פלסטינים מדברים על החורבן והייאוש ברצועת עזה

תושבת הרצועה, איש אונר"א ועיתונאי של רשת זרה הנמצאים בעזה מאז תחילת הלחימה, מספרים על החיים בצל שלטון החמאס ותחת הפצצות חיל האוויר הישראלי

"צוק איתן" / צילום: רויטרס
"צוק איתן" / צילום: רויטרס

מאז הכניסה הקרקעית לרצועת עזה, פחת באופן משמעותי ירי הרקטות לעבר ישראל - אבל מן הצד השני של הגדר המצב הפך מרע לבלתי נסבל. בשיחה עם חדשות 2 Online מספרים שלושה אנשים המתגוררים ברצועה על מצוקת התושבים מאז תחילת הלחימה. "יש צונאמי של אזרחים בדרכם למתקני האו"ם", סיפר אחד מהם.

אמהה, תושבת העיר עזה שרבים מיקיריה נפגעו במערכה הנוכחית, הסבירה בשיחה ממקום מושבה ברצועה כי לתושבים בעזה אין חלופה לחמאס. לדבריה, היא אינה מטילה את האשמה על ההסלמה רק על ישראל.

"אין כאן מים וחשמל, וצה"ל תוקף כל הזמן בכל מקום, אנחנו מנותקים לגמרי ושום מקום לא בטוח", סיפרה בכאב, אך הדגישה כי היא מכירה בכך שגם מהעבר השני של הגדר אנשים נאלצים לחיות בתחושה של חוסר ביטחון. "שני הצדדים סובלים".

"רוב תושבי רצועת עזה לא תומכים בחמאס אבל אין לא ברירה , אחרי ניתוק היחסים עם מצרים, מה בדיוק רוצים שנעשה, אנחנו מנותקים לגמרי", אמרה אמהה וקראה להנהגות שני הצדדים להתעשת. "צריך לעשות הכל כדי לצאת מהמצב הנוכחי, אין פתרון צבאי לבעיה הזאת".

איש סוכנות אונר"א כריס גינס שנמצא בבית חולים ברצועת עזה סיפר גם הוא על מצב האזרחים ברצועת עזה. "יש צונאמי של אנשים פלסטינים שמגיעים למתקנים שלנו. המצב נוראי וההנהגות הישראלית או הפלסטינית חייבות לעשות משהו", אמר גינס בצער.

"יש כאן משבר מים רציני מאוד. אתה פותח את הברז ברצועת עזה ויוצאים מי-ים, מים מלוחים", סיפר איש האו"ם. "מיליוני אנשים מפחדים בשני הצדדים, לתושבי רצועת עזה אין לאן ללכת , לתושבי ישראל יש. אסור שקרב כזה יקרה שוב. כולם נושאים באחריות, כולם".

"להאשים את ישראל שהרסה את התשתיות או את החמאס שיורה טילים?"

מציאות החיים בעזה מעסיקה רבים ברחבי העולם, והכתבים הזרים שנשלחו לרצועה מדווחים לא פעם לכלי התקשורת על חוויותיהם. "התעוררתי מרעש זמזום בחדר בית המלון שלי, הזמזום לא מגיע מדבורים אלא ממל"טים", סיפר ג'ון סנואו, כתב טלוויזיה בריטי.

"אני נמצא במלון אל-קודס בעזה במרחק של רחוב אחד מהים, אבל אני לא שומע אותו אלא רק את המטוסים שמעליי", המשיך סנואו. "המל"טים נמצאים מעל עזה כל הזמן במהלך המלחמה הזו, בום ועוד בום. אני שומע פגזים מתפוצצים וחושב מי מת עכשיו?".

למרות תיאור המציאות הקשה, בחר הכתב הבריטי שלא לנקוט צד בעימות: "המצב נוראי ושוב אין כאן חשמל. לא משנה כמה משחת שיניים אני שם על המברשת שלי למים יש טעם מלוח נורא. יש מחסור במים ואסור לבזבז מי שתיה. אני כבר לא יודע את מי להאשים - את ישראל שהרסה את התשתיות או את החמאס שיורה טילים".