"גזית גלוב ניהלו את המלחמה של דורי דרך פלזמות במשרד"

יו"ר ובעלי חברת מנרב, אברהם קוזניצקי: "המקרה של דורי הוא לא הפתעה, התנהלות כל שוק הביצוע היא לא נורמלית"

אברהם קוזניצקי  / צילום: תמר מצפי
אברהם קוזניצקי / צילום: תמר מצפי

בשבוע החולף ספג ענף הביצוע והבנייה מהלומה, עם פרסום הקשיים הכלכליים החמורים אליה נקלעה חברת דורי בנייה.

"המקרה של דורי הוא לא הפתעה, התנהלות כל שוק הביצוע היא לא נורמלית", אומר אברהם קוזניצקי, יו"ר ובעלי חברת מנרב, מקבלני הביצוע הגדולים בישראל. לדברי קוזניצקי, "אנחנו קוצרים היום את מה שזרענו. חדשות לבקרים אני מתריע שבעבודות הרטובות בענף הבנייה - ריצוף, טיח, עבודות ברזל ובטון, יהודים לא מוכנים לעבוד, אבל המדינה רצתה לאנוס את הענף כך שיהודים יעבדו בו, וזה שנים לא קורה. חברות בנייה שמצליחות להתמודד עם המצב שורדות אותו עם המון קשיים והפסדים, שגם גברו במבצע 'צוק איתן' ובגלל שמראש בחגי הרמדאן עובדים רבים נעדרים, והכאוס חוגג. חלק מהחברות פשוט מפסיקות לעבוד, ורוב החברות הקבלניות מפסידות כסף. לחברות קטנות קשה יותר להתנהל, וחברות גדולות מצליחות אולי לשרוד, אבל בסוף מגיע יום הפירעון".

- ובכל זאת אנחנו לא רואים קריסות המוניות.

"חברות ביצוע קטנות ובינוניות מגלגלות את הרווחים מעבודה לעבודה, אבל הן מפסידות ומפסידות ובסוף ההפסדים צפים מעל המים".

- חברות ביצוע בסדר גודל של דורי בנייה ניתן למנות על כף יד אחת. אתה חושב שנראה עוד חברות ברמה הזו מידרדרות למצב הזה?

"ב-100% כן. תוצאות המאזנים שלהן אומרות הכל, ולא צריך אותי כדי להגיד את זה. החברות האלה או מפסידות, או מרוויחות אחוזים שוליים של 2%-3%. כדי להתקיים חברת ביצוע צריכה להרוויח מינימום 10%. זה פשוט, אין מעשי קסמים, וכל הבעיה היא כוח אדם".

- דורי דיווחו על הערכה לא נכונה של עלויות. איך מגיעים למצב כזה אחרי כל כך הרבה שנות ניסיון?

"קשה להעריך. הקבלן אורי דורי מכר את החברה לגזית גלוב. ושם ישבו במשרד וניהלו את המלחמה דרך הפלזמות. גזית גלוב מצוינים בהרבה דברים, בקניונים, בגיוס כספים, אבל רק בדבר אחד הם לא מצוינים: בגיוס כוח אדם. ואני לא מאשים אותם כי הם לא יכולים ליצור יש מאין".

- קושי לגייס עובדים מביא לפערים כל כך גדולים בהערכה של עלויות פרויקט וסטיות כל כך גדולות ברווחים?

"ברגע שאין כוח אדם ולא מבצעים עבודה נכנסים לפיגורים, ובמקביל ההוצאות הקבועות ממשיכות לגדול. המאמצים הכי גדולים שלנו היום הם בגיוס כוח אדם. אין היום לצערי עבודות גדולות, ולכן קבלנים נלחמים איש ברעהו כדי לזכות בעבודה, נאלצים להוריד מחירים ואין להם בכלל עובדים. אדם זר מבחוץ לא היה מבין את האנומליה הזאת. אני לא יכול להסביר לחברה זרה שיש לי בעיה של כח אדם. מעבר לים לא מבינים למה שאנשים לא יעבדו בטיח ובטון אם השכר הוא טוב.

"וכשאני לא מצליח לגייס עובדים, אז גם העובדים הקיימים מבינים את זה. ברגע שקבלן אחר מציע להם שכר יותר טוב, הם עוברים אליו, ונוצרים עיכובים בעבודות. כל קבלן מתחיל מבין שאם הוא לא יעמוד בלוח זמנים, העלויות יתייקרו. מספיק שהעבודות מתארכות בחצי שנה עד שנה כדי שהקבלן יפסיד מהפרויקט. ההוצאות הקבועות של כל קבלן בפרויקט בינוני נעות בין 400 ל-800 אלף שקל בחודש. אם הוא לא מצליח לייצר עבודה שההכנסות ממנה בחודש יעלו על ההוצאות השוטפות הוא בבעיה, ולא צריך להיות כלכלן גדול בשביל להבין את זה".