לבני תמנה נציב לפיקוח על ההתמחות בעריכת דין

שרת המשפטים בכנס המחוזות השנתי של לשכת עוה"ד באילת: "הנציב גם יוסמך לברר תלונות של מתמחה או מי שהיה מתמחה, הרואה עצמו נפגע בשל התנהגות מאמנו במסגרת מילוי תפקידו כמאמן או בשל תנאי התמחותו"

ציפי לבני / צלם: מץ 76
ציפי לבני / צלם: מץ 76

שרת המשפטים ציפי לבני מתכוונת למנות נציב לפיקוח על ההתמחות בעריכת דין. "משרד המשפטים לאחר התייעצות עם הלשכה ימנה שופט בדימוס לנציב הפיקוח על ההתמחות", בישרה היום (ה') לבני בכנס המחוזות השנתי של לשכת עורכי הדין באילת.

לדברי לבני, "הנציב יעמוד בראש מערך הפיקוח על ההתמחות של הלשכה וכן ייעץ ללשכה בעניינים עקרוניים בהתייחס לפיקוח על ההתמחות. סמכויות הפיקוח של הנציב יוגדרו לכלל היבטי ההתמחות, לרבות אופי העבודה המוטלת על המתמחה ותנאי עיסוקו. הנציב גם יוסמך לברר תלונות של מתמחה או מי שהיה מתמחה, הרואה עצמו נפגע בשל התנהגות מאמנו במסגרת מילוי תפקידו כמאמן או בשל תנאי התמחותו".

עוד אמרה לבני כי במסגרת חיזוק הפיקוח על ההתמחות, הנציב יוכל להורות כי מאמן לא יהיה רשאי לאמן מתמחים לתקופה שתיקבע. "כיום, יש ללשכה סמכות לבטל אישור לאמן. לנציב תינתן סמכות להשהות באופן זמני את תפקודו של מאמן כמאמן והוא יהיה רשאי להמליץ לנקוט צעדים נגד מאמן, או לפעול לתיקון ליקויים שמצא, ובכך לאפשר לנציב להמליץ על נקיטת הליכי משמעת או אף הליכים פליליים במקרה הצורך".

עוד הסבירה לבני כי "הנציב יגיש לשר המשפטים וללשכה דין-וחשבון שנתי על פעולותיו, וכי שר המשפטים יהיה רשאי, לאחר התייעצות עם הלשכה, לקבוע הוראות נוספות בדבר סמכויות הנציב, דרכי פעולתו ותנאי שירות.

בדומה לנשיא אשר גרוניס שנאם לפניה, גם לבני התייחסה בדבריה לסערת הרוחות שמתחוללת סביב היוזמה של הוועד המרכזי של לשכת עוה"ד לחדש את משוב השופטים והביעה התנגדות למהלך. "הייתי בסרט הזה בפעם הקודמת שהייתי שרת משפטים", אמרה לבני. "זה נשמע מפתה בהתחלה כי אין אדם מושלם או חסין מביקורת אבל המסקנה הסופית היא שזה מאוד בעייתי ואני מודיעה לכם שאני מתנגדת למשוב".

לדבריה, "אני מתנגדת לתרבות הריאליטי ולא אתן שתרבות כזו תיכנס לעולם היחסים שבין עורך דין ושופט. במקום לחזק את אמון הציבור במערכת זה ישפיע לשלילה".

מלשכת עורכי הדין נמסר: "משוב השופטים יצא לדרך, וכבר ביום שני הקרוב תיערך ישיבה ראשונה של צוות המשוב על מנת לדון בנושא ולגבש את המתווה. חברי הצוות יבחנו את הנושא תוך הקשבה לביקורת, רגישות לכבודה של מערכת המשפט ומתוך אמונה כי המהלך יביא לחיזוק האמון הציבורי בה. משוב השופטים הינו כלי חיוני לחיזוק מערכת המשפט, לבניית האמון בקרב הציבור הרחב וציבור עורכי הדין בפרט, ולשיפור התדמית של בתי המשפט ומערכת המשפט בכללותה.

"משוב השופטים נועד לייצר כלי איכותי לביקורת והערכה נכונה, ולא נועד לשמש למטרת ניגוח. התנגדות הנהלת בתי המשפט באופן של חרם הינה שגויה ופסולה, ואינה עומדת במבחן המשפטי. התנהלותה נוגדת פסקי דין והתבטאויות של שופטים, הקוראים לשקיפות ציבורית ולהידברות בכל סוגיה הנמצאת על הפרק. יתרה מכך, אנו תמהים כיצד בחרה הנהלת בתי המשפט לשקוע בבוץ הפוליטי של הלשכה ולהתערב באופן כה בוטה וגס בענייניה הפנימיים, שפוגעים בסופו של דבר בשירות הניתן לציבור עורכי הדין, ותו לא".