האיום על מדינת ישראל - ארגון דאע"ש יחליף את חמאס?

אלוף במיל' עמוס ידלין: "השתלטות דאע"ש על הרצועה במקרה של הפלת החמאס, זהו תרחיש בסבירות נמוכה מאוד"

נשק ותחמושת דעא"ש / צילום: רויטרס
נשק ותחמושת דעא"ש / צילום: רויטרס

"אם חמאס ייהרס וייעלם, כנראה נסיים עם מישהו הרבה יותר גרוע במקומו. כל האזור יקבל משהו הרבה יותר גרוע. ארגון כמו דאע"ש עלול להיכנס לתוך המערכת האקולוגית שם" - כך אמר לאחרונה ראש סוכנות המודיעין ההגנתי של ארצות הברית, מייקל פלין, בכנס שנערך בקולורדו, על רקע מבצע צוק איתן.

החשש כי דאע"ש, על אמצעי הלחימה שצבר ומקורות המימון שלו, יפלס את דרכו לרצועת עזה, הפך לדבר הבא שמקבלי ההחלטות הביטחוניות במדינה מדברים עליו בחדרי חדרים, לאיום שבוחנים אותו. אבל האם יש לישראל ממה לחשוש? האם במקרה של הפלת החמאס דאע"ש יצליח להיכנס לרצועה או יתמקם באזור הגבול עם סוריה ברמת הגולן, ויסכן גם את ישראל? האם לא מדובר באיום סרק ואפילו האדרת ארגון קטן שאין בו ממש?

אם לשפוט לפי דברי אלוף במיל' עמוס ידלין, ישראל יכולה להיות רגועה. "השתלטות דאע"ש על הרצועה במקרה של הפלת החמאס, זהו תרחיש בסבירות נמוכה מאוד. דאע"ש בשלב זה הוא ארגון שהתחזק בסוריה-עיראק, אשר לא ניתן ל'יצוא' בקלות", הוא אומר.

גם יורם שוייצר לא מתרגש מתרחיש שכזה. "בינתיים עם כל הרעש הגדול שמתחולל סביב דאע"ש, אין להם ח'ליפות ביד, ואין להם כלים להקים ח'ליפות. לדעתי, היומרה שלהם גדולה יותר מהרגליים שלהם. אין להם רגליים מספיק חזקות כדי לשאת את זה, ואין להם מספיק אמצעים".

- אז לא צריך להתייחס אליהם כאיום ממשי על ישראל?

שוייצר: "צריך ואכן מתייחסים אליהם כאיום כללי במזרח התיכון. צריך להתייחס בכל מקרה לתופעה ולסכנה, אבל גם לא להתעלם מהעובדה שבעיקר בגלל החולשה הרבה של המשטר בעיראק וחוסר הלגיטימיות שלו, והעובדה שהכוחות שלו באזורים שהארגון הזה פעל קרסו, ויחד עם קואליציות מקומיות ובשיתוף פעולה עם גורמים סונים שאינם שייכים לדאע"ש, הם הצליחו להשתלט על חלקים במערב עיראק. כך גם בתוך המאבק בסוריה, על רקע חולשת המשטר הסורי, הם השתלטו על חלקים בצפון סוריה. הם הצליחו ליצור איזה מין רצף טריטוריאלי שהם לא שולטים בכולו באופן מובהק אבל אין שם באמת מדינה מסודרת ותקינה שאותה דאע"ש מנהל. לכן, אני חושב שהתיאורים של דאע"ש כח'ליפות אסלאמית או כתחילתה של ח'ליפות אסלאמית הם מוגזמים".

עוד מסביר שוייצר כי מדינת ישראל לא ממהרת למוטט את חמאס ולפנות מקום לארגונים קיצוניים יותר, וגם אם התסריט הזה יתרחש, לא בטוח שדאע"ש יהיה החלופה. "חלק מההיגיון של אי כיבוש עזה וסילוק חמאס בכוח הוא בין השאר כי אנחנו לא רוצים לפתוח פתח לארגונים אחרים. מצד שני, אני גם לא רואה את דאע"ש מתקרבים לעזה, כמו שאני לא רואה את ירדן נופלת בידיים שלהם, כי זה לא סוג צבא וסוג טריטוריה כמו שיש בעיראק".

