סגירה מיידית של הקלאס קליניק? הצחקתם את שיבא

משרד הבריאות הורה בתחילת השבוע על סגירת מרפאת האסתטיקה בתל השומר, ביה"ח הודיע שיבצע את ההנחיה, אבל במקום מרגיעים: "אין מה לדאוג, הניתוחים מתקיימים פה כרגיל"

מרפאת קלאס קליניק בתל השומר / צילום: אמיר מאירי
מרפאת קלאס קליניק בתל השומר / צילום: אמיר מאירי

בתחילת השבוע חשפנו כאן כי משרד הבריאות הורה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר), פרופ' זאב רוטשטיין, לסגור "לאלתר ובמיידי" את מרפאת הקלאס קליניק לרפואה אסתטית, ולא להמתין עד חודש ספטמבר כפי שביקשו לעשות בביה"ח, זאת בשל פעילות בלתי חוקית לכאורה שכללה תשלום מהמטופל לרופא בניגוד לחוק ולנהלים. "תשובת בית החולים למשרד הבריאות היא שקיבלנו את המכתב ונבצע", מסרו בהנהלת שיבא לאחר הפרסום, אלא שבדיקת "גלובס" מעלה כי המרפאה פועלת כסדרה ואף עסוקה בקביעת תורים חדשים.

ביום שלישי השבוע קיבלנו שיחת טלפון מאחת המזכירות בקלאס קליניק שביקשה לקבוע לנו תור לייעוץ לקראת ניתוח אף, זאת בהמשך לביקור שלנו במרפאה לפני כשבועיים. התור נקבע לסוף החודש, בשעות אחר הצהריים. כששאלנו את המזכירה מה בנוגע לפרסומים בדבר סגירה מיידית של המרפאה, היא אמרה: "אה... זה לא זה נכון. זה נוגע רק לניתוחים פרטיים כרגע (שנעשים לאחר ביקור בקליניקה פרטית אחרת - ש.נ). זה בסימן שאלה כל הנושא הזה. עד שלא תהיה תשובה מדויקת אנחנו כרגע עובדים רגיל. ברגע שתהיה לנו תשובה חד-משמעית נודיע ללקוחות, אבל כרגע דרך מכבי הכול בסדר, אין לך מה לדאוג, הניתוחים מתקיימים פה כרגיל".

כשהמזכירה עושה הבחנה בין "ניתוחים פרטיים" לבין לקוחות שמגיעים "דרך מכבי", היא מתכוונת לעובדה שהקלאס קליניק תפקדה עד היום כ"אכסניה" לרופאים שונים ובהם בכירים בתל השומר, שקיבלו מטופלים בקליניקות הפרטיות שלהם, לרבות תשלום ישיר לכיסם, ואילו הניתוח בוצע במרפאה שבתל השומר. מנגד, חלק מהניתוחים, כנראה חלקם הקטן, בוצעו במטופלים שהגיעו ישירות לקלאס קליניק ושילמו למרפאה ולא לרופא - הן באמצעות תשלום מלא והן באמצעות תשלום חלקי תוך הפעלת ביטוח משלים כדוגמת "מכבי שלי".

לפי משרד הבריאות, תשלום ישיר שעובר ממטופל למטפל מהווה עבירה על החוק והנהלים, גם במקרה של מרפאה הפועלת תחת תאגיד הבריאות ומספקת שירותים מחוץ לסל הבריאות. משרד הבריאות הודיע לתל השומר כי יאפשר לבית החולים להציע מודל הפעלה חדש לקלאס קליניק שלא יכלול יותר תשלום ישיר בין מטפל למטופל, אולם התנה את המודל הזה באישור מראש מהנהלת המשרד ורק לאחר שהמרפאה קודם תיסגר - ולאלתר.

