איל דשא: "ההתנגדויות של לנדא וחשין לא ממש הגיוניות"

"אני לא רואה שום סיבה שבעלי המניות לא יצביעו בעד הצעות טבע", כך אומר מנהל הכספים הראשי של החברה, בהתייחסו להודעת העמדה שפרסמו אתמול לנדא וחשין, המתנגדים למינויו מחדש של אורי סלונים לדירקטוריון ולרכישת כיסוי ביטוחי לדירקטורים ■ דשא: "העובדה שלא חתומים על המכתב עוד בעלי מניות מדברת בעד עצמה"

אייל דשא / צילום: תמר מצפי
אייל דשא / צילום: תמר מצפי

"מערכת היחסים היום בתוך הנהלת טבע ובין ההנהלה לדירקטוריון היא כזו שבה הדברים מתנהלים נכון, עם כבוד הדדי ותהליכי קבלת החלטות מסודרים, ובעלי המניות מצביעים בידיים ורואים לפי המניה שנסחרת בשיא של שלוש שנים. הניסיון לערער פה כמה דברים - אני חושב שהוא לא נכון. אבל אנחנו מכבדים כל בעל מניות", כך אומר היום (שבת) ל"גלובס" איל דשא, מנהל הכספים הראשי של טבע, בעקבות הודעת העמדה שפרסמו המשקיע האקטיביסט בני לנדא ורות חשין, דירקטורית לשעבר בחברה ובת למשפחת מייסדים (גיסתו של אלי הורביץ ז"ל).

השניים קוראים להתנגד לבחירתו המחודשת של עו"ד אורי סלונים לדירקטוריון, ומתנגדים לרכישת כיסוי ביטוחי לדירקטורים. האסיפה תתקיים בסוף החודש.

לנדא, יזם היי-טק ובעל מניות מיעוט בטבע, מוביל כבר כמה חודשים מהלך אקטיביסטי שמטרתו לצמצם את דירקטוריון החברה ולשנות את פניו. "אנחנו יודעים שכבר כמה שבועות לנדא מנסה לגייס תמיכה של בעלי מניות ולשכנע אותם לחתום על המכתב, בלי הצלחה גדולה", אומר דשא. "אני מוכרח להגיד שההתנהלות נראית קצת מוזרה. העובדה היא שלא חתומים על המכתב עוד בעלי מניות והדברים מדברים בעד עצמם".

ייתכן שיש בעלי מניות שתומכים בעמדתו בלי להיחשף?

דשא: "אני ממש לא נכנס לספקולציה הזאת. התהליך הזה מוכר בחברות ציבוריות בארה"ב, ובדרך כלל בעלי מניות שתומכים לא מתביישים לצרף את שמם למכתב. לנדא אמר שתומכים בו בעלי מניות שמחזיקים 20% מטבע? שיציג רשימה. קודם הוא סירב לחשוף את כמות המניות שהוא מחזיק בעצמו. אם הוא דורש מטבע להתנהל בשקיפות, כדאי שגם הוא יתנהל בשקיפות בעצמו".

בהודעת העמדה נחשף שלנדא וחשין מחזיקים במצטבר בכ=2.8 מיליון מניות טבע, בשווי של כ=153 מיליון דולר. מדובר על 0.3% מהון המניות של טבע, ולדברי דשא, "למדנו ככה פחות או יותר כמה הוא מחזיק. הוא ניסה להציג עצמו כבעל מניות גדול אך הסתבר שהוא בעל מניות קטן, ורוב המניות שמופיעות בהודעת העמדה הן של חשין. עם זאת כמובן שלכל בעל מניות יש זכות להביע את דעתו", מציין דשא.

לדבריו, "לנדא לוקח קרדיט שלא מגיע לו. השינויים בדירקטוריון טבע לא נעשו בלחצו של לנדא. זה תהליך אבולוציוני שלוקח זמן תוך שמירה על יציבות החברה. תפקידו של הדירקטוריון חשוב מאוד בחברה ציבורית ולכן חשוב לעשות זאת בצורה מסודרת ובאמצעות אסיפת בעלי מניות. עם כל הכבוד ללנדא, הדברים האלה לא בגללו אלא למרות הלחצים שהוא הפעיל, כי מדובר באנשים, ודבר כזה יכול לגרום לתוצאות הפוכות, אך הדירקטוריון נהג באחריות".

