ארה"ב אישרה סיוע של 351 מיליון דולר למערכת "כיפת ברזל"

הסנאט אישר תקציב סיוע של 621 מיליון דולר, וכלל התקציב הביטחוני שארה"ב הקצתה לפנטגון עבור השנה הפיסקלית שמתחילה באוקטובר - 549 מיליארד דולר

עמוד ענן / צילום: רויטרס
עמוד ענן / צילום: רויטרס

הסנאט האמריקני אישר העברת 351 מיליון דולר לישראל ולמערכת "כיפת ברזל" על רקע התמשכות מבצע "צוק איתן" של צה"ל בעזה והצורך להגן על תושבי ישראל מירי הרקטות של החמאס מרצועת עזה. סך הסיוע האמריקני שאושר השבוע לישראל עומד על 621 מיליון דולר, וכלל התקציב הביטחוני שארה"ב הקצתה לפנטגון עבור השנה הפיסקלית שמתחילה באוקטובר - 549 מיליארד דולר.

"כיפת ברזל עובדת", מסר הסנטור דיק דורבין יו"ר תת-הוועדה בסנאט שאישרה את התקציב. דורבין דגיש כי הסיוע יעזור גם למחקר ופיתוח צבאי בישראל - הכוונה בעיקר היא לכיפת ברזל. בנוסף, 25 מיליון דולר מהתקציב הנוכחי יממנו לפיתוח מנוע חדש של טיל יירוט, כי התבססות על מנועים רוסיים כבר לא הגיונית על רקע המתיחות בין ארה"ב ורוסיה.

במהלך מבצע "צוק איתן" נורו לישראל מעל 1,000 רקטות, ורובם המוחלט יורטו ע"י כיפת ברזל. הסוללה שהוכתרה כבר כמנצחת הגדולה במבצע הנוכחי הפחיתה את מספר נפילות הרקטות בישראל ביחס לעופרת יצוקה (בשל ריבוע מספר השיגורים מעזה). המתנגדים הגדולים של כיפת ברזל חששו לא מהעלויות של המערכת או של כל טיל יירוט (כ-80 מיליון שקל רק עלות המיירטים בעמוד ענן לבדו), אלא מהמחיר האסטרטגי: הישענות על מערכת הגנה שמאפשרת לכאורה "אורך נשימה" למקבלי ההחלטות תוך צמצום הנפגעים בעורף, אך מנגד מגבירה את המוטיבציה של ארגוני הטרור לירות הרבה יותר.