קבלנים: משרדי המכירות התרוקנו בגלל "צוק איתן"

הנזקים הכלכליים שחמאס הצליח בינתיים להסב לישראל מתחילת מבצע "צוק איתן": כ-30% מהתיירים ביטלו את הגעתם לישראל, כ-25% מיהרו לעזוב את הארץ; זינוק במחירי חלק מהירקות; ירידה בשימוש בכרטיסי אשראי

אזעקה בחוף הים בתל אביב / צילום: רויטרס
אזעקה בחוף הים בתל אביב / צילום: רויטרס

גל של ביטולים בשיא עונת התיירות בעקבות מבצע "צוק איתן": כ-30% מהתיירים ביטלו את הגעתם לישראל בחודשים יולי-אוגוסט, כאשר 70% הנותרים בודקים בימים אלה את מדיניות דמי הביטול בישראל.

באשר לתיירים שכבר נופשים במחוזותינו ונקלעו לאזעקות "צבע אדום" ויירוטי כיפת ברזל - יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, מעריך כי כ-25% מהם מיהרו לעזוב את הארץ.

לעומתו, שמואל מרום, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, מעריך כי מדובר בכ-10% בלבד. ומבין אלה שלא ברחו מכאן, רבים לדבריהם ביקשו לשנות את מסלול הטיול שלהם בעיקר לצפון הארץ.

בהתאחדות המלונות מדווחים על ירידה של 30%-40% במספר התיירים מחו"ל שעזבו מוקדם מהמתוכנן את בתי-המלון בתל-אביב, במקביל לכ-30% שעצרו הזמנות חדשות וביטלו הזמנות קיימות לחודשים הבאים בבתי-מלון בירושלים ובטבריה.

"כדי לעודד תיירים להמתין ולא לבטל לפי שעה - ובמילים אחרות 'להשאיר אותם על המדף'", אומר מרום, "הושגה הבנה עם חברות התעופה, בתי-המלון, מורי הדרך וכל העוסקים בענף בארץ, שלא לגבות מהתיירות הנכנסת דמי ביטול. אם כי החלטה סופית בעניין שמורה לכל חברה וחברה, כי החוק אוסר כפיית ביטול דמי ביטול. לשמחתי, תעשיית התיירות גילתה בגרות אמיתית והולכת לקראת התיירים".

גם בתיירות הפנים-ארצית המצב בכי רע. לדברי פתאל, נכון להיום יש עצירה מוחלטת בהזמנות חדשות של ישראלים לחופשה בארץ, וגם ביטולים בהיקף של כ-20% בחופשות שכבר הוזמנו מדרום ועד צפון.

על-פי התאחדות המלונות, במלונות באזור הדרום נרשמו ביטולים המוניים, והתפוסה עומדת כרגע על כ-20%-30% בלבד, ובעיקר של כוחות הביטחון, התקשורת הישראלית והזרה ועובדי החברות הביטחוניות.

מנגד, לדברי פתאל, בתיירות הישראלית היוצאת לחו"ל נרשמו עד כה ביטולים בשיעור נמוך יותר של כ-10% בלבד. "אנשים לא מוצאים היגיון להישאר כאן עם הילדים ולבטל חופשה בחו"ל".

החברות הזרות לא מסתכנות

הדאגה העיקרית של סוכני הנסיעות, מציין פתאל, שעונת הקיץ מהווה כ-40% מהכנסתם השנתית, היא לא מהתיירות הישראלית אלא מהתיירות הזרה. "60 שניות אחרי שהמבצע יגמר הישראלים יחזרו לשגרה. לעומת זאת, לזרים יש זיכרון ארוך טווח".

פתאל מעריך כי הנזקים הכלכליים משמעותיים ומפלס הלחץ של העוסקים בענף גבוה. "כולם מבינים שאם המצב יסתיים בתוך שבוע, התיירנים אמנם ייצאו ממנו 'פצועים' אך יצליחו ללכת. אך אם הוא יתארך כחודש ימים - זה כבר עלול למוטט את יציבות הענף. אנחנו מתכנסים היום לישיבת חירום, ובה נחליט על הדרך לקיום דיונים בממשלה ובכנסת ליצירת מנגנוני פיצוי לענף התיירות".

לדברי מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, יש ביטולים, אבל אין היסטריה, לפחות לא בתיירות הפנים. "התיירים הישראלים למודי ניסיון. כולם מבינים שדקה אחרי שאירועי 'צוק איתן' יסתיימו הם יחזרו לשגרת נופש. לא כך בתיירות הנכנסת, ולכן עיקר המאמץ שלנו שם.

