סובלים מחוסר ודאות בפרויקט? הכניסו את האוצר כשותף

בעוד המדינה שוקלת את המשך צעדיה לפתיחת משק החשמל לתחרות נאנקים היזמים תחת חוסר הוודאות. כפי שנחשף ב"גלובס", באחרונה החלו הבנקים להעלות את רף הביטחונות שהם דורשים מיזמים המבקשים להקים תחנות כוח פרטיות. בין היתר דורשים הבנקים להגדיל את ההון העצמי במימון הפרויקטים ל-30% לעומת 20% עד כה (יתרת הסכום היא במימון הבנקים).

אחד היזמים שביקש באחרונה לקבל מרשות החשמל אישור לרישיון סיפר כי כל מה שקיבל היה הודעת טקסט המאשרת כי רישיונו עומד עדיין בתוקף. "הסמס הזה הוא כל מה שאני יכול להראות למשקיעים הזרים שלי", סיפר היזם. "הפחד הכי גדול שלי הוא לאבד את הנייד".

על רקע חוסר הוודאות הזה הוגשו באחרונה מספר חסר תקדים של עתירות לבג"ץ על ידי יזמים פרטיים. "הרושם הוא שרשות החשמל משנה את דעתה בכל שני וחמישי", אומר עו"ד ג'ונתן פינקלסטון ממשרד תדמור, המלווה מיזמים בענף האנרגיה. "הבנקים רואים את כל השינויים ברגולציה ושואלים אותנו, איך אתם יודעים שמה שרשות החשמל מוציאה היום יהיה רלוונטי בעוד שנתיים? מעבר לכך יש תחושה שלא מקבלים תשובות. היזם צריך להגיש בקשה לרישיון או לאישור תעריפי כשכל ההסכמים שלו כבר חתומים, אבל לרשות עצמה אין שום מחויבות ללוחות זמנים למתן התשובה. זה יכול להיות מחר וזה יכול להיות בעוד שישה חודשים".

לדברי פינקלסטון, חוסר הוודאות אינו מאפיין את התנהלות כל משרדי הממשלה. "כשהאוצר שותף ברצון להוציא את הפרויקט לפועל, כל ההתנהלות היא אחרת", אומר פינקלסטון. "טיפלנו באחרונה בסגירה פיננסית של פרויקט תרמו-סולארי באשלים, בהיקף של 3 מיליארד שקל. זה פרויקט שמקדם אותו האוצר באמצעות החשב הכללי. ברגע שהאוצר נמצא בתמונה ומעוניין בפרויקט, כל יתר גופי הממשלה משתפים פעולה והבנקים מאוד מרוצים. רואים את זה גם בפרויקטים אחרים שהאוצר מקדם, כמו הארכת כביש 6 צפונה. הבנקים נלחמו לממן את הפרויקט הזה".

הרשות: "פועלים להגברת הוודאות"

ברשות החשמל הגיבו היום לטענות. "משק החשמל כולו מצוי בימים אלה בתנאי חוסר ודאות", נאמר בתגובת הרשות, "וזאת בשל תנאים חיצוניים שונים הנוגעים למשק החשמל ואשר לא כולם תלויים ברשות החשמל כלל. הרשות לחשמל מהווה חוד החנית בפתיחת משק החשמל לתחרות בהתאם להחלטות הממשלה והובילה הכנסתם של שחקנים פרטיים למשק החשמל. עם זאת, הרשות לחשמל מבקשת להדגיש כי יש מתח מובנה בין הרשות לבין השחקנים השונים במשק החשמל, גם הפרטיים. אלה, מטבע הדברים, שואפים להשיא את רווחיהם ואילו הרשות לחשמל מחויבת לבחון את ההסדרות והתשלומים שמשולמים ליזמים אלה מעת לעת על ידי הציבור בהיותה מחויבת לטובת הצרכנים ולעלויות המוטלות עליהם במסגרת תעריף החשמל. מבלי לגרוע מכך, הרשות מדגישה כי היא מחויבת להמשך קידום משק החשמל והגברת הוודאות במסגרתו, והיא עוסקת בהשלמת ההסדרים הנדרשים לצורך יצירת ודאות לשחקנים השונים במשק בעדיפות גבוהה".