בנוסף לדבריו, "בעזה עצמה, גורמים סלאפיים שנמצאים תחת ההגמוניה של חמאס, היה וחמאס באמת ייעלם מעזה כגורם שלטוני, אז יש פתח גם לגורמי ג'יהאד עולמי שחלקם כבר נמצאים בעזה, וחלקם עלולים להצטרף אליהם, לתפוס את המקום. זה עדיין לא אומר שדאע"ש מצליח לשלוח חיילים לשם. גם אין לו כמות של מאות אלפים חיילים, יש לו כמות של אלפים בודדים, נאמר עד 10,000 או 15,000 חיילים. באמצעות שימוש בכוח הכלכלי שיש להם בידיים, והתנופה שהם נמצאים בה, הם יכולים להגיע נאמר עם צמד רבבות או קצת יותר, אבל זה לא כוח שמסוגל לכבוש את עזה או לכפות את עצמו על עזה. לכן אני כרגע לא רואה את סכנת השתלטות דאע"ש על עזה כדבר ריאלי, כמו שאני גם לא רואה את חמאס בינתיים נפוץ לכל עבר. זה לא נראה לי סוג המערכה שאנחנו הולכים אליה בישראל, ואני חושב שחלק מהאי רצון להכריע את חמאס ולהעיף אותו הוא לא לתת פתח לאפשרות שגורמים אחרים, לאו דווקא דאע"ש, פחות פרגמטיים, ייכנסו לשם".

אל"מ במיל' משה אלעד מוסיף כי גם העם הפלסטיני לא יקבל את דאע"ש בזרועות פתוחות. "לחברה הפלסטינית ניסו לחדור במשך עשרות שנים לא מעט גורמי חוץ, והם לחלוטין לא הצליחו לחדור לשם, כי החברה הפלסטינית, הגם שהיא תמכה בהרבה מאוד גופים פוליטיים, היא עצמה יחסית הומוגנית. היא מורכבת משבטים ומתתי-שבטים וחמולות, אבל בסה"כ היא לא מאפשרת לאף גוף חיצוני להיכנס אליה, וזה כך לאורך שנים רבות. לכן, דאע"ש לא כל כך מהר יהפוך להיות חמאס הבא. הפלסטינים עשויים לפגוע בדאע"ש לפני שיפגעו בישראל".

סא"ל מוטי קידר מסכים עם רוב הדברים אבל לא בטוח שצריך לזלזל באיום. "מבחינת דאע"ש פלסטין זה חלק מהארצות האסלאמיות שצריך להכפיף לשריעה", הוא אומר.

- אז אנחנו כן צריכים לחשוש שהם יגיעו לפתחנו?

קידר: "כן. אנחנו חיים באזור שאסור לך לסגור את העין והאוזן התורנית אפילו לרגע אחד. אנחנו חייבים קבוע להיות קשובים למה שקורה מסביב, כי היום שבו אנחנו נירדם בשמירה יהיה היום האחרון שלנו. מה לעשות, זה המזה"ת, זה לא אירופה. זה שהקמנו פה מדינה זו תאונת דרכים מבחינת האסלאם והם תמיד שואפים להחזיר את הגלגל אחורה. פלסטין היא ארץ אסלאמית על פי התפיסה של המוסלמים וגם דאע"ש. היא בכלל לא ישראלית, ולא יהודית, והיהדות היא לא דת, מכיוון שמאז שהאסלאם הגיע לעולם הוא ביטל רטרואקטיבית גם את היהדות וגם את הנצרות.

"הראייה פה היא ראייה דתית לפני שהיא לאומית, לפני שהיא טריטוריאלית, לפני שהיא פוליטית, ובסביבה כזאת אין לנו את הלוקסוס של לישון בשמירה".

- בשורה התחתונה, דאע"ש יכנסו לרצועה?

קידר: "דאע"ש כבר היו בעזה לפני שהתחילה המלחמה. כמה אנשים שעמדו רעולי פנים, מול מצלמה, ונשבעו אמונים למדינת האסלאם הציעו להם את שירותיהם. זה קרה גם בלבנון, בירדן, בלוב, בסודן, בתימן ובהרבה מאוד מקומות. אנשים בודדים או קבוצות קטנות הכריזו נאמנות ונשאו שבועת אימונים למדינת האסלאם. זאת אומרת שאותם אנשים מאותתים לדאע"ש 'יש לכם פה כבר אנשים, תתחילו לשלוח לנו הוראות, אנחנו נעשה מה שצריך'. כך שאם בגלל אלף סיבות, מהשחיתות של חמאס, אם זה אכן יתברר יום אחד שחמאס הם לא פחות מושחתים מאשר הרשות הפלסטינית, ועד למיטוט חמאס על ידי מדינת ישראל בלחימה - אז האלטרנטיבה מצד האוכלוסייה תהיה דאע"ש, והקמת מדינת האסלאם ברצועה".