תמ"א 35: משרד השיכון בהתקפה על משרד הפנים

"לא ניתן יד למהלך בו גורמים ממשלתיים מזהים כשל בתכנית ובמכוון מטמיעים שוב את אותו הכשל" ■ "אנו דורשים מגופי התכנון הארציים להתנהל באופן אחראי ולהורות לצוות העדכון לספק תחזיות התואמות את המציאות ולא את החלום"

שלמה בן אליהו מנכ"ל משרד השיכון  / צילום: גלובס טי וי
שלמה בן אליהו מנכ"ל משרד השיכון / צילום: גלובס טי וי

ביום ג' הקרוב עתידה המועצה הארצית לתכנון ובניה לדון בעדכונים המוצעים לתמ"א 35. רגע לפני, שלח מנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו מכתב חריף למנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני, במסגרתו הוא תוקף את העדכונים המוצעים לתוכנית כמו גם את התוכנית עצמה וטוען כי העדכון המבוקש מתבסס על הנחות יסוד מוטעות.

"עדכון תמ"א 35 יעמיק את משבר הדיור", כך בן אליהו, "הופר האיזון בין פיתוח המגורים והשמירה על שטחים פתוחים לטובת האחרונים". בן אליהו מזהיר מפני אימוץ ההצעה המעודכנת לתמ"א 35 כתוכנית מחייבת ואומר: "יש להיזהר מפני החלטה מלאכותית של גורמי התכנון לצמצם מאוד את הבנייה במרכז כדי לדחוק את האזרחים לפריפריה. המהלך הזה נוסה בעבר, נכשל כישלון חרוץ וגרם למשבר הדיור שאיתו אנו מנסים להתמודד. מנסחי העדכון של תמ"א 35 מתעלמים מטעויות העבר. אי אפשר לקבוע תכניות עם יעדי אוכלוסייה המנותקים מהמציאות והנמוכים משמעותית מהצרכים באזורי הביקוש. כל ניסיון לצמצם התכנון במרכז הארץ יעמיק את משבר הדיור. המחסור בתכנון אפקטיבי הוא מהגורמים המרכזיים לעליית מחירי הדירות".

יש לציין שדבריו של בן אליהו ותוכן המכתב ששלח למנכ"ל משרד הפנים מבוססים גם על נייר עמדה שהכינה האדריכלית סופיה אלדור.

חריגה של 10% מהשטחים הבנויים

בעוד העדכון המוצע לתמ"א 35 מבקש לחרוג מהמרקמים העירוניים, השטחים בהם ניתן יהיה לתכנון ולבנות בשולי היישובים הקיימים, בהיקף של כ-2% טוענים במשרד השיכון כי מדובר בתוספת שלא תוכל לענות על הצורך האמיתי וכי יש להגדיל את החריגה המוצעת לבין 5% ל-10%. נזכיר כי הגופים הירוקים מתנגדים גם לתוספת של 2% בשטחים האמורים, וכעת, הצעת משרד השיכון תגרור התנגדות גדולה אף יותר לסוגייה זו.

במשרד השיכון סבורים כי תמ"א 35 הביאה לכך שאין קרקעות מתוכננות לשיווק במרכז הארץ, בעוד לולא מגבלות תמ"א 35 ניתן להסתמך על תכניות מתאר מחוזיות מאושרות. "תמ"א 35 הגבילה את יכולת השיווק באזורי הביקוש, והעדכון של התכנית מגביל את התכנון עוד יותר", כך טוען בן אליהו, ומציע כי תמ"א 35 תהיה תכנית מנחה ולא סטטוטורית, כפי שהיא היום, תוך הסתמכות על התכניות המחוזיות המאושרות.

