הותר לפרסום: 3 חיילים נהרגו בפעילות ברצועת עזה; מטחי רקטות לעבר ישובי הדרום והשפלה

(עדכונים שוטפים) - משלחת ישראלית הגיעה לקהיר כדי לדון בהפסקת אש ■ גורם מדיני בתום ישיבת הקבינט: "צה"ל ימשיך לפעול ולהרחיב את התקיפות" ■ 17 בני אדם נהרגו כתוצאה מהפצצה של צה"ל בשוק בשג'אעיה

צוק איתן / צילום: רויטרס

שלושה חיילי צה"ל נהרגו כתוצאה מקריסת קיר בבניין בדרום הרצועה, ועוד 27 נפצעו ברצועת עזה במהלך היום, כך הותר הערב (ד') לפרסום. שמותיהם של ההרוגים הם סמל-ראשון מתן גוטליב, לוחם ביחידת מגלן, בן 21 מראשון לציון, סמל-ראשון עומר חי, לוחם ביחידת מגלן, בן 21 מסביון וגיא אלגרנטי, לוחם ביחידת מגלן, בן 20 מתל אביב. מאז תחילת מבצע "צוק איתן" נהרגו 56 קצינים, נגדים וחיילים בפעילות צה"ל ברצועה.

כמו כן, ירי הרקטות לעבר הדרום נמשך הערב, כאשר רקטות יורטו או נפלו בשטחים פתוחים באזור באר שבע, חוף אשקלון וישובי עוטף עזה. בשעה 22:20 נשמעו אזעקות באזור אשקלון, רחובות וראשון לציון. אין נזק או נפגעים.

בתוך כך, 17 בני אדם נהרגו כתוצאה מהפצצה של צה"ל בשוק בשג'אעיה שברצועת עזה, כך דיווחה הערב רשת אל-ערבייה. משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח כי לפחות 76 בני אדם נהרגו במהלך היממה בתקיפות צה"ל ברחבי הרצועה. על פי הדיווח, 16 מהם נהרגו בהפצצה של בית הספר של האו"ם, ומעל 1,300 בני אדם נהרגו מאז תחילת המבצע.

מוקדם יותר היום, ישראל הסכימה להפוגה באש ל-4 שעות החל מהשעה 15:00, אך זמן קצר לאחר כניסת ההפוגה לתוקף החל חמאס לשגר טילים לעבר עוטף עזה, באר שבע ואשקלון.

גורם מדיני אמר הערב בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי צה"ל הונחה להמשיך ולתקוף בעוצמה את חמאס וארגוני הטרור בעזה, ולפעול לנטרול מנהרות הטרור ברצועה. הגורם הוסיף כי צה"ל ימשיך לפעול ולהרחיב את התקיפות, אך הוסיף כי ישראל תאפשר הפוגות הומניטריות לזמנים קצובים, כמו זו שהתקיימה היום אחר הצהריים, "כל עוד ההפוגות הללו לא יפגעו במאמץ לנטרול המנהרות, ולא יסכנו את חייהם של חיילי צה"ל".

המאמצים להגיע להפסקת אש נמשכים, ושני בכירים ישראלים הגיעו הערב לקהיר, בירת מצרים, על מנת לדון עם בכירים במדינה על הפסקת אש ברצועת עזה - כך מסרו הערב גורמים בשדה התעופה בקהיר לסוכנות הידיעות הצרפתית. על פי הגורמים, הבכירים, שאותם הם לא זיהו, יעזבו את המדינה בתוך שעות ספורות.

"ימים בודדים מהשמדת המנהרות"

מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן, התייחס הערב להתקדמותו של מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה, והעריך כי צה"ל "נמצא במרחק ימים בודדים מהשמדת המנהרות ההתקפיות שהכרנו לפני שיצאנו למבצע, ומהשמדת אלו שנחשפנו אליהן במהלך המבצע". בתדרוך לכתבים בניסה לקיבוץ ניר עם הסמוך לשדרות ציין תורג'מן כי ביממה האחרונה השמיד הצבא ארבע מנהרות שנחפרו לשטח ישראל. "אני רואה בביקורים ביחידות בשטח מפקדים וחיילים נחושים שעושים הכול כדי להכניע האויב, שנמצא במרחב צירי המנהרות, ולהשמיד את תשתית המנהרות", הוסיף הקצין הבכיר.

