ינקי מרגלית: "תוך 20 שנה יהיו מושבות במאדים"

מרגלית השתתף באירוע "חדשנות על הבר" של "גלובס" בשיתוף פרטנר: "לא נשלח אוכל למאדים כל בוקר. אנחנו נשלח מדפסות שידפיסו את המשאבים במאדים"

ינקי מרגלית/ צילום: כפיר זיו
ינקי מרגלית/ צילום: כפיר זיו

הקידמה הטכנולוגית מצעידה את העולם לעידן של נוחות, שפע וריבוי בחירה. עם זאת, פירות הטכנולוגיה מחולקים באופן לא הוגן, מה שמגדיל את הפערים החברתיים. אלה הנושאים שבהם עסקה ההרצאה של איש ההיי-טק ינקי מרגלית. הדברים נאמרו במסגרת אירוע "חדשנות על הבר" של "גלובס", בשיתוף פרטנר, שנערך בבר "דבלין הרצליה" בשבוע שעבר.

את הרצאת הפתיחה באירוע נשא עומר קליין, מייסד ומנכ"ל Glance, שדיבר על אפליקציה חדשה למכשירי אנדרואיד ואייפון, אותה מפתחת החברה, שמאפשרת למספר אנשים לשתף אלבום תמונות בקבוצה פרטית.

"אני פוגש שתי קבוצות של אנשים", אמר מרגלית, "קבוצה א' הם אנשים שבטוחים שעוד מעט הבעיות של האנושות ייפתרו, שהמחשבים מאוד אינטליגנטיים והרובוטים יעשו בעתיד את כל העבודה שלנו. אני מסתובב גם בקהלים אחרים. יצא לי להיפגש עם קבוצה ב', אנשים שמובילים מחאה חברתית כזו אחרת, אין להם פנסיה, אין להם תקווה. משהו לא מסתדר בין הקהלים האלו".

לחלק את התפוקה

מרגלית דיבר על כלכלת השפע, שבה לאנשים יש כל מה שהם צריכים. "בכלכלת השפע פחות מוטרדים ממה לייצר ואיך לייצר, השאלה היא איך לחלק את התפוקה", אומר מרגלית, "ההערכה שלי היא שתוך 20 שנה יהיו מושבות במאדים. אנחנו לא נשלח אוכל למאדים כל בוקר. אנחנו נשלח מדפסות שידפיסו את המשאבים במאדים. הטכנולוגיה הזו נחזתה כבר בסדרה סטארטרק. זה כיף לראות שכל מה שהיה פעם מדע בדיוני, הוא עכשיו המציאות של היום".

מרגלית מספר שמספר טרנדים ישפיעו על כלכלת השפע. "אין לנו כוכב נוסף. אנחנו לא מספיק זהירים, אנחנו בסכנה לקלקל את הכוכב שלנו. אנחנו יכולים להגיע למצב שבו לא נוכל לתקן את כדור הארץ. עוד טרנד הוא מחסור בעבודה. לדור הצעיר באירופה אין עבודה. העבודה שיש היום היא לא מכניסה. הסיבה שאין עבודה היא שהטכנולוגיה מחסלת את העבודה. אני רוצה שנסתכל על זה כחדשות טובות, כי כך נוכל ליהנות מהחיים. לא לעבוד תהיה המשמעות של החיים שלנו בדור הבא. אנשים בעתיד הלא רחוק יצטרכו לשלם הרבה כסף בשביל לעבוד".

הטרנד הנוסף הוא פערים חברתיים שהולכים וגדלים. "העשירים נעשים יותר עשירים. התרגלנו שיש מעמד ביניים ומעמד הביניים הולך להיעלם. אלו החדשות הכי רעות שהאנושות יכולה לשמוע".

מרגלית התייחס גם למודל של הכלכלן סיימון קוזנטס, שלפיו ככל שתגדיל את ההכנסה לנפש, בהתחלה האי שיווין יגדל, אך בנקודה מסוימת המצב יתהפך והאי שיוויון דווקא יקטן. "הטרנד של מוביליות חברתית מדבר על היכולת של ילד להתנייד בין עשירונים. בבריטניה רוב הסיכויים שאם נולדת לעשירון מסוים, לא תוכל לעבור בין העשירונים. בדנמרק, נורבגיה וקנדה, אתה יכול להתנייד בין העשירונים. אני לא בעד שיוויון טוטאלי, אבל בכל כלכלה אתה חייב לוודא שיש מוביליות חברתית. האי שיוויון היום בישראל הוא גבוה, גם רמת המוביליות בישראל ירדה מאוד, אתה מתחיל להינעל לעשירון של ההורים שלך.

"טרנד האושר אומר שעדיף לך להיות עשיר ומאושר מאשר עני ועצוב. אין סתירה בין אושר לעושר יש אפילו קשר ביניהם", הוסיף מרגלית, "ככל שהמדינה יותר עשירה היא בדרך כלל יותר מאושרת. יש מיתוסים שמספרים לילדים, כמו שכסף לא עושה אותך מאושר או זה שבלונדיניות מטומטמות. מהמחקר האישי שלי בלונדיניות יותר חכמות מהממוצע וכסף גם עושה אותך מאושר".

מרגלית דיבר על הטרנד של סחורות יקרות, שבו נשמע בעתיד על כוס קפה בעלות של מיליון דולר, מה שלא יסתור את המגמה של קופיקס. "בעתיד יהיה קפה שאדם ישתה אותו עם מישהו מסוים במקום מסוים ויצטרך לשלם עליו מיליון דולר. יש היום שמפנייה וחזייה בשני מיליון דולר. בקרוב לפי דעתי יהיה בחוף הים בתל אביב בית במיליארד שקל. בכלכלת השפע אנחנו נראה יותר ויותר סוגים כאלו של סחורות".

יותר מאי פעם

לאן הטרנדים האלו לוקחים אותנו? "אנחנו הולכים לקראת עידן שפע. יש הרבה שאלות אנושיות שצריכות להישאל בצורה נכונה. אני רואה מספר עתידים אפשריים למה שהולך להתרחש לאנושות. תסריט אחד הוא שבעולם העתידי, מה שחשוב זו החוויה, זה לא איפה אתה גר או אוכל בעולם הפיזי, כי אני באמצעות טכנולוגיה, חומרים ותכונות, יוצר את החוויה. אם אתה חי בעולם שהחוויה היא הכל, אז אתה יכול להיות המלך. הטכנולוגיה כל כך משתכללת שאנחנו הולכים לחיות בעולם שהוא אשליה, שהחוויה היא העיקר ולא המציאות הפיזית".

עוד תסריט עליו מדבר מרגלית עוסק בעתיד של התפצלות. "יש לנו אשליה שהמין האנושי הכי חשוב ושכל העולם בנוי לשרת את המין האנושי. המין האנושי קיים בערך 200 אלף שנה. המין האנושי לא היה בודד בזמן הזה. מינים נוצרים כל הזמן. אחד הדברים שהכלכלה יכולה ליצור הוא מצב שבו ההתפצלות הבאה תואץ. מה שיכול לגרום לזה הוא עניין של משאבים, טכנולוגיה וכסף. מי שיש לו כסף להדפיס כליה ישרוד ומי שלא יכול להדפיס, לא ישרוד. בעולם שבו אני יכול להנדס את הגנים שלי, זה יכול להגיע להתפצלות של כאלה שמחוברים לטכנולוגיה וכאלו שלא. עתיד נוסף הוא של הסרט של ג'וני דפ - התעלות. מדובר על מצב בו נוכל להעביר את הקיום שלנו למחשב או לתוכנה".