הממשלה אישרה תוספת של 417 מ' ש' לשדרות ועוטף עזה

יו"ר מפלגת העבודה בוזי הרצוג דורש מהאוצר: שיפוי מלא לעובדים ועסקים שנפגעו מהמצב הביטחוני

מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

הממשלה אישרה תוספת של 417 מיליון שקל להטבות כלכליות לשדרות וליישובי עוטף עזה לשלוש השנים הקרובות, מחצית מהם לשדרות. חלק מהסכום נועד ספק מענה לצרכים המידיים של הרשויות בעקבות מבצע "צוק איתן" וחלקו ניתן במסגרת התוכנית לחיזוק החוסן האזרחי ביישובי עוטף רצועת עזה לשנים 2015-2016.

על פי ההחלטה, 226 מיליון שקל יוקצו לשנים 2014-2015, בנוסף ל-166 מיליון שקל שכבר הוקצו לשנת 2014 בעקבות החלטה קודמת שגובשה במשרד ראש הממשלה. היקף התוכנית לשנת 2016 יעמוד על כ- 193 מיליון שקל.

בעקבות אישור התוכנית יהיו תושבי יישובי הדרום זכאים לזיכוי מס בשיעור של 20%, הנחה בארנונה למגורים בשיעור של 30% והנחה של -24% בשיעורי הארנונה לתעשייה, למסחר, לשירותים, למשרדים, למלאכה ולחקלאות. כמו כן יינתן סבסוד למעונות יום ויופעל מסלול תעסוקה משודרג לקליטת עובדים חדשים באזור.

עוד כוללת התוכנית מתן תוספת של 25% בהקצאת מימון למו"פ בתעשייה, קידום הקמת מעונות סטודנטים בשדרות על ידי הוועדה לתיאום ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, תוספת בהקצאת עובדים זרים לחקלאות בשיעור של 15%, השקעה בפיתוח אזור תעשייה המשותף לשדרות ולשער הנגב, תגבור בהפעלת מסגרות לחינוך בלתי פורמלי, פטור מדמי חכירה לרשות מקרקעי ישראל, שדרוג תשתיות מים, הגנת הסביבה ותחבורה. בנוסף להטבות אלו יוענקו מענקים מיוחדים לרשויות המקומיות למימון הוצאות הנובעות מהמצב הביטחוני והשלכותיו בסכום של כ-31 מיליון שקל לעיריית שדרות ולמועצות האזוריות מדי שנה.

בנוסף, יתוגברו שירותים פסיכולוגיים וסוציאליים לנפגעי חרדה, בעיקרם ילדים, באמצעות חמישה מרכזי חוסן גם בשנים 2015-2016 ויוענק סיוע בהפעלת מערכי חירום רפואיים תוך תגבור במספר ניידות טיפול נמרץ, הפעלת מוקד רפואי לילי ותגבור התחנה לבריאות הנפש בשדרות.

בעבר קיבלה הממשלה החלטות דומות לחיזוק החוסן האזרחי, בכל אחת מארבע השנים האחרונות, בהשקעה כוללת של למעלה מ1.3 מיליארד שקל. סיוע הנוכחי ניתן בנוסף להשקעה של מעל ל- 2 מיליארד שקל לבניית ממ"דים בבתי מגורים ולמיגון ובינוי של מוסדות חינוך ממוגנים בעוטף עזה.

את התוכנית גיבש בימים האחרונים מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר לאחר עבודת מטה מול ראשי הרשויות ומשרדי הממשלה ושותפים לה שרי האוצר, הפנים, הכלכלה, הבריאות, פיתוח הנגב והגליל, התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ביטחון הפנים, התחבורה והבטיחות בדרכים, הרווחה והשירותים החברתיים, החקלאות ופיתוח הכפר, הבינוי והשיכון, הגנת הסביבה ומשרד החינוך.

הטבות לתושבי הדרום
 הטבות לתושבי הדרום

בתוך כך, יו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג פנה הבוקר למשרד האוצר ולרשות המיסים על מנת שיבטלו את ההוראה שמונעת שיפוי ממי שעובד במקומות עבודה ממוגנים. לפי ההוראה עובדים שלא יגיעו למקום עבודתם לא יקבלו פיצוי אם מקום העבודה ממוגן. ההוראה כוללת גם מקומות עבודה הנמצאים במעגל הראשון מגבול הרצועה.

"אני פונה לאוצר בעקבות פניות רבות של תושבים אלי. מערך השיקולים צריך להיות מופנה לכך שעסקים ועובדים יקבלו שיפוי מלא על הנזק שנגרם להם במהלך המלחמה. שלילת השיפוי לא מביאה בחשבון הורים שאינם רוצים להשאיר את ילדיהם לבד תחת האש או נפגעי חרדה שאינם יכולים להגיע לעבודה?", אמר הרצוג.

בנוסף דורש הרצוג לנסח מחדש כללים לשיפוי עסקים קטנים. הפניה נעשתה בעקבות ניסיון העבר אז שופו עסקים באופן חלקי בלבד. לכן, לטענת הרצוג, יש לקבוע מחדש את הקריטריונים על מנת להבטיח שיפוי מלא של ההפסדים בגין המצב הביטחוני. המסלולים הנוכחיים לפיצוי כפי שהופעלו במבצע עמוד ענן ובמבצע עופרת יצוקה הבטיחו שיפוי חלקי בלבד לבעלי עסקים. מנתוני אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי הנזק הכלכלי לעסקים ממבצע עמוד ענן עמד על 450 מיליון שקל. ישנם כ-25,600 עסקים קטנים באזור ה-40 ק"מ, מהם כ-80% נסגרו בזמן מבצע עמוד ענן.

"האוצר חייב לפרוס רשת ביטחון כלכלית בפני העסקים בדרום על מנת שלא יתמוטטו. העסקים האלו חיוניים לפיתוח הדרום ויישארו שם גם אחרי שכל המצלמות יתקפלו מהאזור", הוסיף יו"ר מפלגת העבודה