התשובות הכי הזויות לשאלה מדוע לא טיפלו באיום המנהרות

אחרי מבצע "צוק איתן" יעלו השאלות הקשות: מדוע הדרג המדיני לא טיפל באיום המנהרות מבעוד מועד, ומי ישלם את המחיר?

"צוק איתן" / צילוום: רויטרס
"צוק איתן" / צילוום: רויטרס

אחרי שמבצע "צוק איתן" יסתיים יעלו השאלות הקשות, והקשה ביותר היא מדוע לא טיפלו באיום המנהרות קודם לכן. סימני ביקורת מתחילים לצוץ כבר עכשיו במהלך המבצע הצבאי וסביר להניח שהם יילכו ויגברו כשהמבצע יסתיים.

דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז נשאל אתמול ע"י אושרת קוטלר בערוץ 10 מדוע איום המנהרות לא טופל קודם לכן, אם צה"ל ידע על כך. "אושרת, אי אפשר לטפל בכל הדברים כל הזמן", אמר אלמוז.

בערוץ 2 הציגו אתמול חקלאי ביישוב ניר עם, שבסמוך אליו נהרגו השבוע 4 חיילים בהיתקלות עם 10 מחבלי חמאס שיצאו ממנהרה מחומשים היטב, אשר דיבר על איום המנהרות עימו נאלצו לחיות התושבים בשנים האחרונות. הוא אמר שקצין בכיר דיבר עם חלק מהתושבים ימים ספורים לפני חדירת המחבלים בנוגע לאיום המנהרות ואותו קצין אמר אמר לתושבים: "אין לכם ממה לחשוש. האדמה כאן קשה מדי ולא משתלם לחמאס לחפור כאן מנהרות". לא ידוע מיהו אותו קצין או האם הוא אמר את הדברים רק כדי להרגיע את התושבים.

גורם צבאי הסביר הבוקר ל"גלובס" כי ההחלטה לטפל במנהרות לא נמצאת בידי צה"ל אלא בידי הדרג המדיני. אותו גורם הוסיף כי הרוב המוחלט של המנהרות היה ידוע לגורמי המודיעין וההוכחה לכך היא חשיפת כ-30 מנהרות ויותר מ-60 פירי מנהרות מתחילת המבצע הקרקעי, הודות למידע מודיעיני מדויק.

במילים אחרות, רה"מ בנימין נתניהו, שלא הפסיק להפגין את חששותיו כמעט מדי שבוע מהאיום האיראני בשנים האחרונות בזמן שחמאס חפר עשרות מנהרות, ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון, לא היו מעוניינים בפעילות ישראלית יזומה לטיפול במנהרות. כך הסביר לאחרונה נתניהו את ההחלטה לא לטפל במנהרות קודם לכן, אלא להמתין.

האם באמת היה צריך להמתין לאירוע ביטחוני חמור כדי לטפל במנהרות? אולי בכלל צריך לעשות בדק בית חמור למרות שהחדירות בשבוע האחרון הסתיימו - למרבה המזל - ללא הצלחה מצד חמאס להוציא לפועל מגה-פיגוע? השאלות הללו יצופו ככל הנראה אחרי שהמבצע יסתיים, ולמי שעדיין לא הבין לחלוטין את המחדל ואת הנזק הפוטנציאלי, כך היטיב לתאר זאת פרשן ערוץ 10 אלון בן דוד שלשום: "יש בערך 10 מנהרות שהגיעו לתוך ישראל. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם 10 חוליות של חמאס עם 10 מחבלים בכל חוליה היו יוצאות ביום שקט אחד מהמנהרות הללו ומתפזרות לכיוונים שונים... 100 מחבלים עם אמל"ח רב, נכנסים ליישובים בעוטף עזה, חוטפים אזרחים, הורגים רבים... זה מגה-פיגוע אסטרטגי שהיה משנה לחלוטין את כל תמונת המצב פה".