הנאשמים בסחר בזהב מהשטחים ירצו 4-5.5 שנות מאסר

כפיר מויאל, אילן שפק ויצחק אביתר הואשמו בקשירת קשר להכנסת זהב "שחור" גנוב מהרשות הפלסטינית לישראל, תוך מתן כסות חשבונאית פיקטיבית, כך שיולבן ויהפוך לזהב הניתן למכירה

מטילי זהב / צילום: שאטרסטוק
מטילי זהב / צילום: שאטרסטוק

סוף משפטי לפרשת הסחר הבלתי חוקי בזהב והעלמות המס, שכונתה פרשת "זוג משמיים". ל"גלובס" נודע כי רשות המסים הגיעה בימים האחרונים להסדר טיעון עם הנאשמים המרכזיים בתיק. לפי ההסדר, שהושג בתום הליך גישור פלילי שהתנהל אצל שופט המחוזי בת"א, גלעד נויטל: כפיר (חיים) מויאל יורשע בעבירות על פקודת מס הכנסה ובהעלמת מס בסך כ-30 מיליון שקל באמצעות הוצאת חשבוניות פיקטיביות בסך 210 מיליון שקל (קיזוז חשבוניות ואי תשלום המע"מ). בהתאם להסדר, מויאל ירצה עונש של חמש וחצי שנות מאסר, וישלם קנס בסך 600 אלף שקל.

אילן שפק, שיוצג בידי עורכי הדין ליזי שובל-בר וגיא אשכנזי, הורשע בהעלמת מס באמצעות הוצאת חשבוניות פיקטיביות בסך 285 מיליון שקל כשהעלמת המע"מ הנובע מהם הוא בסך כ-40 מיליון שקל. על שפק יוטל לפי ההסדר עונש מאסר של 4 שנים ועשרה חודשים וקנס בסך 600 אלף שקל; על יצחק אביתר, שהורשע גם הוא בהוצאת חשבוניות פיקטיביות ובאי תשלום מע"מ בסך כ-38 מיליון, יוטל קנס בסך 700 אלף שקל. עונש המאסר של אביתר אינו מוסכם בהסדר הטיעון, אך לפי ההסדר עונשו המקסימלי יעמוד על 5 שנות מאסר; על החברות הנאשמות, "כ.ח.מ סחר ושיווק" ו"גולד רויאלטי" יוטלו קנסות לפי שיקול דעת בית המשפט.

יצוין מכתב האישום המתוקן נגד השלושה שהוגש במסגרת הסדר הטיעון, נמחק האישום כי הם הלבינו הון בסכומים של מאות מיליוני שקלים. זאת, לאחר שרשות המסים כבר חזרה בה בתחילת השנה מסעיף האישום של העלמת מס עקב אי ניכוי מס במקור בהיקף של 52 מיליון שקל שבו הואשמו הנאשמים בכתב האישום המקורי.

מכירת זהב ללא תשלום מס

תחילת הפרשה ביוני 2013, אז עצרו המשטרה (להב 433 יאל"כ) ורשות המסים - חקירות מע"מ ת"א וב"ש, כ-30 חשודים במעורבות ברשת של סחר לא חוקי בזהב, חלקו גנוב מהשטחים, תוך ביצוע עבירות מס והסתרת עסקאות וכספים. ביולי אשתקד הגישה רשות המסים את כתבי האישום נגד שפק מויאל ואביתר.

לפי כתבי האישום, שהוגשו על-ידי עורכי הדין אורי שפיגל, ליאת גולדשטיין-שוורץ וליאת בכור מהמחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, הואשמו שפק ומויאל בכך שבמסגרת תוכנית עבריינית רחבת היקף קשרו קשר עם סמי כוכב - עליו נגזרו בעבר 6 שנות מאסר בגין חלקו בפרשה - להכנסת זהב "שחור" מהרשות הפלסטינית לתוך ישראל, תוך מתן כסות חשבונאית פיקטיבית, כך שיולבן ויהפוך לזהב הניתן למכירה לגיטימית.