ואם חשבתם שהמזכירה הייתה מעט מבולבלת ביום שלישי, בכל זאת זמן קצר לאחר הנחיית משרד הבריאות, הנה מה שהיא אמרה לנו היום (ה'): "תראה, נכון לעכשיו אנחנו עובדים כרגיל. במידה ויהיה איזה שינוי מן הסתם נודיע לכל המטופלים שלנו. אבל גם אם זה יקרה זה ייקח חודשיים, זה לא מיידי. ובתקווה שלא (יסגרו) בכלל. אבל נראה לי שלא יקרה כלום האמת". ביקשנו לדחות מעט את התור למועד מאוחר יותר, והתור נקבע מחדש.

חולשת הרגולטור

איפה משרד הבריאות בכל הסיפור הזה? במשרד לא ביצעו את הבדיקות הפשוטות שאנחנו ביצענו כדי לאכוף את ההנחיה שהם עצמם הוציאו. גורם בכיר במשרד סבר היום כי ייתכן שתל השומר יכולה להמשיך להפעיל את המרפאה כל זמן שהפעילות הבלתי חוקית לכאורה מופסקת, אלא שההנחיה של המשרד הייתה ברורה וחד-משמעית: "אין מנוס ממתן הוראה על הפסקת פעילותו של תאגיד הבריאות המתבצעת כיום תחת המותג קלאס קליניק... תוקף הפסקת הפעילות הוא לאלתר".

בהמשך הבהירו במשרד כי ההנחיה אכן גורפת וחד-משמעית, וכי בכוונתם להורות פעם נוספת להנהלת תל השומר לסגור לאלתר את המרפאה עד לקבלת אישור מחדש. מבחינה משפטית טכנית, משרד הבריאות לא שלל את הרישוי של המרפאה, אולם גורמים במשרד מזהירים כי אם בית החולים ימשיך להפעיל את המרפאה למרות ההנחיה - תישקל שלילת הרישוי. שלילה שכזו תביא לכך שהרופאים לא יוכלו לנתח במקום גם אם הנהלת תל השומר תבקש זאת מהם, זאת בין היתר מטעמי ביטוח רפואי.

מה יעשה בעל ביטוח משלים מסוג "מכבי שלי" שאמור לעבור ניתוח בקלאס קליניק בעוד שבועיים? הסכם ההתקשרות של מכבי הוא עם תאגיד הבריאות תל השומר ולא ישירות עם הקלאס קליניק, ולפחות לכאורה התאגיד יכול להפנות את המבוטח לחדר ניתוח אחר בבית החולים בשעות אחר הצהריים - כמקובל בבתי חולים ציבוריים אחרים שרשאים לספק שירות פרטי אסתטי שכן הוא אינו כלול בסל הבריאות. עם זאת, כאמור, משרד הבריאות דורש מתל השומר להכין תוכנית חלופית למודל הקלאס קליניק ולאשר אותה מראש, כך שייתכן כי מבוטחי מכבי יהיו בבעיה עד לאישור שכזה.

נזכיר, כי על פי ממצאי החקירה שמתנהלת ע"י נציבות שירות המדינה, רופאי שיבא ובהם מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית, פרופ' אייל וינקלר, ביצעו ניתוחים פרטיים במרפאת הקלאס קליניק גם בשעות הבוקר - זאת בעוד תקנות תאגידי הבריאות והנציבות אוסרות לבצע פרקטיקה פרטית בשעות הבוקר במסגרת תאגיד הבריאות. עוד נמצא, כי פרופ' וינקלר ביצע מאות ניתוחים כאלה בשעות הבוקר תוך שהוא זוכה לשכר כפול בגין אותן שעות - הן ממשרתו הציבורית והן מהפרקטיקה הפרטית.

הנציבות המליצה להעמיד לדין משמעתי את פרופ' וינקלר, וכעת היא שוקלת הליך דומה גם כנגד פרופ' רוטשטיין, שהודה כי ידע ואישר את פעילות הניתוחים בבוקר - אם כי לדבריו לא העריך שפעילות הבוקר תצמח לממדים כאלה. חקירת הנציבות נמשכת בימים אלה, בין היתר על רקע עדויות ולפיהן גם מתמחים מהמחלקה לכירורגיה פלסטית הועסקו בקלאס קליניק בשעות הבוקר במקום לשהות במחלקה.

מהנהלת תל השומר טרם התקבלה תגובה.