למרות "צוק איתן": החל המכרז הבינלאומי להפעלת הנמלים

חברת נמלי ישראל הפיצה את מסמכי המכרז להפעלת הנמלים החדשים ל-4 חברות הפעלה בינלאומיות שעברו את שלבי המיון המוקדם

נמל אשדוד / צלם: תמר מצפי
נמל אשדוד / צלם: תמר מצפי

חברת נמלי ישראל (חנ"י) הפיצה את מסמכי המכרז להפעלת הנמלים החדשים ל-4 חברות הפעלה בינלאומיות שעברו את שלבי המיון המוקדם. מדובר בהזמנה להציע הצעות (RFP) הפעלת הנמלים ל-25 שנה. במסגרת ההצעות יידרשו החברות להציג תוכנית עסקית, הצעה כספית, שיטות תפעול ותפעול בראייה סביבתית (נמל ירוק). המועד להגשת ההצעות הוא סוף נובמבר 2014 והבחירה בקבוצה הזוכה צפויה להיות ברבעון הראשון של 2015.

החברות שעברו את שלב המיון המוקדם (PQ) הן TIL מהולנד שבבעלות MSC, חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם; קבוצת EUROGATE הגרמנית מפעילת מסופי מכולות הגדולה באירופה; חברת ICTSI הפיליפינית, המפעילה מסופי מכולות ברחבי העולם; קבוצת SIPG - Shanghai International Port (Group) Co. מסין, מהמובילות באזור המזרח הרחוק בתחום הפעלת מסופי מכולות. במכרז ההפעלה אין חובה להגיש הצעות להפעלת שני הנמלים אך אם תזכה אותה מציעה בשניהם, היא תיאלץ לבחור באחד. במכרז ההקמה של הנמלים זכתה לאחרונה חברת PME, חברה בת של צ'יינה הארבור הסינית שבחרה להקים את נמל הדרום באשדוד.

בשלב זה מתנהל עדיין מו"מ בין חנ"י לשתי המתמודדות האחרות במכרז לגבי הקמת נמל המפרץ בחיפה. במקביל מקדמת המדינה יוזמה להפרטת חברות נמל אשדוד וחיפה הקיימות. שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי "הענף ייפתח לתחרות ויוקר המחייה ירד לרווחת הציבור בישראל".

שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל אמר: "שילובן של חברות הפעלה פרטיות מתחרות בענף הנמלים בישראל יציבו את נמלי ישראל בשורה אחת עם הנמלים המודרניים בעולם הפועלים במודל תחרותי זה. חברות אלה אמונות על מדדי שירות גבוהים, בסטנדרטים בינלאומיים, שלהם זכאים היבואנים, היצואנים, הספנות והעוסקים בסחר החוץ".