האם איסמעיל הנייה הוא התקווה של ישראל להגיע לנורמליזציה בעזה? "חאלד משעל פסיכופת שלא חושש להקריב 3 מיליון, מוחמד דף לא מתרגש מהרס"

פרופ' יאיר נוימן מאוניברסיטת בן-גוריון בשיחה על קווי האישיות של מנהיגי חמאס, חסן נסראללה וגם נשיא ארה"ב אובמה

חאלד משעל / צילום: רויטרס
חאלד משעל / צילום: רויטרס

האם איסמעיל הנייה הוא התקווה האחרונה של ישראל להגיע לנורמליזציה ברצועת עזה, תוך סילוקם של מוחמד דף וחאלד משעל מהזירה? שיטה חדשה שפיתחו חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב לבניית פרופילים פסיכולוגים של מנהיגים פוליטיים עשויה לסייע למקבלי החלטות להבין את ההתנהגות הצפויה של מנהיגים יריבים ולתכנן כנגדם אסטרטגיית הרתעה אפקטיבית יותר, דבר הרלוונטי ביותר לעימות הנוכחי. בשיחה עם גם "גלובס" מפרט פרופ' יאיר נוימן קווי אישיות של מנהיגי חמאס ומסביר כיצד ניתן להפעיל עליהם לחץ.

"השתמשנו במחשב בנוסף לניתוח אישיות כדי להגיע לרבדים יותר עמוקים", מסביר נוימן. הוא טוען כי לחאלד משעל יש קווי אישיות של פסיכופת וההרס הרב שזרע צה"ל ברצועת עזה לא ישפיע עליו.

"יש חשד יותר מסביר שיש לו קווי אישיות של פסיכופת", אומר נוימן על משעל. "יש לזה מספר מאפיינים כמו חוסר אמפתיה ברור. אם משווים אותו למשל לאדם כמו אימסעיל הנייה, שמשחק כדורגל בציבור והוא איש חברתי מאוד, אתה רואה שמשעל שונה מהנייה וממוחמד דף".

- אז איך אפשר ללחוץ על משעל?

"חאלד משעל לא פסיכופת במובן הזה של רוצחי המונים שאנחנו רואים בארה"ב. כאשר תפגע בחייהם וברכושם של אנשים, משעל לא ייקח את זה ללב כמו מנהיגים אחרים. מנופי לחץ יכולים לעבוד יותר על אדם שמחובר יותר למניע החברתי שלו כמו איסמעיל הנייה ולא על חאלד משעל. משעל הצהיר במפורש שהווייטנאמים הקריבו 3 מיליון קורבנות במאבק מול ארה"ב. אדם כזה שמצהיר על מספר כזה של קורבנות ולא מפחד - לא תצליחו להרתיע אותו. ניסו לחסל אותו, הוא היה על סף מוות - וזה לא עזר. הפעלת לחץ על אוכלוסייה לא תרתיע אותו".

נוימן טוען כי למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, למשל, אין קווי האישיות שנמצאו אצל משעל: "בדקנו את נסראללה ניתוח ומצאנו משהו מרתק. בנאום שלו אחרי מלחמת לבנון השנייה היה מימד של פרנויה, שלא היה לפני כן. הוא חושש, כלומר זה אדם שאפשר להפעיל עליו מנופי לחץ".

נוימן מציע "להוציא את חאלד משעל ממעגל ההשפעה" וממשיך בניתוח: "משעל הוא לא אדם חם, לא אוהב. נסראללה - אני קורא אותו כאדם שיש לו אמביוולנטיות גדולה כלפי ישראל; הוא מעריץ אותה ומתעב אותה בצורה מאוד קיצונית. חאלד משעל הוא מניפולטיבי, יש לו קסם אבל קסם פסיכופטי, כזה שנועד להשיג מטרות".

- ומה לגבי מוחמד דף?

"אין לנו הרבה ידיעות עליו, אין לנו נאומים שלו. קשה מאוד להסיק דברים מהנאום המוקלט שלו בשבוע שעבר. אפשר רק לומר עליו שהוא זאב בודד ואיש של 'לבד במשימה'. הוא חשדן מאוד".

- כשהוא ייצא מהבונקר אחרי המבצע ויראה את ההרס בעזה - זה יעשה לו משהו?

"שאלה טובה. אני מעריך שהוא לא רואה שום דבר, אלא רק את המטרה הסופית".

הצלע השלישית בהנהגת חמאס היא כידוע איסמעיל הנייה. אם לשפוט עפ"י דבריו של נוימן, הנייה, אותו דרשו פוליטיקאים וישראלים רבים לחסל במהלך מבצע "צוק איתן", הוא ככל הנראה נקודת האור היחידה שיש לישראל בהנהגת חמאס.

"הנייה זה איש שעליו מנופי הלחץ יעבדו יותר", אומר נוימן. "שמענו אותו בעבר מתרגש בנאום שנשא. הוא טיפוס אחר לחלוטין מאשר משעל. כשהוא ייצא החוצה מהבונקר ויראה את ההרס בעזה ויראה מה קרה לאנשיו - יש סיכוי גדול שזה יעשה לו משהו. האם זה ישנה משהו ברמה האסטרטגית? קשה לומר, זה תלוי במידת ההשפעה שיש לו".

אנחנו מסיימים את השיחה עם התייחסות קצרה לניתוח שנערך על נשיא ארה"ב ברק אובמה, התייחסות שאומרת הכל: "כשניתחנו את הנאום המפורסם של אובמה בקהיר והשווינו אותו לאחר מכן לנאום שלו בירושלים, צץ לנו משהו שלא ראינו בקהיר - וזה מימד של חשדנות".