נתניהו: "דורשים את פירוז רצועת עזה מטילים"; מסתמן: מחר - הפוגה הומניטרית בין 10:00 ל-15:00

(עדכון) - המגעים לקראת הפסקת אש נמשכים ■ הצעת אבו מאזן: מעבר רפיח ייפתח בפני מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ■ 4 ילדים נהרגו מהפצצת צה"ל בחוף הים בעזה ■ מעל ל-100 רקטות נורו היום לעבר ישראל

מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

שליח האו"ם במזרח התיכון, רוברט סרי, העביר הערב (ד') בקשה לישראל ולחמאס לנצור מחר את האש למשך חמש שעות בין 10:00 ל-15:00, כדי לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. הדרג המדיני בישראל קיבל את הבקשה. חמאס טרם השיב. "אם חמאס היה מקבל את ההצעה המצרית, מטרת המבצע הייתה מושגת וחמאס היה יוצא כשידו על התחתונה", אמר הערב גורם מדיני. "חמאס בחר לא לקבל אותה ואפשר לישראל להרוויח עוד מרחב תמרון בינלאומי".

פקיד ישראלי, המעורה במגעים להפסקת האש, הוסיף כי "יש כרגע מגעים שמתקיימים במצרים, במעורבות של אבו מאזן וגורמים בינלאומיים. אנחנו נותנים לזה הזדמנות, אבל מכינים אפשרויות פעולה נוספות לכל מקרה". הוא הוסיף כי "48 השעות הקרובות הן קריטיות. אנחנו מוכנים לכל תסריט אפשרי, כולל התסריט של כניסה קרקעית. ביומיים הקרובים הכול יכול לקרות - החל מפלישה לעזה ועד לגיבוש הפסקת אש חדשה. הרבה תלוי בצד השני".

רה"מ בנימין נתניהו דרש היום לפרז את רצועת עזה מנשק הטילים על רקע הדיווחים על קידום יוזמה חדשה להפסקת אש.

"כל הקהילה הבינלאומית מגנה ללא סייג את החמאס", אמר היום נתניהו במהלך ביקורה בישראל של שרת החוץ של איטליה. "החבר'ה מהחמאס רוצים רק להשמיד את ישראל. אנו דורשים את פירוזה של רצועת עזה מטילים".

ארבעה ילדים נהרגו היום בחוף הים באזור אל-שאטי ברצועה, ככל הנראה כתוצאה מירי של חיל האוויר. התקרית התרחשה עשרות מטרים מבית מלון בו מתאכסנים עיתונאים בינלאומיים רבים, אשר תיעדו את התקרית. עד כה מדווחים הפלסטינים על 41 ילדים שנהרגו מתחילת המבצע.

דובר צה"ל מסר הערב כי לפי תחקיר ראשוני של האירוע, עולה כי באזור "הותקף יעד שבו שהו פעילי טרור, ושמננו התבצעה פעילות טרור". עוד נמסר כי "אם אכן נפגעו באירוע אזרחים בלתי מעורבים, הרי שמדובר באירוע טרגי. לצה"ל אין כל כוונה לפגוע באזרחים שנקלעו למציאות הלחימה בחסות ארגון חמאס".

מעל ל-100 רקטות היום

חמאס ממשיך גם היום לירות טילים לעבר ישראל, כאשר צה"ל תקף עשרות מטרות ברצועת עזה מהבוקר. מאז חצות נורו כ-100 רקטות, ו"כיפת ברזל" יירטה עד כה 30 רקטות. רקטה פגעה היום ישירות בבית באשקלון, ורסיסים גרמו נזק לבית בתל אביב. בתוך כך, הקבינט אישר גיוס של 8,000 חיילי מילואים נוספים.

במקביל גורמים בינ"ל מנסים לקדם יוזמה חדשה להפסקת אש. טוני בלייר, שליח הקוורטט למזרח התיכון, הגיע היום לקהיר בניסיון לקדם את היוזמה המצרית להפסקת אש. במקביל, הרשות הפלסטינית תציע למצרים לפתוח את מעבר רפיח בפיקוח מנגנוני הביטחון של הרשות. מבחינת חמאס, אחת הדרישות העיקריות לעצירת הלחימה טמונה בפתיחה המעבר, המקשר את הרצועה עם מצרים. מקורות ישראלים אמרו לוואלה! חדשות כי ירושלים לא תתנגד לפתיחת המעבר.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הגיע היום לקהיר כדי להציג את עיקרי היוזמה לנשיא המצרי, עבד אל-פתאח א-סיסי. בימים הקרובים הוא צפוי להיפגש גם עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל ולדון עמו בנושא. אבו מאזן הגיע למצרים מלווה בכמה מיועציו הקרובים וראשי מנגנוני המודיעין שלו. הוא צפוי להיפגש בקהיר גם עם נציגי הליגה הערבית. לקהיר בא במקביל גם שליח הרביעייה הבינלאומית (הקוורטט) טוני בלייר, המשמש כיועץ לנשיא סיסי.