"אנחנו מנסים להסביר לזרים שאצלנו זה לא מצב קבוע אלא חולף, וכשזה קורה, התיירות הנכנסת צריכה להתרגל לחיות עם רעשים. להבין שבים סוער צריך להוריד את הראש מתחת לגל. לשמחתי, ההצלחה של כיפת ברזל עוזרת לנו מאוד בעבודת השיווק".

כך או אחרת, לדברי הלוי, משרד התיירות נערך ליום שאחרי בכל הנוגע לפיצוי לעוסקים בענף. "הבוקר התקיימה פגישה במשרד התחבורה עם חברות התעופה הישראליות, על מנת לאמוד את הנזק ולגבש דרכי סיוע".

החמאס הזהיר בכלי התקשורת הזרה חברות תעופה זרות שלא לטוס לנתב"ג כי הוא מהווה מטרה לירי רקטות. למרות זאת, מרבית חברות התעופה הזרות ממשיכות לטוס לישראל וממנה, למעט חברת התעופה הגרמנית TUI, שהחליטה לא להסתכן כפי שנכתב ב"גלובס" כבר ביום חמישי האחרון.

במקרה אחר, טיסה של חברת התעופה הפולנית "לוט", שעשתה את דרכה ביום שישי האחרון מפולין לנתב"ג, ניסתה לבצע נחיתה בזמן אזעקת "צבע אדום" וקיבלה הנחיה להמתין באוויר. אלא, שהטייס החליט לעזוב ולנחות בלרנקה ומשם שב לפולין עם הנוסעים.

אגב, רשות שדות התעופה (רש"ת) הנחתה את חברות התעופה הזרות לטוס לישראל עם כמות דלק גדולה יותר מהרגיל למקרה שתצטרכנה להמתין באוויר. בשבוע שעבר אף בוטלה טיסה אחת של אייר פראנס מתל-אביב לפריז, אך זו ממשיכה לטוס לישראל.

על-פי שמועות בענף, ישנן מספר חברות תעופה נוספות השוקלות בשעות אלה את צעדיהן, אך אלה טרם הכריזו על ביטול גורף או ביטול ספורדי. כך או כך, ברש"ת משבחים את 110 חברות התעופה הזרות שממשיכות לטוס כרגיל לישראל וממנה.

בעקבות "צוק איתן": מחיר הכרובית נסק ב-80%, מחיר המלון ב-50%

מבצע "צוק איתן" מתחיל להשפיע גם על מחיריהם של חלק מהירקות. בשבוע האחרון נסק מחיר הכרובית בשיעור של 80%, ומחירה בשוק הסיטונאי עמד הבוקר (א') על 6-6.5 שקלים, לעומת 3.3-3.6 שקלים רק לפני שבוע.

מחירו הסיטונאי של המלון עלה בשבוע החולף ב-50%, מ-2-2.2 שקלים לק"ג לפני שבוע ל-3-3.2 שקלים לק"ג הבוקר. בשוק מעריכים כי עליית המחירים חלה בעקבות עיכוב בקטיף בשדות בדרום, שיצר מחסור בשוק.

המלון והכרובית אינם היחידים שרשמו עליית מחיר. מחיר הכרוב הלבן עלה היום בשיעור של 33% בהשוואה למחירו לפני שבוע - 3.2 שקלים לעומת 2.4 שקלים.

גם מחיר העגבנייה החל לטפס, והמחיר הסיטונאי היום גבוה ב-20%-22% מהמחיר לפני שבוע ועומד על 5.4-5.8 שקלים לק"ג.

משתמשים פחות בכרטיסי אשראי ויותר במזומן

חברת שב"א, המספקת את התשתית לסליקת עסקאות בכרטיסי אשראי ולמשיכת מזומן, פרסמה היום נתונים לגבי השימוש בכרטיסי אשראי ומשיכות מזומן מאז תחילת מבצע "צוק איתן".

לדברי החברה, "בימים הראשונים למבצע 'צוק איתן' קיימת ירידה בפעילות העסקית, אך היא מתונה יותר מן המשוער".

מהנתונים עולה כי חלה ירידה בשימוש בכרטיסי אשראי, ומנגד עלייה בהיקף משיכת המזומן.

