יוזמה: 50 מ' ש' לכפר סטודנטים בשדרות - ממכולות ממוגנות

יוזמה משותפת של משרד האוצר, השיכון ופיתוח הנגב והגליל, יחד עם עמותת איילים מציעה שכ-150 מכולות יוסבו ליחידות דיור ושיוכלו לאכלס כ-300 סטודנטים

יאיר לפיד אורי אריאל / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד אורי אריאל / צילום: איל יצהר

משרד האוצר, השיכון ופיתוח הנגב והגליל, יחד עם עמותת איילים, מקדמים הקמת כפר סטודנטים חדש בעיר שדרות, כפר סטודנטים שיורכב כולו ממכולות. מדובר ביוזמה דומה לזו שהושקה לאחרונה בכפר הסטודנטים בעיר לוד. הצעת החלטה על הקמת כפר הסטודנטים בשדרות עתידה לעלות לאישור בישיבת הממשלה הקרובה ביום א'.

יש לשער שעיתוי ההצעה אינו מקרי וקשור בצורה ישירה למבצע "צוק איתן" ולצורך הממשי בחיזוק יישובי עוטף עזה בימים אלו. עוד בהקשר של המצב הביטחוני, הסבירו יוזמי ההצעה כי המכולות כולן, שיוקמו בתוך העיר, יהיו מכולות ממוגנות על פי דרישת פיקוד העורף.

על פי הצעת ההחלטה, יכלול כפר הסטודנטים בשדרות כ-150 מכולות שיוסבו ליחידות דיור ויוכלו לאכלס כ-300 סטודנטים. עוד על פי הצעת ההחלטה, תוכנית זו תתוקצב על ידי משרד האוצר שיקצה למטרה זו 20 מיליון שקל, משרד הפיתוח הנגב והגליל שיקצה 10 מיליון שקל מתקציבו וגם על ידי עמותת איילים שצפויה להשתתף במימון בהיקף של 20 מיליון שקל. בסך הכל מדובר ב-50 מיליון שקל למטרה זו.

מי שיהיה אחראי על הפעלת התקציבים הוא המשרד לפיתוח הנגב והגליל שעתיד לפרסם מכרז להקמת והפעלת כפר הסטודנטים. מיגון המתחם נכלל גם בהערכת תקצובו של המתחם כפי שנכתב בהצעת ההחלטה: "התקציבים כוללים את עלויות המיגון הנדרשות על פי הוראות פיקוד העורף".

ממשרד האוצר נמסר היום כי: "ההצעה הוגשה על רקע החלטת ממשלה משנת 2013 בעניין תכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף עזה והצעה דומה שנתקבלה לאחרונה בעקבות מבצע 'צוק איתן'. הקמת כפר הסטודנטים מהווה נדבך נוסף בחיזוק היישובים באזורי הנגב והגליל ופיתוח המעורבות הקהילתית בהם. כפרי סטודנטים המהווים בסיסי יציאה להתיישבות קבע ומעורבות חברתית בנגב ובגליל".

עוד נמסר כי ההחלטה למקם את כפר הסטודנטים דווקא בשדרות נבעה מהצורך לתת פתרון מגורים לסטודנטים הרבים הלומדים במכללת ספיר הסמוכה לשדרות ובמוסדות השכלה גבוהה נוספים באזור.

שר האוצר יאיר לפיד אמר היום: "מוטל עלינו חובה להמשיך ולתת עורף איתן כלכלי ליישובי הדרום ולמשוך סטודנטים לגור בעיר שדרות. פרויקט מכולות הסטודנטים בשדרות הוא פרויקט דיור חדשני שיהווה מרכז דיור אלטרנטיבי שימשיך לחזק את העיר שדרות".

"הבאת צעירים לדרום וחיזוק היישובים בנגב הוא יעד ראשון במעלה", כך אמר שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, "תפקידנו לעודד ולספק להם אפשרויות מגוונות של מגורים המותאמים לצרכיהם. כפר הסטודנטים ועיר המכולות בשדרות הוא צעד ראשון ולא אחרון להשגת היעד הזה. בכוונתי להמשיך ולפעול לקידום הקמת ערי מכולות נוספים לסטודנטים בכל רחבי הארץ בדגש על הפריפריה".

השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום אמר: "המשרד ברשותי פועל כבר שנים לחיזוק העיר שדרות ושאר יישובי הנגב. הקמת כפר סטודנטים בעיר, שבמשך שנים ספגה טילים מרצועת עזה, תמשוך אליה מאות סטודנטים ותיתן דחיפה נוספת לחיזוקה האזרחי של העיר ולהגברת חוסנה".

מתן דהן, מייסד עמותת איילים, הוסיף כי השטח המיועד לכפר הסטודנטים ממוקם במרכז העיר שדרות וכי העבודות כבר החלו במקום. לגבי מיגון המכולות הסביר דהן כי זו הסיבה שנדרשה תוספת תקציב מלכתחילה לפרויקט והמיגון נעשה כך שלכל מכולה המשמשת למגורים הוצמד ממ"ד.