על פי התוכנית של הרשות, מנגנוני הביטחון הפלסטינים, הסרים לפקודותיו של אבו מאזן, יתפרסו לא רק במעבר רפיח, אלא גם לאורך הגבול בין מצרים ועזה (ציר פילדלפי). הרשות אף הכינה כוח מהגדה שיעבור לרצועת עזה, ויפקח על פעולותיהם של מאות אנשי המנגנונים שיתפרסו ברפיח. בכוונת הרשות לגייס מחדש כמה מאות פעילים ממשמר הנשיאות הנשיאותי ומכוח הביטחון הלאומי המתגוררים ברצועת עזה. הם מקבלים משכורות מרמאללה אך אינם עובדים מאז ההפיכה בעזה ביוני 2007.

חברי המנגנונים הללו כבר קיבלו הודעה על התוכנית המיועדת להם. מצרים הבהירה בחודש האחרון כי מעבר רפיח לא יפתח אלא בנוכחות כוחותיו של אבו מאזן בגבול. הרשות אף תבקש מישראל להפעיל את מעבר ארז, שוב תחת פיקוח מנגנוני הביטחון של הרשות, ובכך למעשה יוסר "המצור" על עזה.

בכיר בחמאס הבהיר בשיחה עם וואלה! חדשות, כי ארגונו אינו שולל את הרעיון, אך הוסיף כי "הדבר צריך להיעשות בתיאום ובהתייעצות עמנו". עם זאת, הבכיר הדגיש כי לחמאס יש דרישות נוספות, כמו הסרת המצור וכן שחרור האסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט, ונעצרו מחדש לאחר החטיפה והרצח של שלושת הנערים הישראלים.

חמאס ממשיך לירות

לאורך היום ממשיך חמאס לירות רקטות לעבר הדרום. הבוקר נורה מטח טילים לעבר גוש דן: אזעקות נרשמו הבוקר בגוש דן ובשרון. הדי פיצוצים נשמעו באזור וכיפת ברזל יירטה לפחות 4 טילים. אדם אחד נפצע קל מפגיעת רסיסים בת"א וישראלית נוספת נפצעה קל מרסיסים בבאר טוביה.

בשעה 12:15 נורה מטח טילים לעבר שער הנגב ואופקים ונשמעו הדי פיצוצים. בבאר שבע בוצע יירוט מוצלח של כיפת ברזל. שעה קלה לאחר מכן יירטה כיפת ברזל רקטה בשמי קרית גת.

בצהריים נורה מטח רקטות לעבר אשקלון וחלקי רקטה נפלו בבית באשקלון במהלך ביקורם של שר החוץ אביגדור ליברמן ושר החוץ של נורבגיה, שתפסו מחסה בממ"ד. (לסיפור המלא)

הדד-ליין של צה"ל חלף - וכלום לא קרה

צה"ל קרא הלילה באמצעות הודעות מוקלטות ל-100 אלף תושבי מחנה הפליטים בית לאהיה והשכונות סג'עייה וזייתון שבצפון רצועת עזה לפנות את בתיהם עד השעה 8:00 בבוקר. "כחלק ממאמצינו להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית, אנחנו שולחים הודעות לתושבי צפון רצועת עזה שיעזבו את בתיהם למען ביטחונם האישי", נכתב בהודעת דובר צה"ל. עקב התראת הצבא, התפנו במהלך הלילה כ-18 אלף תושבים לעבר מחסום אונר"א שבמרכז הרצועה.

במקביל להודעה זו, בפתחו של היום התשיעי למבצע "צוק איתן", המשיך במהלך שעות הלילה צה"ל בתקיפות מהאוויר ברצועה. בסך הכול, הותקפו 25 מטרות ברחבי הרצועה. בין השאר, הפציץ חיל האוויר את ביתו של חבר ההנהגה המדינית של חמאס, מחמוד א-זהאר. כמו כן, הותקף גם ביתו של פתחי חמאד, שר הפנים לשעבר של חמאס. סוכנות הידיעות "מען" דיווחה כי בעיר רפיח נהרגו שני פלסטינים וארבעה נוספים נפצעו בתקיפת מכונית על ידי כלי טיס של חיל האוויר וכן פעיל בארגון הג'יהאד האיסלאמי נהרג בתקיפה נוספת זמן קצר לאחר מכן באזור אחר ברצועה. בכך, עלה ל-200 מניין ההרוגים הפלסטיניים מאז החל מבצע "צוק איתן" - כך לפי דובר משרד הבריאות בעזה.

