"צוק איתן": כיפת ברזל יירטה 3 רקטות מעל גוש דן; צה"ל חשף 21 מנהרות טרור בעזה וחיסל 19 מחבלים

(עדכונים שוטפים) - נתניהו: "אין ערובה ל-100% הצלחה בטיפול במנהרות אבל אנו עושים את המירב" ■ אובמה שוחח עם נתניהו והביע תמיכה בישראל ■ הותר לפרסום שמו של החייל שנהרג: סמל איתן ברק מהרצליה

צוק איתן / צילום: רויטרס

בסביבות שעה 18:00 הערב (ו') נשמעו אזעקות במועצה אזורית חוף אשקלון, נתיבות, גוש דן והשרון, כיפת ברזל יירטה בהצלחה לפחות 4 רקטות. רקטה אחת פגעה פגיעה ישירה בבית בגן יבנה, לא היו נפגעים. ב-21:15 חודש הירי לעבר גוש דן, כיפת ברזל יירטה לפחות 3 רקטות. לא דווח על נפגעים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. במהלך השיחה נשמעה אזעקה בעקבות ירי טילים מעזה לישראל, ונתניהו אמר לאובמה כי זאת המציאות שבה חיים מיליונים מאזרחי ישראל בימים האחרונים. נתניהו אמר לאובמה כי חמאס משתמשים בתושבי עזה כמגן אנושי, כפי שנחשף אתמול כשתחמושת התגלתה בבית ספר של האו"ם בעזה. לכן חמאס הוא האחראי לפגיעה בתושבי עזה. רה"מ הודה לנשיא אובמה על תמיכתה של ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ועל השותפות בפיתוח מערכת כיפת ברזל.

כוחות צה"ל חיסלו 19 מחבלים מאז נכנסו קרקעית אמש לרצועת עזה, במסגרת מבצע "צוק איתן" - כך הודיע היום (שישי) דובר צה"ל. על פי ההודעה, כוחות צה"ל חשפו 21מנהרות טרור כאשר 13 מחבלים נעצרו ביממה החולפת והם מוחזקים בידי כוחות הביטחון. עוד נמסר, כי מתחילת הכניסה הקרקעית תקף צה"ל תקף כ-150 מטרות ברחבי הרצועה. בין המטרות שהותקפו: 21 בורות שיגור, ארבעה בתי פעילי טרור בכירים, אתר ייצור אמצעי לחימה ומנהרות הטרור. לדברי מקורות פלסטיניים שונים ברצועת עזה, הכוחות נמנעים עד כה מכניסה לעומק הרצועה וכי החדירה לשטח הפלסטיני היא מזערית.

"צה"ל פועל נגד החמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה בים, באוויר ועכשיו גם ביבשה. אמש כוחותינו התחילו בפעולה קרקעית כדי לפגע במנהרות הטרור. מאחר שאין אפשרות לטפל רק מן האוויר, חיילינו עושים זאת גם מן הקרקע. גם כאן אין ערובה ל-100% הצלחה אבל אנו עושים הכל כדי להשיג את המירב", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה הבוקר בקרייה בתל אביב.

נתניהו אמר עוד כי "לצערנו אתמול נפל חייל, ואני שולח תנחומים למשפחתו. ההנחיה שלי ושל שר הביטחון לצה"ל, בהתאם לאישור הקבינט, היא להערך לאפשרות של הרחבה משמעותית של הפעילות הקרקעית והרמטכ"ל וצה"ל ערוכים בהתאם".

צה"ל החל הלילה בפעולה קרקעית ברצועת עזה במטרה לפגוע בתשתיות חמאס וארגוני הטרור ובמנהרות. חייל חטיבת הנח"ל, סמל איתן ברק מהרצליה, כבן 20, נהרג הלילה באזור השעה 3:00 בבית חאנון. ברק נורה מנשק קל ונפצע באורח אנוש, ובבית החולים ברזילי באשקלון נקבע מותו. ההערכה היא כי הוא נפגע מאש כוחותינו.

