כאן לא משתגעים: רק 57% מההכנסות של בארסה הולכות לשכר שחקנים

למרות שהכנסות המועדון צמחו ב-91 מיליון אירו בחמש עונות, שכר השחקנים עלה ב-13 מיליון אירו בלבד ■ הידוק חגורה ב"מחלקות הנתמכות"

סרג'יו בוסקטס ואנדרס אינייסטה / צילום: רויטרס
סרג'יו בוסקטס ואנדרס אינייסטה / צילום: רויטרס

התוצאות הפיננסיות המצוינות של ברצלונה בעונה החולפת (2013/14), אותה סיימה עם הכנסת שיא של 530 מיליון אירו ורווח נקי של 41 מיליון אירו, מציגות עוד נתון מעניין שממחיש את ההתנהלות של המועדון הקטאלוני: ההוצאות שמוקצות לשכר שחקנים ממשיכות להיות נמוכות, באופן יחסי, עבור מועדון בטופ האירופי.

בסך הכל מסתכם סעיף השכר של מועדון הכדורגל ב-281 מיליון אירו בעונה החולפת, המהווים 57% בלבד מההכנסות של המועדון (הכנסות המועדון - לא כולל כסף שנכנס ממכירת שחקנים). כהשוואה, ב-2009/10 עמד סעיף השכר של מחלקת הכדורגל על 67% מתוך הכנסות המועדון.

הנתונים של ברצלונה מראים כי למרות שהכנסות המועדון צמחו בחמש העונות האחרונות ב-91 מיליון אירו, שכר השחקנים עלה ב-13 מיליון אירו בלבד.

נתון נוסף שאפשר ללמוד עליו הוא השינוי שעובר המועדון בשנים האחרונות: צמצום המשאבים שמופנים למחלקות הנתמכות (כדורסל, כדוריד, הוקי וכו'). סעיף השכר של המחלקות הנתמכות שעמד ב-2010/11 על 44 מיליון אירו, הסתכם בשנה החולפת ב-37 מיליון אירו - זאת למרות גידול משמעותי בהכנסות המועדון. המגמה הזאת מתיישרת עם ההצהרות של נשיאי המועדון בשנים האחרונות, לפיהן יוגבל סך ההוצאות של כל המחלקות שאינן מחלקת הכדורגל. "הבעיה" העיקרית בהקשר זה היא מחלקת הכדורסל של ברצלונה, שלפי הדוחות האחרונים מפסידה מעל 20 מיליון אירו בעונה - סכום המכוסה, באופן טבעי, על-ידי קבוצת הכדורגל.

בסך הכל הסתכמו סעיפי השכר של כלל מחלקות הספורט של ברצלונה ב-319 מיליון אירו - המהווים 65% מסך ההכנסות של המועדון בעונה החולפת.

ברצלונה עלויות שכר מחלקת הכדורגל
 ברצלונה עלויות שכר מחלקת הכדורגל

בארסה סימנה מטרה: הסתערות על השוק בברזיל וברוסיה

בתוך כך, הציג חבייאר פאוס, סגן נשיא הקבוצה, את המטרה המסחרית הגדולה של ברצלונה לשנתיים הקרובות: כניסה לשני שוקים פוטנציאליים בהם המועדון חלש בהם במיוחד - ברזיל ורוסיה. פאוס ציין כי שני הכוכבים הגדולים, ניימאר וליאו מסי, יהיו "אחראים" לשני השווקים הללו - מסי יפנה לשוק הרוסי, בעוד שבניימאר ייעשה שימוש על מנת להיכנס לשוק הברזילאי, מולדתו.

את העונה החולפת סיימה בארסה עם הכנסות של 169 מיליון אירו מספונסרים, נותני חסות ומפרסמים שונים, כאשר המטרה עליה הצהיר פאוס היא לחצות בשנת 2016 רף של 200 מיליון אירו מסעיף זה.

פאוס הציג מפה גלובלית בה פורטו הספונסרים של ברצלונה ברחבי העולם, ובהן החולשות בשוק העולמי: ביבשת דרום אמריקה יש לברצלונה הסכם חסות אחד - בפרו, עם יצרנית הקולה המקומית (‏Big Cola‏). באירופה מחזיקה ברצלונה בהסכמים עם חברות מסחריות משבע מדינות - ספרד, אנדורה, איטליה, שווייץ, גרמניה, קפריסין וטורקיה.

רוסיה סומנה כיעד מרכזי בשל העובדה שתארח את גביע העולם ב-2018.‏‏ בעוד ברצלונה "מסודרת" במזרח הרחוק ובצפון אמריקה עם שלל מפרסמים, פאוס ציין גם את הנוכחות המסחרית הדלילה ביבשת אפריקה - שם יש לברצלונה הסכם אחד בלבד, עם יצרנית הבירה הדרום אפריקאית ‏Castle‏.