"תנאי העבדות" של הפועלים הבונים עבור קטאר את המונדיאל

"הגרדיאן": האמירות משלמת כ-8 דולר בלבד ליום לפועלים הזרים שבונים את האצטדיונים לקראת גביע העולם ב-2022

קטאר זוכה באירוח מונדיאל 2022 / צילום: רויטרס
קטאר זוכה באירוח מונדיאל 2022 / צילום: רויטרס

עם תמ"ג של 96.9 אלף דולר פר-תושב, קטאר, שעלתה בשבועות האחרונים לכותרות בישראל עקב תמיכתה בחמאס, היא המדינה העשירה ביותר בעולם (לפחות בפרמטר הזה). הנסיכות הקטנה, שכזכור זכתה באירוח מונדיאל 2022 שעדיין נמצא בידיה, על-אף אינספור חשדות לשחיתות בהליך הבחירה בה - העמידה תקציב חלומי לקראת האירוע: למעלה מ-200 מיליארד דולר, על-פי סוכנות הידיעות "בלומברג", הכוללים בין היתר מערכת חדשנית של רכבות תחתית ועילית (34 מיליארד דולר), נמל (7 מיליארד), שדה תעופה (17 מיליארד) ואצטדיונים ממוזגים וסגורים הרמטית (4 מיליארד דולר).

לכן, התחקיר שהתפרסם בשבוע שעבר בעיתון "הגרדיאן" האנגלי, ומצא כי הפועלים הזרים שבונים את המגרשים מרוויחים שכר רעב, שלעיתים מסתכם ב-8.3 דולר בלבד ליום (!) - עורר הדים רבים.

חלק מהעובדים, שרובם תושבי נפאל, בנגלדש, סרי לנקה והודו - התלוננו כי הקבלנים המקומיים החרימו את הדרכונים שלהם, במטרה למנוע מהם לברוח מאמירות הנפט. התחקיר מצא כי אחד הפועלים קיבל תשלום בסיס של 230 דולר לחודש במהלך חודש אפריל, ולמרות שעבד 64 שעות נוספות - קיבל תוספת של 108 דולר בלבד למשכורת.

בוועדה המארגנת של משחקי קטאר 2022 הגיבו לממצאי התחקיר והעדיפו לזרוק את האשמה אל עבר קבלני הביצוע. "אנחנו עובדים במרץ על מנת להבטיח ולשפר את הרווחה של הפועלים. ישנם אתגרים עם חישוב התשלום עבור שעות נוספות, ואנחנו עובדים מול הקבלנים על מנת למנוע מהם חוסר ציות לכללים ולתקן כל עוולה. כל החרמה של דרכונים אסורה לחלוטין ותיחקר במלוא הרצינות".

"תנאי העבדות" בהם מועסקים הפועלים, כפי שהגדיר זאת תחקיר "הגרדיאן", תחת החום הכבד ששורר במדינה המדברית - מצטרפים למקרי מוות של רבים מהפועלים שבונים את האצטדיונים והתשתיות לקראת המונדיאל. בדוח שפורסם בקטאר במאי האחרון, הודתה המדינה כי במהלך 2012 ו-2013 נהרגו פועלים זרים רבים. לפי הדוח, ב-2012 לבדה מתו 35 מ"תאונות עבודה הקשורות בנפילות מאתרי הבנייה", 246 מ"אירועי לב", ו-28 התאבדו.