מקור החשמל היחיד לרצועת עזה: 30 מגה-ואט ממצרים

קווי החשמל שמגיעים מישראל ניזוקו בלחימה, ותחנת הכוח נפגעה אתמול והוצאה מכלל שימוש

צוק איתן - תחנת הכח בעזה / צילום: רויטרס
צוק איתן - תחנת הכח בעזה / צילום: רויטרס

רצועת עזה נותרה כמעט ללא חשמל לאחר הפגיעה אתמול (ג') בתחנת הכוח היחידה הפועלת בשטחה. המקור היחיד שממשיך לספק חשמל לרצועה הוא מצרים, באמצעות קווים ברפיח, המסוגלים להעביר 30 מגה-ואט.

בימי שגרה צורכת רצועת עזה עד 350 מגה-ואט, המאפשרים אספקה סדירה במשך 8 שעות ביממה ל-1.8 מיליון תושבי הרצועה. צריכת החשמל של כ-8 מיליון תושבי ישראל והרשות הפלסטינית מגיעה ל-11 אלף מגה-ואט בתקופת שיאי הביקוש.

ישראל מספקת לרצועה בשגרה חשמל באמצעות 10 קווי מתח גבוה, אולם בהוראת ראש הממשלה ושר התשתיות הלאומיות הפסיקה חברת החשמל כל פעולה לתיקון קווי מתח שנפגעו כתוצאה מהלחימה, כשבמהלך הימים האחרונים הוצאו מכלל פעולה כל הקווים המוליכים לרצועה.

מקור אספקת החשמל העיקרי של הרצועה הוא תחנת הכוח הנמצאת דרומית לעזה, ומסוגלת לספק 140 מגה-ואט. התחנה מושבתת מאז אתמול לאחר שמכלי הסולר שלה נפגעו. מדיווחים מרצועת עזה עולה, כי נפגעו גם הטורבינות של התחנה - כשהמשמעות היא שיחלוף זמן רב עד שניתן יהיה להחזירה לפעילות. תחנת הכוח ברצועת עזה מתוחזקת על ידי חברת סימנס הגרמנית.

מול חופי עזה קיים גם מאגר גז שהתגלה בשנת 2000. המאגר מסוגל לספק את מלוא צריכת החשמל של הרצועה למשך עשרות שנים, אולם המאגר לא פותח, בין היתר, בשל חוסר כדאיות כלכלית.

"גלובס" חשף לפני כשנה, כי חברת BG, המחזיקה בזכויות במאגר, חידשה את המו"מ עם חברת החשמל לבדיקת אפשרות למסירת גז לישראל. המגעים חודשו ביוזמת עו"ד יצחק מולכו, מקורבו של רה"מ, אולם נקלעו למבוי סתום, בין היתר, בגלל שמחיר הגז שמציעה BG גבוה משמעותית מהמחיר שמשלמת חברת החשמל עבור הגז שהיא רוכשת ממאגר "תמר".