כמו כן, חמישה חיילים נפצעו באורח קל עד בינוני. אחד מהם נפצע מירי וסובל מפגיעה בצווארו ובזרועו. השני נפגע מנפילת פצצת מרגמה וסובל מפגיעה בראשו. הם פונו לבית החוילם סורוקה שבבאר שבע. מצבם של שלושה חיילים נוספים מוגדר קל, והם סובלים מפגיעת רסיסי פצצת מרגמה. שניים מהם פונו לבית החולים סורוקה, ואחד נוסף לבית החולים שיבא שבתל השומר. הודעה נמסרה למשפחותיהם.

מאז תחילת המבצע הקרקעי נהרגו 27 פלסטינים, כך על פי דיווחים של הפלסטינים, כאשר על פי צה"ל כמחצית מהם מעורבים בלחימה. מקורות פלסטינים דיווחו היום כי שלושה אחים נהרגו בהפגזה ארטילרית של כח צה"ל בצפון רצועת עזה. ההרוגים הם אחמד אסמאעיל אבו-מסלם בן ה-14, ולאא' אסמאעיל אבו-מסלם בן ה-13 ומוחמד אסמאעיל אבו-מסלם בן ה-15.

הירי לעבר ישראל נמשך

במהלך הלילה ושעות הבוקר נורו רקטות לעבר ישובי עוטף עזה וחוף אשקלון, אשדוד, אשקלון וישובים נוספים בדרום הארץ. בשעות הצהריים נשמעו אזעקות בבאר שבע ובישובים נוספים בנגב. כמו כן, רקטה התפוצצה בצהריים בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. אין נפגעים ולא נגרם נזק. לפני כן אזעקות נשמעו באופקים ובמועצה האזורית מרחבים. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי המועצה. לא דווח על נפגעים או על נזק.

קודם לכן, יירטה מערכת "כיפת ברזל" לפחות שתי רקטות בשמי אשקלון. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח באזור העיר. מוקדם יותר, התפוצצה רקטה אחת בשטח מועצת חוף אשקלון. לא דווח על נפגעים או על נזק. במטח נוסף שנורה לעבר אשדוד, יירטה מערכת "כיפת ברזל" שבע רקטות. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, קיבלה אחריות על ירי זה.

אזעקות נשמעו הבוקר גם בבאר שבע, דימונה, ירוחם, ערד ומצפה רמון וביישובים הסמוכים. שתי רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים באזור דימונה. לא דווח על נפגעים או על נזק.

בשעות הלילה ולפנות בוקר נשמעו אזעקות באשדוד, בנתיבות, ובמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון ושדות נגב. בסך הכול, 30 רקטות נורו במהלך הלילה לעבר הדרום. לא דווח על נפגעים או על נזק. שלוש רקטות יורטו בשמי אשדוד.

כוחות צה"ל איתרו הבוקר שני פתחי מנהרות טרור ברצועת עזה. לדברי מקורות פלסטיניים שונים ברצועת עזה, הכוחות צה"ל, שהחלו הלילה בכניסה קרקעית לרצועת עזה במסגרת מבצע "צוק איתן", נמנעים עד כה מכניסה לעומק הרצועה וכי החדירה לשטח הפלסטיני היא מזערית. אחד המקורות אמר ל"וואלה! חדשות", כי בניגוד לרושם שנוצר בצד הישראלי, אין טנקים בצירים הראשיים של עזה או באזורים מאוכלסים. "זה שונה לגמרי ממה שראינו ב-2008, אין כמעט כוחות בפנים. אולי כמה מאות מטרים ליד הגבול, זה הכול", מסר. גם מקורות אחרים אישרו את הדיווחים הללו. על פי דיווחים של תושבים בעזה, יש חילופי אש גם בשטח המצומצם שאליו נכנסו כוחות צה"ל, ובמהלך כניסת הכוחות התנהלו חילופי אש בכמה מוקדים.

בהודעה שנמסרה הלילה מטעם ראש הממשלה נאמר כי ההוראה לפעולה קיבלה את אישור הקבינט המדיני-ביטחוני, "אחרי שישראל הסכימה להצעה המצרית להפסקת אש ואילו החמאס דחה אותה והמשיך בירי רקטות על ערי ישראל.