לדברי מפקד פיקוד הדרום, "הלחימה נגד חמאס ושאר ארגוני הטרור נמשכת ברציפות ובעוצמה רבה. עד כאן, חמאס נפגע קשות: הרגנו מאות רבות של לוחמים, בהם עשרות מהלוחמים המובחרים של חמאס. תקפנו מאות דירות מסתור וחדרי מלחמה של חמאס. השמדנו את תשתית ההתעצמות כפי שאנו מכירים אותה. תקפנו מספר מפקדים בחמאס. עצרנו עשרות לוחמים שנתנו לנו מודיעין איכותי שתורגם לעשייה מבצעית בשטח. בכל יום שעובר, אנו מתקדמים לעמידה במשימה שלנו: השמדת המנהרות ההתקפיות - אלה שאנו מכירים ואלה שנחשפנו אליהן תוך כדי המערכה".

תורג'מן הזכיר בדבריו גם את הקשיים הרבים הכרוכים בפעילות המורכבת ברצועה: "מדובר על לחימה בעצימות, על שטח בנוי, צפוף, סבוך, בין מסגדים ואתרים רגישים, בנוסף, מדובר על אתגר מבצעי מורכב: לאתר תשתית מנהרות בעומק עשרות מטרים מתחת לאדמה, ולהשמיד אותן קילומטרים רבים בתוך השטח. חשוב לזכור שמדובר באתגר מבצעי והנדסי משמעותי ביותר. בכמות המלט שחמאס השתמש בשביל מנהרות, היה אפשר לבנות שני בתי חולים, 20 בתי ספר, 20 מרפאות ומאה גני ילדים. חמאס בנה את הפרויקט הזה בכארבע שנים, ואנחנו, בפעולה ממוקדת ועוצמתית, במשך שבועיים, מצליחים להשמיד לו את כל המנהרות שהכרנו, ואת אלה שחשפנו בשטח".

במהלך הלחימה ברצועת עזה נכנע היום ללוחמי צה"ל לוחם נוח'בה, כוח מובחר של הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל-קסאם. האיש שהה במנהרה ימים ארוכים, שמהלכם ניזון ממים ומתמרים, הועבר לחקירת שב"כ. במהלך החקירה סיפר כי החל את פעילותו הצבאית כשומר וברבות השנים התקדם לתפקידים שונים בזרוע הצבאית. בין היתר, הוא עבר קורסים והכשרה בתחומי תקיפה, נ"ט, מודיעין וחטיפה.

בשנת 2010 יצא האיש למלזיה, שם עבר קורס שכלל שימוש במצנחי רחיפה והסוואה. זאת במטרה לשוב לרצועת עזה ולהוציא אל הפועל פיגועים לאורך מדינת ישראל באמצעות המצנחים. לדברי הלוחם, בתוך הרצועה התקיימו כמה אימונים. הם כללו אימון שהיה משותף לכמה גורמים ולכמה פעילים ביחידה הסודית, כשאף לא אחד מהלוחמים מכיר את האחרים שהתאמנו לצדו.

בינתיים הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס בבסיס הקריה בתל אביב לדיון מכריע בלחימה בעזה. לפני השרים עומדות שתי ברירות: הרחבת המבצע הקרקעי והכנסת כוחות נוספים לרצועה, או סיום הטיפול במנהרות ההתקפיות הסמוכות לגבול - והכנת צה"ל ליציאה מהרצועה. בעוד השרים נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ויצחק אהרונוביץ' דוחפים לפעולה התקפית יותר, שאר השרים מתלבטים כיצד לפעול - וכך גם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

פלסטינים: הלילה הכי קשה מתחילת המבצע

פלסטינים רבים טענו הלילה ברשתות החברתיות כי הלילה האחרון היה הקשה ביותר ברצועת עזה מאז החל מבצע "צוק איתן". בסך-הכול תקף חיל האוויר 206 יעדים ביממה האחרונה, 80 מתוכם הלילה, ובהם מפקדות, מחסני אמצעי לחימה, משגרי רקטות וכן בנקים.

הפלסטינים גם דיווחו כי 20 בני אדם נהרגו בתקיפת צה"ל בבית הספר לבנות של אונר"א בג'בליה. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי נזק נגרם לשתי כיתות בבית הספר כתוצאה מירי טנקים של צה"ל. בצה"ל לא אישרו את דבר התקיפה, אך אמרו כי מאונר"א נמסר שבמקום מאוחסנים אמצעי לחימה.

קצת לפני השעה 13:00 הופר השקט היחסי, כאשר מטחי רקטות מעזה שוגרו לכיוון אזור באר-שבע ואשקלון.