דשא גם תוהה בנוגע למוטיבציה של לנדא לצעדים שאותם הוא נוקט. "המוטיבציות שלו כמשקיע אקטיביסט לא ממש ברורות", הוא אומר.

טבע נמצאת בדיאלוג עם לנדא?

"בוודאי שאנחנו מדברים עם בני. אנחנו מדברים עם כל בעל מניות".

"אורי סלונים איש יוצא דופן"

בהודעת העמדה של לנדא וחשין, כאמור, התנגדו השניים לבחירה מחודשת של סלונים לדירקטוריון, על רקע רצונם לראות יותר דירקטורים בעלי ניסיון בתעשיית הפארמה הבינלאומית. "לא בדיוק מובן לי למה להתנגד למינויו מחדש של אורי סלונים", אומר דשא. "אורי איש יוצא דופן, אציל, חכם. הוא עו"ד המתמחה בניהול סיכונים בינלאומיים, והוא מביא תרומה מאוד גדולה לנו כמנהלים. הוא בן אדם רב זכויות, מדינת ישראל חייבת לו הרבה מאוד, הוא עושה למען החברה והמדינה - החברות שלו בדירקטוריון היא בזכות ולא בחסד. כל דירקטוריון בכל חברה היה מתברך באדם כזה".

התנגדות נוספת של לנדא וחשין נוגעת כאמור לרכישת הכיסוי הביטוחי לדירקטורים, "כל עוד טבע אינה משפרת את הממשל התאגידי שלה", כהגדרתם.

לדברי דשא, "זאת פוליסת ביטוח סטנדרטית לחלוטין שמחודשת אחרי שלוש שנים. דירקטורים לא יכולים לשרת ללא ביטוח, כך שאני לא רואה פה אמירה חשובה ורצינית שנוגעת לתהליכי ממשל תאגידי".

דשא מציין שהפוליסה הקודמת סיפקה כיסוי ביטוחי עד 420 מיליון דולר והנוכחית תספק עד 600 מיליון דולר, משום שהסכום הקודם נקבע ב=2008 ומאז היקפי המכירות של טבע גדלו, והפוליסה מתעדכנת בהתאם.

"אבל מעבר לזה, זה ביטוח סטנדרטי לחלוטין שמכסה את החברה, המנהלים והדירקטורים. לפי החוק הישראלי, האסיפה צריכה לאשר את הכיסוי לדירקטורים כי זו נחשבת להטבה לדירקטורים", אומר דשא.

"ההתנגדויות לא ממש הגיוניות לדעתי. אני חושב שההצעות של טבע סטנדרטיות ופועלות לטובת החברה, ולא רואה שום סיבה שבעלי המניות לא יצביעו בעד".

עם זאת, הוא מסרב להעריך האם אכן כך יהיה, ומציין: "אני לא רוצה לעסוק בספקולציות וניחושים".

בשלב זה, עוד אין המלצות של הגופים המייעצים לגופים המוסדיים כיצד להצביע באסיפה (ISS וגלאס לואיס מארה"ב, ואנטרופי מישראל). לשאלה האם הגופים האלו פנו לטבע וביקשו הבהרות בנוגע לעמדת לנדא וחשין, דשא משיב כי "יש דיאלוג איתם, אבל נכון לעכשיו לא שמענו שום דבר בנושא".

איך מתקדם תהליך בחירת היו"ר החדש, לקראת פרישתו של ד"ר פיליפ פרוסט בסוף השנה?

דשא: "החברה כחברה ציבורית מתקשרת עם בעלי המניות ברגע שיש לה החלטות. אני לא עוסק ברכילויות ובתהליכים שלא מיצו את עצמם".