גרמן לוחצת להכניס רפורמת הבריאות לחוק ההסדרים

שרת הבריאות מפעילה לחצים כבדים על שר האוצר יאיר לפיד להכניס לחוק את פרק שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) ואת ההמלצה שלפיה יש להקים רשות לניהול בתי החולים ■ האוצר נוטה לקבל את דרישותיה

יעל גרמן / צילום: אוריה תדמור
יעל גרמן / צילום: אוריה תדמור

שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד) מפעילה לחצים כבדים על שר האוצר ויו"ר תנועת יש עתיד, יאיר לפיד, להכניס פרקים נרחבים וחיוניים של הרפורמה שהובילה בשירותי הבריאות הציבורית אל תוך חוק ההסדרים, כך נודע ל"גלובס". מדובר על פרק שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) לרבות שינויים מרחיקי לכת שהציעה הוועדה שבראשותה בנושא ביטוחי בריאות שמספקות חברות הביטוח. לפי מקורות מסוימים במערכת הבריאות, גרמן מבקשת להכניס לחוק ההסדרים גם את ההמלצה שלפיה יש להקים רשות לניהול בתי החולים. האוצר נוטה לקבל את דרישותיה.

מכל מקום, ניסיון העבר מלמד שהיוזמה צפויה להיכשל: יו"ר ועדת עבודה, רווחה ובריאות של הכנסת חיים כץ (ליכוד) ידוע ביכולותיו "לפרק" כל סעיף שקשור בתחום הטיפול שלו. כך קרה, למשל, עם העלאת גיל הפרישה לנשים והניסיון להחזיר את תוכנית וויסקונסין.

כפי שנחשף ב"גלובס", לפיד דרש, בהתאם להבטחת הבחירות שנתן, לצמצם דרמטית את חוק ההסדרים, וכן שכל תוכנו יהיה קשור באופן ישיר ומובהק לסוגיות תקציביות. לפי מקורות בלשכת השר, לפיד צפוי להחליט היום בנדון. מי שתומכים בהכנסת הסוגיות הללו לחוק ההסדרים הם פקידי האוצר שדווקא מנסים להגדיל את היקפו ולהעביר דרכו כמה שיותר רפורמות מבניות.

ועדת גרמן המליצה לחייב את קופות החולים וחברות הביטוח המסחריות ליצור פוליסת ביטוח בסיסית אחידה שתכלול כיסוי לחוות דעת שנייה ולבחירת מנתחים. חברות הביטוח לא יורשו לבצע "חיתום רפואי" בפוליסה זו ולהחריג אנשים מסוימים בשל מצבם הרפואי. בוועדה מבהירים כי על פי ההמלצות, חברות הביטוח לא יורשו להשיק שום מוצר ביטוחי אחר הכולל את מרכיב בחירת המנתח, מלבד הפוליסה האחידה.

מדובר בהמלצה דרמטית עבור חברות הביטוח שמגלגלות בין 6 ל-7 מיליארד שקל בגין ביטוחים אלו. קבוצות הביטוח - הראל ביטוח, הפניקס וכלל ביטוח - עלולות להיות הנפגעות הגדולות ביותר מצעד הזה שצפוי להיכנס לתוקף בתוך חצי שנה (תחילת 2015) אם הדבר ייכלל בחוק ההסדרים.

מדי שנה מוציא הציבור הישראלי כ-10 מיליארד שקל לטובת ביטוחי בריאות וסיעוד ברובדי ה"בחירה" שבשירותים הנוספים (שב"ן) של קופ"ח והביטוחים הפרטיים של חברות הביטוח הפרטיות, וזאת נוסף על עשרות המיליארדים שהוא משלם עבור סל הבריאות הממלכתי. מתוך סכום זה, כ-7 מיליארד שקל הולכים לרכישת מגוון ביטוחי הבריאות הפרטיים (כולל סיעוד), ומעל 3 מיליארד שקל זורמים לשב"ן של קופות החולים.