אושר בוועדת חוקה: סמכויות נוספות לרשות המסים

עפ"י החוק החדש, הרשות תוכל לשלול רישיון, דרכון וכרטיס אשראי מחייבים אשר במשך למעלה משנה חמקו מתשלום חובותיהם

משה אשר / צילום: אלון רון
משה אשר / צילום: אלון רון

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ג') את הצעת החוק של רשות המסים, הקובעת שורת הגבלות על בעלי חוב סופי, אשר במשך למעלה משנה לא צלחו ניסיונות גבייתו.

על-פי החוק החדש, רשות המסים תורשה להטיל הגבלות על בעל חוב מלהחזיק רישיון נהיגה ולקבל דרכון ישראלי, לעכב את יציאתו מהארץ, לקבוע את מעמדו כלקוח מוגבל מיוחד בבנקים, להגבילו מלעשות שימוש בכרטיס חיוב (כרטיס אשראי) ולהגבילו מלייסד תאגיד.

חלק מהסנקציות יוגבלו למקרה שיציאתו מן הארץ של החייב דרושה מטעמי בריאות, שלו או של בן משפחתו התלוי בו.

הסמכויות החדשות שאושרו בוועדה למעשה משוות את סמכותה החוקית של רשות המסים לאלה של רשויות אחרות שקיבלו בשנים האחרונות סמכויות זהות לגביית אגרות שונות, כגון חובות ארנונה, הוצאה לפועל ואגרת רשות השידור.

החוק יועבר כעת לקריאה שנייה ושלישית.

מהלך זה מצטרף לשורת צעדים נוספים שאושרו לאחרונה בכנסת, בהם האישור לעקל רכבי חייבים בשטחים ציבוריים ולא רק בקרבת ביתו של החייב, שנועד לחזק את יכולתה של רשות המסים לגבות חובות גדולים של נישומים אשר מצאו דרכים לחמוק מתשלום חובם לקופת המדינה.

מנהל רשות המסים, משה אשר, שנכח בישיבת הוועדה, אמר כי "מיליונים רבים של שקלים נגזלים מקופת הציבור מדי שנה על-ידי חייבים, המוצאים דרכים יצירתיות 'להתעלם' מן החוב. הרחבת הכלים שניתנו לנו על מנת לגבות את החוב היא חלק ממהלך רחב יותר של רשות המסים להעמיק את הגבייה, ובכך להפחית מן הנטל המונח על כתפי האזרחים שומרי החוק".