מספר העסקאות בכרטיסי אשראי ירד בכ-16%- מ-2.95 מיליון עסקאות ביום בחודש יוני ל-2.55 מיליון במשך ימי המבצע. נציין כי הנתונים מתייחסים לכלל הארץ, ולכן ניתן להעריך כי באזור הדרום הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי הייתה אף חדה יותר.

הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי מתבטאת גם במחזורים: בעוד שביוני נעשה שימוש בכרטיסי אשראי בהיקף של כ-655 מיליון שקל ביום, בזמן המבצע ממוצע השימוש עמד על 556 מיליון - ירידה של 17.6%.

מנגד, נתונים שונים נראים בסעיף משיכת המזומן. אמנם ישנה ירידה של 7% במספר הפעולות היומיות ל-233 אלף לעומת קרוב ל-250 אלף ביוני. עם זאת, נרשמה עלייה חדה בממוצע של הוצאת המזומן בכל פעולה.

אם ביוני נמשכו בממוצע בכל פעם 495 שקלים, הרי שמאז תחילת מבצע "צוק איתן" נרשמה עלייה של קרוב ל-13% ל-558 שקלים. העלייה נובעת ככל הנראה בשל מצב החירום ותחושה של חלקים בציבור שעליהם להיערך ולאגור בין היתר גם מזומן.

היקף השימוש באשראי ובמזומן
 היקף השימוש באשראי ובמזומן

"כל משרדי המכירות בעיר אשקלון ריקים, והכול קפוא"

בשנים האחרונות צבר שוק הנדל"ן באשקלון תאוצה: הוא נהנה מגידול בביקושים ובהתחלות הבנייה בעיר וגם מעלייה במחירי הדירות, אלא שמאז תחילת מבצע "צוק איתן" היזמים הבונים פרויקטים למגורים בעיר מדווחים על קיפאון מוחלט בביקושים לדירות.

"ברגע שהמבצע התחיל, אנשים פשוט הפסיקו להגיע למשרד המכירות", מספר דינו פרי, מנהל המכירות של חברת אפגד באשקלון השוהה כעת עם משפחתו בבת-ים. "מתחילת המבצע, כל משרדי המכירות בעיר ריקים, והכול קפוא. אני מאמין שכאשר המבצע יסתיים, אנשים יחזרו.

"אנחנו בונים פרויקט במרחק של 250 מטר מחוף הים ומציעים דירת 4 חדרים עם נוף לים ב-1.2 מיליון שקל. רוב הקהל שלנו הגיע מאזור חולון-בת-ים-ראשון-לציון והמושבים בסביבה. אז היום, כשהמצב בגוש דן שווה למצב אצלנו, והמחיר אצלנו יותר אטרקטיבי, אני מאמין שכשיהיה שקט ישובו למשרד המכירות".

שולי מקס, משווקת פרויקט סנטרל פארק בשכונת ברנע של קבוצת גבאי באשקלון, מספרת: "בשנים האחרונות, למרות המצב הביטחוני, מחירי הדירות באשקלון עלו. לפני 4 שנים דירות באשקלון התחילו ב-600 אלף שקל, מיד אחרי עופרת יצוקה. להפתעתנו מחירי הדירות רק עלו, ומכרנו דירות מ-740 אלף שקל, והביקוש רק עלה באשקלון. אבל כמו בכל מבצע, בימים האחרונים יש שקט מוחלט במשרדי המכירות. אף שימים ספורים לפני המלחמה באו להתעניין, בימים האחרונים אפילו לא מתקשרים. כעת אנחנו מנצלים את הזמן להיות עם המשפחה".

לדברי מקס, ירי הרקטות לעבר אשדוד נותן גם הוא אותותיו בביקושים לדירות באשקלון מצד תושבי אשדוד. "אנחנו מציעים דירות 4 חדרים ליד הים במחירים של מ-1.05 מיליון שקל. המחירים באשדוד הם 500 אלף שקל יותר, אף שמדובר במרחק של רבע שעה בלבד בין שתי הערים. ככל שנוקף הזמן, אחוזי המעבר מאשדוד לאשקלון גדלים. אנחנו בונים בפרויקט 10 בניינים. בבניין הראשון היו 15% רוכשים מאשדוד, בבניין השני 52% רוכשים מאשדוד, ובשלישי יותר מ-70%. היום אנחנו משווקים את הבניין הרביעי, ורוב הרוכשים הם מאשדוד".