פנייה ליועמ"ש: לא לסכן חיים בניסיון לעצור חטיפת חייל

האגודה לזכויות האזרח יוצאת נגד "נוהל חניבעל" בצה"ל: "הפעלת אש מסיבית למניעת בריחת החוטפים באזורים מאוכלסים אסורה בהחלט; ככל שנוהל 'חניבעל' מתיר פגיעה בחייל במטרה לסכל את חטיפתו - הרי שהוא לא חוקי"

חיילים / צילום: רויטרס
חיילים / צילום: רויטרס

בעקבות הפרסומים הרבים בדבר הפעלת "נוהל חניבעל" באירוע חטיפתו של סגן הדר גולדין ז"ל, פנתה אתמול (א') האגודה לזכויות האזרח אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה להנחות את הממשלה ואת צה"ל כי בכל פעילות לסיכול חטיפת חייל יש להימנע מסיכון חייו של החטוף ולאסור על הפעלת הנוהל באזורים מאוכלסים. האגודה דורשת לחקור את השימוש בנוהל "חניבעל" במהלך מבצע "צוק איתן".

נוהל "חניבעל", הנהוג בצבא מזה 3 עשורים, הוא שם הקוד בצה"ל לתגובה המופעלת כאשר נחטף חייל. בהתאם לנוהל זה יש לפעול בכל דרך אפשרית לשם סיכול החטיפה - כולל ירי לעבר החוטפים.

במכתב ששלחו עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, ועו"ד תמר פלדמן, מנהלת מחלקת זכויות אדם בשטחים, נכתב בין היתר כי "חילוץ חייל מידי שוביו ומניעת מצב בו ישראל נאלצת לנהל משא-ומתן על שחרור אסירים - שתיהן תכליות ראויות. האמצעים למימושן צריכים להיות חוקיים, סבירים ומידתיים. נוהל המתיר לסכן את חיי החיילים השבויים על מנת לסכל את נפילתם בשבי הוא נוהל פסול מיסודו. ככל שנוהל 'חניבעל' מתיר פגיעה בחייל במטרה לסכל את חטיפתו, או שניתן לפרשו ככזה - הרי שהוא לא חוקי".

לדברי האגודה, "הפעלתו של הנוהל באזורים מאוכלסים, בהם החייל ושוביו מוקפים אוכלוסייה אזרחית שאינה נוטלת חלק בלחימה, אסורה בתכלית האיסור. ירי מסיבי ובלתי מובחן לאזור עירוני צפוף, על מנת לחסום נתיבי בריחה אפשריים, מביא בהכרח לאבדות רבות בנפש, כפי שקרה זה עתה, ועל כן מפר באופן יסודי את עיקרון ההבחנה בדין ההומניטרי הבינלאומי.

"הפעלת נוהל 'חניבעל' באזורים מאוכלסים אינה מבחינה בין אזרחים ללוחמים, וטיבעה לגרום לסבל רב ומיותר. בנסיבות אלה, השימוש בנוהל מהווה לדעתנו שיטת לחימה לא חוקית, המפרה את דיני הלחימה.

"פקודה המכפיפה את חייו של חייל לרווח מדיני עתידי, שטיבו והיקפו לא ידועים, עושה בחייל שימוש תועלתני ומעוררת שאט-נפש. לא לחינם עורר הנוהל לאורך השנים ביקורת ציבורית רבה, גם מצד בכירים במערכת הביטחונית. הפעלתו של הנוהל בלב סביבה עירונית מאוכלסת חמורה שבעתיים; היא מזעזעת את אמות הסיפים של המשפט והמוסר, ויש להוקיעה מכל וכל".