרזים עתידיים. לדוגמה, הוועדה המליצה לעשות שימוש בכבלי חשמל מאלומיניום בפרויקטים עתידיים בנגב, במקום בכבלים מנחושת. זאת כדי לצמצם את תופעת גניבת כבלי הנחושת והנזק הכלכלי והבטיחותי הנגרם כתוצאה מכך.

"זאת ועוד, בפתח כל ישיבה ובהתאם לסדר היום, מי שעשוי להימצא בפוטנציאל של ניגוד עניינים נדרש להצהיר על כך והוא אינו יכול לקחת חלק בישיבה. במקביל, החברה מבצעת כל העת פעולות נוספות שמטרתן מניעת פוטנציאל לניגוד עניינים בתנאי שוק תחרותי ומצומצם. לחברה לא ידוע על שיתוף פעולה מכל סוג שהוא. במקרים שבהם החברה מקבלת מידע על פוטנציאל לניגוד עניינים מועבר הנושא לבחינה ולחוות דעת מקצועית".

דוד ברהום, שיש לו גם משרד בתל אביב, מסר בתגובה: "חברתנו עוסקת בפרויקטים לאומיים ומהגדולים שהוקמו ויוקמו במדינה. בין היתר, במסגרת עבודתנו ברחבי הארץ קיימים ומתקיימים קשרי גומלין מקצועיים הדדיים עם משרדי הנדסה מקבילים ומכובדים. קיימים גורמים בעלי ענין אשר פועלים שלא מתוך שיקולים אתיים ומקצועיים וכל כוונתם להכפיש תוך ניצול לרעה של גורמי תקשורת ולא רק. כל טענה מהווה פעולה שלא בתום לב ופגיעה בשם הטוב של החברה והטוענים חשופים לתביעת לשון הרע".

לדברי שלמה ויסמן, "הטענה גורמת לי לגיחוך. את ונונו פגשתי פעם או פעמיים בלבד. לא היו דברים מעולם". על השאלה מדוע כתובת העסק שלו ברשם החברות זהה לכתובת משרדיהם של ברהום ושל ונונו בטירת הכרמל ענה: "אשמח לבדוק את זה". מיצחק ונונו לא הגיעה תגובה.