אושר: טכנאי או חברה לא יתקשרו ללקוח ממספר חסוי

הצעת החוק של ח"כ חיים כץ, "זיהוי טלפוני של עוסק", מחייבת זיהוי של נציגי שירות וחיוג של חברות ממספר מזוהה

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

קבלת שיחה מסחרית ממספר חסום היא תופעה נפוצה ומטרידה. גם קבלת שירות מחברה שעמה כבר התקשרת, כשהשיחות נעשות בצורה לא מזוהה, עלולה ליצור עיכובים ולהגביל את התקשורת ואת אופן ההתנהלות מול החברה. כך, למשל, במקרים בהם הובטח בחברה לחזור בתשובה ללקוח, או לתאם איתו מועד לתיאום בבית, והדבר לא נעשה בתואנה כי זה כלל לא ענה לטלפון.

כעת מסמן המחוקק את הקץ לכל אלה: מליאת הכנסת אישרה אתמול (ג') בקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתיקון 39 בחוק הגנת הצרכן - זיהוי טלפוני של עוסק, שהגיש ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו).

ההצעה, כשמה, קובעת ראשית כל כי בכל שיחה טלפונית עם צרכן יזדהה נציג החברה בשמו המלא - ומה שחשוב לא פחות, פנייה טלפונית של עוסק לצרכן תיעשה ממספר טלפון מזוהה שניתן לחייג אליו חזרה.

בנוסף, הצעת החוק קובעת כי אם לא היה מענה מצד הצרכן, יודיע לו נציג החברה על מספר טלפון שבאמצעותו יוכל עמו קשר, כך שיידע בוודאות שמחפשים אותו, ותעמוד בפניו האפרות ליצור קשר בחזרה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום, במקרים רבים שיחות הטלפון מנותני שירותים לצרכנים נעשות ממספר טלפון חסוי, וכך נמנע מהצרכנים לדעת מי מתקשר אליהם וכיצד ניתן ליצור עמו קשר. למשל, כאשר נדרש ביקור טכנאי אצל הצרכן לשם מתן שירות, רשאי נותן השירות להציע לצרכן להמתין לקריאה טלפונית מהטכנאי בתוך פרק זמן של שעתיים כתחליף לתיאום מועד ושעת ביקור מדויקת. אם פנייה זו נעשית ממספר טלפון לא מזוהה או שהצרכן אינו יכול ליצור קשר עם מי שהתקשר אליו, השירות שהוא אמור לקבל נפגע".

בדיון בקריאה הראשונה אמר ח"כ כץ: "מי מאיתנו לא נתקל בתופעה שבה טכנאי מתקשר ממספר חסום, לא הספקנו לענות, ואין דרך לחזור אליו? אנחנו מחוקקים חוקים על מנת לשפר את חיי האזרחים, וההצעה הזו תעשה זאת".