ביממה האחרונה השמיד צה"ל 3 מנהרות ברצועת עזה. נוסף על כך, אותרו עוד כמה מנהרות, וכוחות ההנדסה פועלים בשטח לנטרולן. כוח מחטיבת הצנחנים חשף פיר מנהרה ובו נשק מסוג קלצ'ניקוב ומצבור רימונים. כוח שריון חשף בתוך מסגד אמצעי לחימה, ובהם טיל נ"ט מסוג "קורנט" המוכן לשיגור, מטען חבלה, מכשיר קשר ומפות. כוחות חיל הים תקפו ביממה האחרונה מתחם שיגור שממנו נורו פצצות מרגמה לעבר כוח שריון, בתים של מעורבים בפעילות טרור בצפון רצועת עזה ומחסן אמצעי לחימה.

מצה"ל נמסר עוד כי ביממה האחרונה הרגו כוחות של חטיבה 401 וחטיבת גבעתי 20 מחבלים בהיתקלויות שונות. קצין בכיר בצה"ל הסביר הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות כי לא נכנסו לעזה כוחות חדשים למעט תגבורים.

יותר מ-3 שבועות לאחר תחילת מבצע "צוק איתן" ואיש מצמרת החמאס לא נפגע ע"י צה"ל. העיתון "ישראל היום" מדווח כי באחת מישיבות הקבינט דרש שר האוצר ליאיר לפיד להורות לצה"ל לחסל את איסמעיל הנייה וחאלד משעל - אך נתניהו סירב. מלשכה רה"מ נמסר בתגובה כי מעולם לא התקיים דיון כזה. (לסיפור המלא)

כמו כן, דווח כי צה"ל תקף יעדים גם במחנה הפליטים אל-בוריג' שבמרכז רצועת עזה, ובמחנה הפליטים שאטי הופצצו שלושה בתים. לפי דיווחים בעזה באחד הבתים שהו פעילי חמאס ויש נפגעים במקום. בשכונת א-תופאח דיווחו פלסטינים על ילד בן 11 שנהרג מתקיפת חיל האוויר.

אמש חצה חיל האוויר את רף 200 יעדי הטרור שהותקפו בשטח הרצועה בתוך ביממה, זאת לעומת 40 יעדים שהותקפו ביממה שקדמה לה. ברקע הירי הארטילרי שמבצע צה"ל לאורך כל הרצועה, וכן הפעילות הקרקעית נגד מספר רב של יעדים, גורם ביטחוני בכיר טוען כי לא התקבלה החלטה על הרחבת המבצע לשלב השלישי, שתכליתו כיבוש שטחים פלסטיניים בעזה. במערכת הביטחון מעריכים כי יש לחץ מצרי אינטנסיבי על יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לשמש כנציג כלל הפלגים הפלסטיניים בעזה במטרה להביא להפסקת אש של 72 שעות, שלאחריה תיערך הסדרה מחודשת בין מצרים לחמאס, שתכלול רגיעה ממושכת עם ישראל.

"אנחנו מבינים שמצרים לא רוצה את חמאס בתמונת המשא ומתן, ומעוניינת שהכול ייעשה דרך אבו מאזן", הוסף הגורם הבכיר. "קיימת איבה ברורה בקהיר כלפי חמאס, ובייחוד כלפי חאלד משעל (ראש הזרוע המדינית של חמאס - א"ב), שניתן לאפיין בכך שלו היה נוחת במצרים היום - הוא היה נעצר מיד". במערכת הביטחון דחו את ההערכות שלפיהן עלה הסיכוי להפסקת אש של כמה ימים ואמרו כי בשלב זה כל הערכה בנוגע להתקדמות המאמצים הדיפלומטיים תיחשב להימור.

מוחמד דף: "הבסנו את הצבא הציוני"

מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, העביר אמש הודעה מוקלטת ברשת הטלוויזיה של חמאס בעקבות פעולת צה"ל ברצועת עזה. בהודעה נשמע דף אומר: "הבסנו את הצבא הציוני, הצלחנו לנצח אותו גם במהלך המתקפה הקרקעית. אנחנו רואים את המתקפה הברברית של האויב עלינו, הוא הורס את בתינו - וניצחנו אותו".

דף הצהיר שלא תהיה הפסקת אש עם ישראל ללא הסרת המצור והפסקת התוקפנות על עזה. לדבריו, גדודי עז א-דין אל-קסאם לא יקבלו פשרות. "אנחנו מעריכים את עמידת בני עמנו לצד ההתנגדות. לא תהיה תחושת ביטחון אלא כאשר תהיה לבני עמנו תחושת ביטחון". דף אמר כי על האויב להבין שהוא "שולח את חייליו לשואה".

לאחר הודעתו של דף, הפיץ חמאס גם סרטון ובו הציג תיעוד של אירוע החדירה לנחל עוז, שבו נהרגו חמישה חיילי צה"ל. מערכת וואלה! חדשות החליטה שלא להראות באתר את התמונות הקשות.