"ממשיכים לטמון את ראשם בחול"

כאמור, במכתבו תוקף בן אליהו את הנחות היסוד של מעדכני תמ"א 35 וטוען כי לקחי העבר לא נלקחו בחשבון. "עורכי תמ"א 35 המקורית קיוו כי היקף הביקושים לדיור במחוז המרכז יקטן, ולפיכך קבעו בתכנית יעדים נמוכים ביחס לתהליך 'המשך מגמות'. בפועל, כידוע, היקף הביקושים לא הצטמצם כלל, וכך נוצר מחסור חמור ומודע ביח"ד במחוז המרכז. ניתן היה לצפות כי הדבר יתוקן בעדכון המוצע כיום, אולם ברי כי עורכי העדכון המוצע לתמ"א 35 אשר הציגו את החריגה מ'יעדי' התמ"א במחוז המרכז, לא הצליחו להתנתק מהתקוות ליצירת פיזור אוכלוסייה ע"י צמצום הבניה במחוז המרכז. אלו, חזרו שוב על הטעות אותה מבצעים מזה שישה עשורים קובעי המדיניות במדינת ישראל, המנסים לייצר מצב בו הגידול המשמעותי בהיקף האוכלוסייה יתקיים במחוזות אחרים מלבד מרכז ות"א באמצעות צמצום היצע המגורים בלבד. יתרה מכך, הגורמים המנחים את עורכי העדכון במשרד הפנים מוצאים לנכון להמשיך לטמון את ראשם בחול ופועלים יד ביד עם עורכי העדכון המוצע, במטרה לייצר מלאי דיור חסר אשר אין כל סיכוי שייתן מענה לביקושים בפועל במחוז המרכז.

כך, עורכי העדכון המוצע פועלים במודע ליצירת מחסור מכוון של 4,000 יח"ד בשנה עד לשנת 2020 ומחסור מכוון של למעלה מ-7,000 יח"ד בשנה בשנים 2020-2030. המושג 'יעדי אוכלוסייה נורמטיביים' בו משתמשים עורכי העדכון המוצע, הינו שם נרדף ליעדי אוכלוסייה מנותקים מהמציאות המכוונים במודע ליצירת מחסור של למעלה ממאה אלף יח"ד עד לשנת 2030".

בן אליהו מוסיף ותוקף את הנחות היסוד של צוות העדכון, מתייחס ספציפית גם לנתוני משרד הפנים הנוגעים להתחדשות עירונית, וטוען כי ההנחות משוללות בסיס: "עורכי העדכון המוצע במשרד הפנים החליטו לאמץ מסמך שהוכן על ידי לשכת התכנון המחוזית מרכז, המעריך כי למעלה מ-40% מהיקף יח"ד החדשות במחוז עד שנת 2030 יהיו תוצר של תהליכי התחדשות עירונית. מסמך זה מתבסס על אומדן ראשוני של לשכת התכנון, ולא על עבודת מחקר וניתוח מגמות מסודר. עורכי העדכון המוצע סומכים ידיהם על ההנחה של לשכת התכנון מחוז מרכז כי עד לשנת 2020 ייבנו מכח תמ"א 38 במחוז המרכז 50 אלף יח"ד חדשות, כלומר, כ-8,300 יח"ד חדשות בשנה.

באותו הזמן, מינהל התכנון במשרד הפנים פרסם 'דו"ח יישום תמ"א 38 לשנת 2013' כאשר ממנו עולה כי בשנת 2013 אושרו היתרים לבנייתן של פחות מ-6,000 יח"ד חדשות מכוח תמ"א 38 בכל הארץ. אנו דורשים מגופי התכנון הארציים להתנהל באופן אחראי ולהורות לצוות העדכון לספק תחזיות התואמות את המציאות ולא את החלום, לחשב ביקושים התואמים את המציאות ולספק היצע התואם גם הוא את המציאות".

בן אליהו מסכם את הדברים ואומר: "לא ניתן יד למהלך בו גורמים ממשלתיים מזהים כשל בתכנית ובמכוון מטמיעים שוב את אותו הכשל, מתוך תקווה שהכשל יכתיב מציאות אחרת".

ממשרד הפנים נמסר כי "המועצה ההארצית המורכבת מנציגי משרדי הממשלה, נציגי רשויות מקומיות וארגונים סביבתיים תדון השבוע בהמלצות הולנת"ע לגבי עדכון תמ"א 35 . לאחר שתשמע את כל המידע וכל העמדות השונות תקבל המועצה החלטה בנושאים שהועלו לדיון ובכללם הגמשת תמ"א 35 והרחבת המרקמים העירוניים בשני אחוזים".