עוד עלה מכתבי האישום כי כוכב רכש זהב ללא תיעוד שמקורו בשטחי הרשות הפלסטינית ובמקומות אחרים, לשם מכירתו בישראל "בשחור", ומבלי שיידרש לשלם מס בגין רכישות אלה. כדי לאפשר את הכנסתו של הזהב ה"שחור" לשוק המקומי, ולאפשר למויאל ולשפק לקנות אותו ממנו ולמכור לאחרים, קשרו השלושה קשר והציגו מצג כוזב בדבר התנהלות לגיטימית של הסחר ביניהם, תוך שהם קושרים קשר להוצאה וניכוי של חשבוניות מס פיקטיביות בנסיבות מחמירות.

חזרה מחלק מהאישומים

כתבי האישום המקוריים, ששונו במסגרת ההסדר, ייחסו לכוכב, שפק ומויאל הלבנת הון התחמקות מתשלום ניכוי מס במקור בסך של 135 מיליון שקל, סיוע לאחר להתחמק מתשלום מס בסך של מיליוני שקלים, וזאת בכך שניכו מס תשומות פיקטיבי בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל, ובכך שהשתמשו במרמה, עורמה ותחבולה להשתמטות מתשלום מס בסך של יותר מ-100 מיליון שקל. כוכב אף מואשם בהשמטת הכנסות בסכום העולה על 300 מיליון שקל.

בינואר 2014 חשף "גלובס" כי מכתב האישום בפרשה נמחקה עבירה בהיקף 52 מיליון שקל. המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים הודיעה אז לבית המשפט כי חזרה מסעיף אישום של העלמת מס עקב אי-ניכוי מס במקור בהיקף 52 מיליון שקל בפרשה. המחיקה התבצעה בעקבות בקשה תקדימית למחיקת העבירה שהגישו עורכי דינו של מויאל, אורי וקובי גולדמן. בבקשה נטען כי החברה כלל לא הייתה חייבת בניכוי מס במקור, אגב רכישת הזהב שהנאשמים ביצעו לכאורה בשנת המס 2012, ולכן העובדות המתוארות בכתב האישום, בכל הנוגע לאישומם בדבר אי-ניכוי מס במקור, אינן מהוות עבירה.

עוה"ד קובי גולדמן, אורי גולדמן ומיכאל כשכאש ממשרד גולדמן ושות', המייצגים את מויאל, מסרו בתגובה כי: "מדובר באחד מה'מגה-תיקים' הגדולים ביותר שהתנהלו בישראל בתחומים של הלבנת הון והעלמות מס". לדבריהם, "אנחנו שמחים שאחרי הליך גישור פלילי ארוך שהתנהל במקביל להוכחות, ולמרות שבתיק הייתה הודאה בעבירות בשלב החקירות, הצלחנו לשכנע את התביעה למחוק מכתב האישום עבירות על חוק איסור הלבנת הון בסכום אדיר של 233 מיליון שקל, וזאת בנוסף למחיקה של עבירת מס הכנסה בסך 52 מיליון שקל. ללא מחיקת האישומים הנ"ל, ולאור החמרת הפסיקה בעבירות כלכליות, עלולים היו הנאשמים למצוא עצמם עם עונש מאסר דו-ספרתי. אין ספק שמחיקת עבירות בסדר גודל כזה תשפיע על כל ה'מגה-תיקים' שמתנהלים ויתנהלו".

כתב אישום נוסף בפרשה הוגש נגד מנשה רסולי וחמש חברות בניהולו, ממנו עולה כי בשנים 2007-2013 ביצע רסולי קיזוז והפצת חשבוניות מס פיקטיביות בחברות בהיקף כולל כ-181.5 מיליון שקל, שהמע"מ הגלום בהן הוא בסך של כ-25 מיליון שקל.