במשך רוב השעות אתמול, למרות הודעתה בבוקר של ישראל כי היא מקבלת את המתווה המצרי להפסקת אש, נמשך ירי הרקטות משטח הרצועה לעבר אזורים נרחבים בישראל. באחד ממטחי הרקטות נהרג דרור חנין, בן 37 מבית אריה מפגיעת פצצת מרגמה במעבר ארז. חנין, ההרוג הישראלי הראשון במבצע "צוק איתן", הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים בני עשר, שש ותינוק בן פחות משנה. הוא נפגע מהירי כשהגיע יחד עם חברו לעודד את החיילים בגבול ולחלק להם מזון. החבר, איש הביטחון של בית אריה, נפצע באורח קל באירוע מרסיסים.

הירי לעבר ישראל נמשך גם בשעות הערב המאוחרות. מערכת "כיפת ברזל" יירטה סמוך לחצות רקטה אחת בשמי אשקלון. לא דווח על נפגעים או על נזק. כשעה קודם לכן, יירטה "כיפת ברזל" שלוש רקטות בשמי שדרות. שתי רקטות נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים באזור קריית גת. מוקדם יותר, התפוצצה רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול, ולא גרמה לנפגעים.

בשל העובדה שחמאס מיאן לקבל את תנאי הפסקת האש שגיבשו המצרים, הבהיר אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "צה"ל הפציץ מטרות רבות בעזה, והתקיפות יימשכו. חמאס בחר להמשיך במערכה והוא ישלם מחיר על כך. מי שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, ישראל תפגע בו. כשאין הפסקת אש, תשובתנו היא אש". נתניהו אמר את הדברים בטרם נכנס לישיבת הקבינט המדיני- ביטחוני בבסיס הקריה בתל אביב כדי לדון בצעדים נוספים ברצועה.

שר הביטחון, משה יעלון, מסר גם הוא הצהרה לכלי התקשורת בטרם נכנס לישיבת הקבינט, ואמר: "אנו נחושים להמשיך בפעולה גם בימים הבאים". לדבריו, "בשבוע האחרון, מאז תחילת מבצע צוק איתן הוכה החמאס קשה מאוד. הושמדו לו בין היתר תשתיות ומוסדות רבים ועשרות מחבלים נהרגו. כשראשי החמאס יצאו ממחבואם הם ימצאו ששילמו מחיר כבד מאוד שאני מקווה שיגרום להם להתחרט. כאמור, חמאס סירב לקבל את ההצעה המצרית להפסיק את האש. אמרנו זאת ואנחנו חוזרים שוב: איננו מתכוונים להתפשר על כך - איננו מסוגלים לסבול ירי לעבר ישראל. איננו מתכוונים להתפשר על השקט בישראל. נמשיך להכות בחמאס כמה שצריך - באוויר, בים וביבשה".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, התייחס גם הוא להמשך המערכה ברצועה. "מזה שבועות אנחנו עוקבים בכמה זירות, אבל עיקר המאמץ הישראלי, בהנחיית הדרג המדיני ובשיתוף הדוק עם שירות הבטחון, הוא פעילות בדרום לפגיעה קשה בחמאס וארגוני הטרור למען השבת השקט למדינת ישראל על כל שטחה ובמרחב הדרומי בפרט", אמר גנץ. הוא הוסיף כי "נכון להמשיך לנהל את שגרת החיים כשגרת חירום. בהסתובבות שלי עם החיילים והמפקדים אני רואה אנשים נחושים להשיג את היעדים שלהם. בשעות האחרונות צה"ל חידש את הפעילות ההתקפית שלו והוא מוכן להרחיב אותה ככל שיידרש באוויר, בים וביבשה".

חרף כשלון המגעים אתמול להשגת שקט מול חמאס, מסר אמש דובר הרשות הפלסטינית, נביל אבו-רדינה, כי יו"ר הרשות, אבו-מאזן, יבקר היום במצרים וייפגש עם הנשיא המצרי, עבד אל-פתאח סיסי, כדי לדון עמו ביוזמה המצרית. אבו-רדינה הוסיף כי אבו-מאזן יבקר גם בטורקיה ב-18 ביולי עבור אותה מטרה ויערוך שיחות בין-ערביות ובינלאומיות במטרה להפסיק את האש ולבסס רגיעה. כך פורסם הערב בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".