"חמאס גם לא כיבד את הפסקת האש ההומניטרית שיזם האו"ם, והמשיך בירי על ישראל בזמן ההפוגה", נמסר בהודעה. "לאור התוקפנות הנפשעת והבלתי פוסקת של החמאס והחדירה המסוכנת לשטחה של ישראל, ישראל מחויבת לפעול להגנת אזרחיה. מבצע 'צוק איתן' יימשך עד להשגת מטרתו - להשיב לאזרחי ישראל את השקט לתקופה ממושכת, תוך פגיעה משמעותית בתשתיות חמאס ושאר ארגוני הטרור".

בתוך כך, הקבינט אישר לגייס עוד 18 אלף חיילי מילואים. עם תחילת המבצע אישרו השרים לגייס 42 אלף חיילים שיחליפו את החטיבות הסדירות, ומאוחר יותר אושר גיוס של עוד 6,000.

גורמי צבא אישרו כי כבר לקראת חצות התקבלו דיווחים על חמושים שנהרגו מירי צה"ל מהאוויר ומהקרקע במהלך ההשתלטות על המרחבים השונים ברצועה, ועד כה ישנם דיווחים על 22 הרוגים פלסטינים ועשרות פצועים. בכלי תקשורת פלסטיניים דווח כי צה"ל הורה לדיירי בתי המלון שעל חוף ימה של עזה להתפנות משם. בעזה חוששים כי צה"ל מתכנן פלישה מהים. כמו כן, לפי כמה דיווחים מעזה, הנמל הימי של העיר הופצץ גם הוא. צה"ל הפציץ גם מחסן של טילים ארוכי טווח שהיו ליד בית החולים וואפא בעזה. נמסר כי בית החולים נפגע קשות בתקיפה.

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אמר כי מדובר ב"מתקפה משולבת: יבשתית ואווירית, בתיאום קרוב עם הפעלת כל העוצמה, הן בנתיבי ההתקדמות, הן במרחבים שאליהם אנו הולכים, תפיסת השליטה על המרחב. בהמשך מאמץ האש לתוך רצועת עזה על כל המוקדים, בערנות מוגברת של מערכי ההגנה". הוא הוסיף כי צה"ל "עושה כל מה שאפשר בעוצמה הנדרשת, כמו חיילים ישראלים גאים".

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר הלילה כי כוחות צה"ל עברו את הגדר בדרום הרצועה, בצפונה ובמרכזה. לדבריו, בשלב זה החל שלב ב' של המבצע - השלב הקרקעי - והכוחות משתלטים על שטחים ברחבי הרצועה.

לקראת חצות הלילה מסר אלמוז תדרוך לכלי התקשורת מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב. "אנחנו נכנסים לחלק השני של המבצע", אמר. "פגענו פגיעה קשה מאוד בחמאס ונמשיך לפגוע בו גם בחלק השני: פגענו בתשתית, פגענו בפעילים ונמשיך גם בחלק הבא של המבצע, בפעילות הקרקעית. כוחותינו - כוחות יבשה גדולים המלווים בחיל האוויר ובחיל הים משתלטים על יעדים ברצועת עזה, מנהרות ופעילי טרור". אלמוז הוסיף כי "לוחמינו מלאים במוטיבציה ומלאי רצון ושליחות", ופנה אל תושבי רצועת עזה: "אני חורג ממנהגי ומבקש מתושבי הרצועה להתפנות מהאזורים בהם צה"ל שוהה". לדבריו, "המבצע הזה יוצא לדרך בהנחיית הדרג המדיני, והוא ילך ויתקדם ככל שיידרש".

בהודעה שנמסרה קודם לכן מדובר צה"ל נאמר שכוחות יבשה גדולים של צה"ל החלו הלילה בפעולה ממוקדת לסיכול תשתיות טרור ברצועת עזה. "צה"ל החל במימושה של מדרגת פעולה נוספת במדרג הפעולות העולה של מבצע 'צוק איתן', ובשלב זה של המבצע פועלים בשטח רצועת עזה כוחות חיל הרגלים, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין בשיתוף פעולה עם זרועות האוויר והים ובסיוע השב"כ וגורמי ביטחון אחרים, בהובלת פיקוד הדרום". עוד נמסר כי הפעולה "תימשך בהתאם להערכת מצב רציפה שמקיים המטה הכללי של צה"ל".